Izvrstan u gradu, umjeren na autocesti, Mitsubishi Outlander PHEV je jedinstven jer u osnovi električni automobil, pokreću ga elektromotori, sprijeda od 60 kW (82 KS) i straga od 70 kW (95 KS), generator za napajanje motora i punjenje baterija pokreće filigranski benzinac 2360 ccm/135 KS koji se po potrebi priključuje pogonu…
Budućnost automobila ide u dva strateška pravca – SUV/Crossover i električni pogoni. Mitsubishi je modelom Outlander krenuo u oba smjera: Mitsubishi Outlander PHEV je karoserijsko prostornim konceptom SUV, a tehnološkim električno, s ugrađenim moćnim sustavom REX (Range Extender), ali na poseban način.
Filigranski atmosferski benzinac s direktnim ubrizgavanjem, koji radi po Atkinsonovom ciklusu (do 55 posto snage) osim što pokreće generator ima paralelni mehanički spoj na prednji diferencijal, ali za to mu ne treba mjenjač, što je dodatna karakteristika električnog pogona te smanjuje otpore i masu.
Dakle, Mitsubishi Outlander PHEV je tehnološki baziran na BEV (baterijskom električnom vozilu): elektromotor – pogonski kotači, za razliku od svih ostalih rivala baziranih na konvencionalnom konceptu vozila s toplinskim motorom: toplinski motor – mjenjač – pogonski kotači. Mitsubishi Outlander PHEV nema mjenjačku kutiju, budući da ga uvijek pokreću elektromotori.
Stoga je ubrzanje fluidno i bez trzajnih šokova karakterističnih kod izmjena stupnjeva prijenosa. Jedini od svih plug in hibrida ima dva priključka za punjenje baterija (AC i DC), što je karakteristično za BEV. To omogućuje punjenje baterije do 80 posto kapaciteta za svega 20 minuta. Redizajnirana treća generacija japanskog SUV-a donosi još napredniji pogonski sklop, u gradu smo se vozili doslovce s manje od litre na 100 km, na autocesti priča je već drugačija.
Mitsubishi nas je opet podsjetio koliko je dobar i kvalitetan proizvođač. Japanski crossover u ‘hi-tech’ izdanju , svojevrsni mlađi brat kultnog terenca Pajero, u najtraženijoj plug-in-hibridnoj izvedbi. Vrline Mitsubishi Outlandera upoznali smo još 2013., kad smo testirali netom uvedeni model treće generacije.
Oduševio nas je komforom, funkcionalnošću, spretnošću i izvrsnim dizelašem, koji iz obujma 2268 ccm razvija ‘zdravih’ 150 KS i 380 Nm te preko ručnog 6-stupanjskog mjenjača pokreće prednje kotače.
Mitsubishi Outlander je 2017 temeljito redizajniran, dobio novu masku, koja je riješila pomalo bezličan stil prethodnog modela, što je bila i glavna zamjerka. Outlander je dobio nove, trendovske gadgete i suvremeniju, ‘gospodskiju’ unutrašnjost. No, najveći je dobitak u plug-in-hibridnom pogonu, koji istodobno uključuje ‘pametan’ hibridni pogon,
Krenimo redom, Mitsubishi Outlander je dobio novi, filigranski benzinski motor 2.4 snage 135 KS (prije redizajna 121 KS) uz 211 Nm okretnog momenta. U električnom kutku, baterija je sad još većeg kapaciteta, veća za 10 po za ukupni 13,8 kW. Stalni, prilagodljivo elektromotorni pogon 4×4 omogućava uvjerljiva svojstva i na terenu te je na svakoj skliskoj podlozi ‘umjetnik’.
Litij-ionska pogonska baterija radi na naponu od 300V, kapacitet je 13,8 kWh te max. izlazna snaga 77 kW. Benzinski motor od 2.4 litre razvija 99 kW i 211 Nm, oba kod 4500/min. Generator pogonskog sustava ima 77 kW. U potpuno električnom radu (EV tipka uključena) sustav razvija 77 kW i 135 km/h, uz ubrzanje od 0-100 km/h od 12,6 s.
U normalnom radu (serijski hibridni rad do oko 135 km/h – EV tipka isključena) razvija se 130 kW – 77 kW iz pogonske baterije i 53 kW iz generatora (benzinski motor se automatski aktivira). Pri brzinama većim od 135 km/h uz puni gas benzinski motor preko automatske spojke prenese rezervu snage (35 posto snage) prednjem elektromotoru, budući da se brzina vrtnje pogonskih vratila prednjeg EM i benzinskog motora gotovo izjednačila.
Tada se razvija najveću snagu sustava od 224 KS i 320 Nm te među ubrzanje na razini trolitrenih motora. Najveća brzina je 180 km/h i ubrzanje od 0-100 km/h za 10,6 sekundi. Tipkom Sport aktivira se sportski način rada PHEV sustava, 4WD pogona i servo volana, a ubrzanje od 0-100 km/h se skraćuje na 8,6 s. Posebno je zanimljiv benzinski motor vozila koji radi u dva ciklusa: Atkinson i Otto.
