TEST RABLJENOG

Peugeot 308 SW 1.6 HDi (2010.): isplativiji nego Škoda Octavia Combi 1.6 TDI?

Peugeot 308 je krajem 2007. zamijenio Peugeot 307 (Europski automobil 2002. godine), a najzanimljiviji je kao turbodizelski karavan s 90 KS

Peugeot 308 prve generacije, koji se proizvodio od 2007. do 2012. (redizajniran 2010.), rijetka je zvjerka na našem tržištu rabljenih, pogotovo u karavanskoj verziji Peugeot 308 SW. Kad je riječ o turbodizelašu 1.6 HDi, iz koprodukcije PSA – Ford,  preporučljivija je verzija s 90 KS nego, češća, sa 109 KS.

Načelno, slabija verzija je manje toplinski i mehanički napregnuta, pa se manje i haba, što je dobra preporuka za 12-godišnji primjerak. No, važnije je sljedeće: verzija sa 109 KS sklona je nakupljanju uljnog taloga u donjem dijelu motora i ako se ulje mijenja na 15.000, a pogotovo na 20.000 km, nastaju problemi s podmazivanjem.

Prvi je na udaru turbopunjač, jer taj sklop, koji se nakon paljenja motora zavrti i brže od 220.000/min, prvi u motoru treba potreban tlak ulja za podmazivanje ležajeva (a potom i hlađenje), a posljednji ga dobije. No, otkazivanje je tek početak, jer zbog oslabljenog podmazivanja posljedično stradaju i ostali sklopovi na motora.

Problemima se moglo doskočiti ako se ulja mijenjalo na 10.000 km, a na 30.000 km skidao karter i čistilo sito ispod uljne pumpe i, posebno, sito na usisniku uljnog voda za turbopunjač. Ali, u verziji s 90 KS, poput testne, bilo je triput manje problema.

Peugeot 308, francuski kompaktni karavan (C-segmenta), napravljen je solidno, što pokazuje masa od blizu 1,4 tone. Izdržljiva limarija preporuka je kod kupnje rabljenog. Testirali smo model Peugeot 308 SW 1.6 HDi iz 2010., sa 268.000 km, koji je dosad bio u vlasništvu samo jedne osobe. Naizgled je u dobrom stanju, a ima i uredno ispunjenu servisnu knjižicu u zagrebačkom ovlaštenom servisu.

Takvo stanje nije pravilo na tržištu rabljenih, prije je iznimka, jer je mala vjerojatnost da će takav funkcionalan i komforan automobil, koji dobro ide i malo troši, netko prodati dok je u dobrom stanju. Vjerojatnije je to se približe skupi popravci – turbopunjač, brizgaljke, zamašnjak podijeljene mase, visokotlačna pumpa. Nužan je, dakle, temeljit pregled prije kupnje.

Testni je model Peugeot 308 SW 1.6 HDi u pristojnom stanju usprkos visokim kilometrima. Pali lagano, doduše ima nešto više vibracija te intenzivniji i dublji zvuk nego kad je bio nov, ali radi bez greške. U ispuhu se uočava minimalno zacrnjenje, a motor, osim minimalno na karteru, nema znakova trošenja ulja. Za francuski motor s toliko kilometara – vrlo dobro.

Mjenjače je zadržao preciznost, premda je ionako dugačak hod ručice mjenjača malo produžen. Ofucana manšeta ručice mjenjača pokazuje lošije stanje nego što stvarno jest i više je vizualni, nego stvarni minus. Unutrašnjost je dobro očuvana, na sjedalima se vide tek manje deformacije i trošenja, a kod pokretanja motora i u vožnji nema većih vibracija.

Peugeot 308 nije imao dobru reputaciju pouzdanosti te je ispod prosjeka klase. Konkretno, prema statistikama ADAC-a bio je 17. od 28 modela, a po rangiranju TÜV-a još lošije plasiran. Među vozilima starim 2-3 godine je 117. od 132, a među onima od 4-5 je 115 od 121 vozila.

Ovaj model, dakle, nije rekorder pouzdanosti, to je dobro poznato, ali iskustva desetak vlasnika koje smo anketirali to ne potvrđuje u potpunosti. PSA – Ford turbodizelaš 1.6 HDi, obujma 1560 ccm, u izvedbi s 90 KS, nije stvarao veće probleme te prvi vlasnik u 268.000 km nije imao niti jedan veći problem, osim izmjene dvije brizgaljke i čišćenje EGR ventila.

Turbodizelaš 1.6 HDI (ugrađivao se i u modele Volvo i Mazda)  je krajem 2010. potpuno rekonstruiran, a mnoge je iznenadilo da je dobio jedno bregasto vratilo (SOHC) umjesto dva (DOHC) te osam ventila umjesto 16. Manje pokretnih dijelova izravno znači manje potencijalnih mjesta kvara. Ugrađena je i učinkovitija uljna pumpa te su prošireni uljni kanali. Sada je taj motor, jednako kao i Fordov 1.6 TDCi – za pet! Testni model je iz posljednje DOHC serije, što je također dobra preporuka.

Po radu motora te stanju podvozja i upravljačkog mehanizma osjeća se da je auto dosta prešao. Volan nema ‘lufta’, a kočnica i mjenjač imaju nešto duži hod. Spojka ne hvata odmah pri dnu i kod uključivanja ima malih trzaja, što su znakovi trošenja, ali može se očekivati da će trajati još 30-40 tisuća kilometara. Ispušni sustav također još nije za promjenu.

Kočnice koče ravnomjerno, za nijansu lošije nego kod novog modela, ali još uvijek dobro. Potrošnja ulja je još uvijek minimalna. Ukratko, auto je OK, i bolji nego bi se zaključilo po prijeđenim kilometrima. Velika godišnja kilometraža ukazuje da je većinom voženo na otvorenoj cesti, što je također zasluga za razmjerno dobro stanje. Dakle – palac gore!

Najčešći problemi:
• iznenadno pražnjenje akumulatora (posebno iz 2008. i 2009.)
• greška pokazivača temperature rashladnog sredstva (do 2011.)
• otkaz elektroničkog upravljačkog modula motora (do 2011.)
• kvar na električnom krovnom otvoru (posebno iz 2010. i 2011.)
• kvar glavnog fara (do 2010.)
• kvar bobine (do 2009.)
• kvar električne pumpe goriva (posebno 2011.)

Peugeot 308 SW 1.6 HDi
Motor: dizelski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, glava od lakog lijeva, blok od sivog lijeva, dva bregasta vratila u glavi (zupčasti remen), četiri ventila po cilindru, direktno ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1560 ccm
Provrt x hod: 85 x 88 mm
Snaga: 66 kW/90 KS pri 4000/min
Moment: 215 Nm pri 1750/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, MacPhersonove opružne noge, stabilizator: straga uzdužna ramena i poprečna torzijska motka, stabilizator
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 283 mm, straga puni diskovi 249 mm, ABS+EBV
Gume: 205/55 R 16
Karoserija: karavan kompaktne klase, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 450 x 181,5 x 155,5 cm
Međuosni razmak: 271 cm
Prtljažnik: 573/1736 l
Masa/nosivost: 1374/450 kg
Spremnik goriva: 60 l
Krug okretanja: 11,4 m
Najveća brzina: 174 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 13,2 s
Potrošnja: grad 6,0/ otvoreno 4,0/ kombinirano 4,7 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,0 l/100 km
Godina proizvodnje: 2010.
Kilometraža: 268.000 km
Cijena: 40.000 kn