BMW 318d (2005. – 2013.): najbolja dizelska limuzina za 50.000 kn

BMW 318d, dizelska verzija Serije 3 pete generacije (E90), jedan je od najpoželjnijih automobila na našem tržištu, kvalitetnija od naknadne F30, dobra dostupna već za 50.000 kn…

BMW 318d, serije E90, jedan je od najpoželjnijih automobila na našem tržištu. Testni je model pete serije (E90), koja se prodavala od početka 2005. do kraja 2011. Kod rabljenog BMW-a važno je provjeriti od koga ga kupujete i je li servisna knjižica uredno ispunjena. Naime, bavarske automobile u pravilu voze osobe sklone jurnjavi.

Problem povećava što ih usto, u pravilu, loše održavaju, često u fušu‘, pa se lako može kupiti ‘mačak u vreći’. Sklonost brzoj vožnji za posljedicu ima veći rizik sudara, pa takvi automobili često imaju upitno stanje karoserije.

Osnovno je – boja treba biti izvorna. Naknadno bojanje može promaći običnom kupcu, ali iskusni mehaničar svakako će ga prepoznati. U tom je slučaju najbolje odustati od kupnje, čak i ako vam prodavač tvrdi da se radilo samo o manjem oštećenju.

Ovo je jedna od najtrajnijih BMW-ovih serija, a riječ je o prigušenom BMW 320d. Važno je da je sve originalno, da je auto redovito servisiran i da nije imao sudar. Tada je rizik loše kupnje malen. Ima dosta sportski dorađenih primjeraka, što se najčešće ogleda u spuštenom ovjesu, prevelikim naplacima i preširokim gumama te ‘čipiranom’ motoru.

Sve je to loša preporuka za kupnju. Još se 17-colni naplaci mogu tolerirati, ali sve preko toga nije dobro. Tvrđi, spušten ovjes na našim prometnicama izaziva prejake trešnje i uništava vitalne sklopove podvozja (kuglaste zglobove, spone, amortizere i ležajeve), a usto rastrese cijelu unutrašnjost.

Još je gore ako se nekontrolirano pojačava snaga motora. Mnogi tvrde da se radi o potpuno istom motoru kao u BMW 320d te da se samo promjenom elektroničkih parametara okretni moment može povećati s 300 na 350 Nm, a snaga sa 143 na 177 KS. Često i više.

No, većoj je snazi prilagođen usis i ispuh. Srećom, turbodizelski motor obujma 1995 ccm, koji se ugrađuje u BMW serije E90 opremljen elektroničkim kontrolnim modulom (ECU) Bosh EDC17, koji ima tvorničku zaštitu protiv čipiranja.

Oni koji je ipak probiju često su površni, jer povećavanje tlaka prednabijanja, bez povećanja protoka na usisu i ispuhu (nužne su temeljite izmjene), uništava turbopunjač, ventile i klipove.

Izbjegavajte primjerke koji su prošli tretman ‘chip-tuninga’, jer se time bitno povećava mehaničko i toplinsko opterećenje vitalnih sklopova, pa je velik rizik da je motor dotrajao. Pojačavanje odnosno tuniranje ovog automobila zbilja je traženje ‘kruha svrh pogače’. Treba li ubrzanje do stotke kraće od 9,4 sekunde i najveća brzina veća od 210 km/h? A razmjerno umjerenih 143 KS jamstvo je pouzdanosti i trajnosti.

BMW Serije 3 već generacijama pokazuje kako sportski automobil može biti dugovječan. Glavne su mu vrline motor, mjenjač i karoserija. Mana praktički nema (osim osjetljivog faznog lanca, o čemu više pišemo niže) i to je jedan od najkvalitetnijih automobile na tržištu. BMW je oduvijek bio skup, servisi i rezervni dijelovi također su razmjerno skupi, što je sudbina svih premium automobila.

No rijetko se kvare, a to poboljšava financijsku bilancu. Prednost BMW-a je što se po originalnom ključu u ovlaštenom servisu lako može utvrditi stvarna kilometraža, što je učinkovit ‘lijek’ protiv onih koji muljaju.

A svatko može jednostavno provesti prilično vjerodostojnu kontrolu – tražite da se upali potpuno hladan motor (dogovorite pregled rano u jutro i provjerite pod haubom da je motor hladan). Treba upaliti lako i ‘na prvi zub’, a prije paljenja stanite iza ispušne cijevi te će te vidjeti ispušta li crni dim odmah nakon paljenja (to je loš znak).

Potom treba raditi mirno, bez vibracija, a kod dodavanja gasa ne smije dimiti. Preporučljivo je izmjeriti tlakove kompresije – ako je motor u dobrom stanju, trebaju biti veći od 30 bara.

Velik je rizik kupnje modela s vraćenom kilometražom, što se može umanjiti temeljitim pregledom, pogotovo dizelskog motora, a najsigurnije je očitavanje ključa u ovlaštenom servisu. Kod ovog modela treba obratiti pozornost na stanje ispušnog sustava i prednjih diskova, jer se po tome prepoznaje oštra vožnja i loše održavanje.

Zvuk turbopunjača (fijuk) također je loš znak, odnosno razlog da odustanete. Sve to trebate otkriti prije kupnje. Jedino što kod ovog motora može stvarati probleme, nažalost skupe, je fazni lanac za pokretanje bregastih vratila, jer je jednostruk (simplex), a ne dvostruk (duplex) kao nekad.  Time se smanjuju otpori, masa i gabariti motora, ali je posljedica brže trošenje i manja trajnost.

