TEST RABLJENOG

Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI, bolji izbor nego Škoda Octavia Combi 1.6 TDI

Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI, koja se proizvodila od 2010. do 2015., solidan i elegantan karavan, najpoželjniji je s temperamentnim i izdržljivim dizelašem od 131 KS, koji uz korektnu vožnju i održavanje lako odvrti više od 300.000 km

Nije običaj raditi ljepše karavane od osnovnog modela, a to je izgleda Opelov specijalitet, još od prvih Kadetta Caravan iz 60-ih. To je vrijedilo i za prethodne Astre, takva je sudbina i modela četvrte generacije, predstavljenog na jesen 2009. Premda je napravljen na temelju privlačne Insignije, dizajn nije glavna vrlina osnovne izvedbe Astre četvrte generacije.

Privlačna karavanska izvedba, u solidnoj Opel izvedbi, dobar je izbor na tržištu rabljenih. Rastegnuta s 442 na 470 cm došla je u područje srednje klase te je duža od svih kompaktnih karavana. Zbog toga izgleda kao pošten komad auta, koji, pogotovo u dizelskoj izvedbi, pruža sve bitno za obiteljske i poslovne namjene. Lijepo uređen kokpit karavansku, a i osnovnu Astru približava većem modelu Insignia. Premda su prostranost i funkcionalnost bili prioriteti, nije se radilo nauštrb elegancije bočne siluete.

Karavanska izvedba uzdanice iz Rüsselsheima skladnija je i funkcionalnija od osnovne, a žilav i izdržljiv dizelaš od 131 KS najbolja je opcija. Premda obujmom od 500 do 1550 litara prtljažnik nije najveći u klasi, po funkcionalnosti je među najboljima

Prtljažnik, koji u osnovnoj postavi prima 500, a preklapanjem stražnjih sjedala raste do 1550 litara, je velik, ali nije najveći u klasi (Octavia Combi pruža 580 do 1620 l). No, brojke nisu najvažnije, pogotovo što zbog pravilnog oblika i ravne podnice, dugačke 183,5 i široke 103 cm (kad se obore stražnja sjedala), prtljažnik zaslužuje peticu. Astra je, kako osnovna, tako i karavanska, najmasivnija u klasi te testni model ima 1550 kg (130 više nego nudi usporedivi Volkswagen Golf Variant).  To pogoršava ubrzanja i karavan čini tromijim, za koji decilitar povećava potrošnju…

… ali pruža ugodan osjećaj velike mase pod nogama, prigušuje vibracije i povećava udobnost. Svakako, i pasivnu sigurnost. Sve to doprinosi solidnosti te dojmu visoke kvalitete izvedbe. Nekima će to smetati, ali mnogi će kazati – to je ono pravo. Preporučljiv je srednji dizelaš u ponudi – Isuzu 1.7 CDTi, u snažnijoj verzija sa 131 KS (slabija ima 110), što je i najpogođeniji motor u ponudi.  Solidna japanska konstrukcija poznata je od 1990-ih, a dobre se performanse temelje na najvećem momentu od 300 Nm, koji se otpušta od 2000 do 2500/min. Premda masi od tone i pol treba vremena da se zahukta, motor pruža uvjerljive performanse. Čim okretaji prijeđu tu vrijednost, dizelska Astra uvjerljivo kreće naprijed.

Osnovni 1.3 CDTI s 95 KS za karavansku je Astru prenježan, a najsnažniji 2.0 CDTI sa 160 KS ima i više snage nego prosječnom kupcu treba. S povećanjem okretaja početni sirovi zvuk dizelaša 1.7 CDTI postaje mekši, a performansama pogoduju povoljna aerodinamika te dobro odmjeren mjenjač sa šest stupnjeva. Po njemu se najbolje vidi napredak u koncepciji Astre, jer je hrapavi i neprecizan šaltung bio jedna od boljki prethodnih modela.  Ubrzanje do stotke u 10,7 sekundi i najveća brzina od 192 km/h puna su šaka brade za ovakav auto.

Podvozje zaslužuje visoku ocjenu, premda straga nije ugrađen multilink. Postignut je dobar kompromis udobnosti i stabilnosti. Zavoji se lijepo peglaju te su vozna svojstva uvjerljiva i kod punog opterećenja te je tek kod oštre vožnje potrebno blago povećavati usmjerenost u zavoj. Upravljač je precizniji i osjećajniji nego kod prethodne Astre, a kočnice grizu snažno. Svemu doprinosi ugodan osjećaj sigurnosti u masivnoj karoseriji. Potrošnja od 6,7 litara nije rekordno niska, ali je, računajući masivnu karoseriju i dobre performanse, prihvatljiva. Motor pruža dovoljno špirita za temperamentnu vožnju, a najbolje se ponaša u srednjem području okretaja, kad je i najštedljiviji.

Dobar je i osjećaj upravljanja, a kvalitetan ovjes (premda straga polukrut, a ne multilink), osigurava sigurnu vožnju kroz zavoje. Kvaliteta Opela raste iz godine u godinu, što se jasno uočava po svakom zatvaranju vrata (uz uvjerljivo ‘bup’) i svakom detalju unutrašnjosti. Da, ovo je najmasivniji i najsigurniji auto u klasi, što je dodatan argument za kupnju rabljenog modela, a održavanje je, u usporedbi s izravnim konkurentima, povoljno.

Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI
Motor: dizelski, ugrađen sprijeda poprečno, dva bregasta vratila (zupčasti remen), 16 ventila, blok od sivog lijeva, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1586 ccm
Provrt x hod: 79,0 x 86 mm
Kompresija: 16,5:1
Snaga: 96 kW/131 KS pri 4000/min
Moment: 300 Nm pri 2000 – 2500/min
Pogon: prednji
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, McPherson opružne noge, poprečna ramena, stabilizator; straga: polukrut, Wattove poluge, stabilizator
Kočnice: samoventilirani diskovi 300, diskovi 292 mm, ABS/BAS/ESP
Gume: 215/50 R 17
Dimenzije: 469,8 x 181,4 x 153,5 cm
Osovinski razmak: 268,5 cm
Krug okretanja: 11,5 m
Prtljažnik: 500 – 1550 l
Spremnik goriva: 55 l
Masa/nosivost: 1550/560
Najveća brzina: 195 km/h
0-100 km/h: 10,9 s
Potrošnja: 5,7/4,1/4,7 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,7 l/100 km
Cijena: 39.000 kn do 80.000 kn