Termodinamička učinkovitost Atkinsona je na razini diesela, dakle oko 40 posto, dok Otto ciklus ima nižu učinkovitost (oko 30 posto), ali veću energetsku gustoću, odnosno specifičnu snagu po litri radnog volumena. Atkinson, baš kao i Diesel, ima ograničen broj okretaja u odnosu na Otto. S obzirom na to da snaga rotacijskih motora predstavlja umnožak brzine vrtnje (rad/sek) i momenta (Nm) u nekoj točki dijagrama, ograničen mogući broj okretaja ograničava i snagu motora.
Ovaj motor radi u Atkinson ciklusu do cca 55 posto angažirane snage radi veće učinkovitosti, a preko toga prelazi u Otto ciklus radi razvijanja većeg broja okretaja i posljedično veće snage. Za veću ekonomičnost (nižu potrošnju) poželjno je motor držati u Atkinson ciklusu, stoga vozilo ima i indikator angažirane snage u kW.
Bogato opremljena, komforna unutrašnjost, s ugodno profiliranim sjedalima i naprednim infotainmentom pruža užitak vožnje s ‘najboljom automatikom’. Performanse su uvjerljive, može se ugodno kliziti, ali kad treba pokazuje zube. Moguća je vožnja max. brzinom od 170 km/h bez ikakvih ograda, s time da brzina neće padati niti na uzbrdicama radi velikog raspoloživog momenta.
Radi veće ekonomičnosti, poželjno je na uzbrdici aktivirati Sport rad, jer crpi više energije iz baterije nego iz generatora, pa će motor ostati u Atkinson ciklusu. Na ravnom, a posebno nizbrdo, treba aktivirati Charge rad kako bi nadoknadili energiju u bateriji. U tim uvjetima očekivana potrošnja je oko devet litara na 100 km, bez dopunjavanja baterije iz električne mreže. Ako se uz put dopunjuju baterije na javnim punionicama (cca 20 min DC 25 kW), potrošnja će padati ovisno o učestalosti dopunjavanja.
Doseg s punom baterijom iznosi 54 km po NEDC normi, odnosno 45 km po strožoj WLTP normi. U praksi se kreće od najmanje 35 km (oštra vožnja, uzbrdo, grijanje itd) pa sve do 70 km (ravna cesta, do 90 km/h, konstantno). S jednim punjenjem na 100 km može se računati na potrošnju od oko 2,5 l/100 km u loko-vožnji i oko 12 kWh struje (oko 10 kn po standardnoj tarifi).
Sve to Outlanderu PHEV daje uvjerljive performanse na asfaltu, dinamičan je i temperamentan, a istodobno ugodan za vožnju. Tih i poletan, u gradu stvara poseban ugođaj. Ako se pazi i redovito puni, vozi se u visokom ritmu, a motor troši ‘kao upaljač’. Isprobali smo ga i izvan ceste, na terenu i tu je također u svom elementu: ‘pametan’ pogon 4×4 i 19 cm od tla do podloge daju mu uvjerljive terenske atribute.
Zbog toga je ovo, trenutno jedan od najpoželjnijih SUV-ova na tržištu, uz cijenu od 339.900 kuna, koja je mnogima nedostupna ali pruža pošten omjer plaćenog i dobivenog.
KAROSERIJA
Izvedba: SUV, D-segment, 5 vrata
Gabariti: 4695 / 1800 / 1710 mm
Međ. razmak: 2841 mm
Cd: 0,268
Masa: 1.880 kg
Dopuštena masa prikolice(s kočnicom): 1.500 kg
Prtljažnik: 463 – 1613 l
Spremnik goriva: 45 l
Krug okretanja: 10,6 m
EuroNCAP: 5 zvjezdica
PODVOZJE
Ovjes: MacPherson sa stabilizatorom / Multilink sa stabilizatorom
Kočnice: ventilirani diskovi / puni diskovi
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 225/55R18
PERFORMANSE
Brzina: 180 km/h
Ubrzanje 0 –100 km/h: Sport / Normal / EV: 8,6/10,5/12,4 sekundi
Potrošnja: NEDC: 1.8 l, WLTP: 2.0 l /100 km
Na testu: 7,7 l/100 km (nakon 730 km)
Doseg baterije (100%): 53 km
CO2: 42 g/km
CIJENA
Testni model: 373.000 kuna*
Ostali modeli u ponudi: Intense LED (319.900 kuna*), Intense Safe (339.900 kuna*)
*Eko bonus u visini od 30.000 kn se ostvarujekao popustna cijenu vozila sa PPMV-om
+ ugodna vožnje
+ funkcionalnost i komfor
+ sigurnost
+ ekonomičnost (ako uvijek imate punjače pri ruci)
MANE
– nema opcije sa sedam sjedala
– dizelska verzija bi bila bolji izbor na autocesti