Problem je što kod BMW-a lanac ne proklapa, prije nego se rastegne, odnosno istroši, bez dodatnih simptoma, kao kod drugih modela. Osjetljiva je i parkirna kočnica. Ako je sve u dobrom stanju, rabljeni BMW 318d je povoljna kupnja, jer dobro drži vrijednost i lako se prodaje.

A sada malo povijesti modela: do sredine 1980-ih bavarska je ‘Trica’ s dizelskim motorom bila je čista hipokrizija. Danas je BMW 320d vjerojatno najprivlačnija dizelska limuzina. Ne samo zbog izvrsnih performansi uz nisku potrošnju goriva.

To je automobil koji sjedinjuje najbolje od najboljega što je dala tvrtka iz Münchena, poznata i po proizvodnji motocikala i avionskih motora, u čijem su vlasništvu Mini i Rolls Royce. Serija 3 je najtraženija BMW-ova serija i tradicionalno najpopularnija sportska limuzina na većini tržišta.

Kratki vremeplov: prvi model te serije bio je BMW 1600 iz 1966., a najcjenjenija je bila izvedba BMW 2002 sa 100 KS. Prvi model, koji je nominalno nosio oznaku BMW Serije 3 (E21), predstavljen je 1975. Potom su stigli E30 iz 1982., E36 iz 1991. i E46 iz 1998. i potom je stigao E90, model o kojemu pišemo i kojeg smo rabljenog već testirali. Nakon njega 2012. stigao je model serije F30 i na kraju, 2019. aktualni G20.

BMW Serije 3 je srušio mit da brz sportski automobil puno troši i malo traje. Bavarski automobili nikada nisu bili štedljivi, ali ni rastrošni, ako su bili dobro podešeni. Marka iz Münchena cijelo je vrijeme njegovala simbiozu sportskih svojstava i visoke kvalitete. Nerijetki su modeli prelazili više od 300.000 km. To je, dakle, Bavarac koji juri i traje.

BMW 318 d (E90)
Motor: turbodizelski, ugrađen sprijeda uzdužno, dva bregasta vratila (lanac), 16 ventila, blok od aluminijskog lijeva, direktno ubrizgavanje common-rail, intercooler
Obujam: 1995 ccm
Provrt x hod: 84,0 x 90,1 mm
Kompresija: 16:1
Snaga: 105 kW/143 KS pri 4000/min
Moment: 300 Nm pri 1750 – 2500/min
Pogon: stražnji
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda: McPherson, straga: multilink
Kočnice: samoventilirani diskovi 300 mm, diskovi 300 mm, ABS/BAS/DSC
Gume: 205/55 R 16
Dimenzije: 453 x 181,5 x 142 cm
Osovinski razmak: 276 cm
Krug okretanja: 11 m
Prtljažnik: 480 l
Spremnik goriva: 63 l
Masa/nosivost: 1460/510 kg
Najveća brzina: 210 km/h
0-100 km/h: 9,4 s
Deklarirana potrošnja: 4,4/5,7/4,7 l/100 km
Realna potrošnja: 6 – 7 l/100 km
Proizvodnja: početak 2005. – kraj 2011.

Ovo su greške i problemi riješeni kroz standardne tvorničke servisne akcije:

PROBLEM
Svijetli lampica za indikaciju kvara motora (MIL). Motor se gasi nakon hladnog starta.
UZROK
Unutarnja greška brizgaljke(i).
POPRAVAK
Ugradite novu(-e) brizgaljku(-e). Programirajte kod kalibracije brizgaljke u računalu motora (ECM).

PROBLEM
Brujanje ili zujanje iz prostora motora s uključenim klima-uređajem. Vibracije na servo upravljaču između 900-1100/min s uključenim klima-uređajem. Slab rad ili greška sustava klima-uređaja.
UZROK
Neispravno napunjen sustav klima uređaja.
POPRAVAK
Napunite sustav klima-uređaja ispravnom količinom rashladnog sredstva.

PROBLEM
Svijetli lampica za indikaciju kvara motora (MIL).
Niska granična vrijednost grijača.
UZROK
Termostat loše izvedbe (odnosi se samo na termostate Behr). Unutarnje curenje rashladnog sredstva hladnjaka rashladnog sredstva motora.
POPRAVAK
Pustite zagrijan motor da 5 minuta na praznom hodu. Provjerite očitanja senzora temperature rashladne tekućine (ECT) 1 i 2. Ako je razlika u temperaturi između senzora ECT 1 i 2 manja od 20°C ugradite novi hladnjak rashladnog sredstva motora. Ako je razlika u temperaturi između osjetila ECT 1 i 2 veća od 20°C: Provjerite kod datuma proizvodnje na termostatu 1. Ako je kod datuma prije 25-11-05, ugradite novi termostat.

PROBLEM
Svijetli lampica za indikaciju kvara motora (MIL). Motor slabo pali i loše radi.
UZROK
Ventil tlaka ulja položaja bregastog vratila (CMP) zaglavljen ili blokiran. Greška softvera računala motora (ECM).
POPRAVAK
Skinite ventil tlaka ulja položaja bregastog vratila (CMP). Temeljito očistite ventil tlaka ulja CMP. Pažljivo čistite komponente, kako ne bi došlo do oštećenja. Ugradite ventil tlaka ulja CMP. Ponovno programirajte računalo motora (ECM) s nadograđenim softverom.

PROBLEM
Lupkanje iz gornjeg dijela motora nakon hladnog starta ili čestih kratkih putovanja.
UZROK
Zrak u hidrauličkim podizačima.
POPRAVAK
Provjerite je li ispravna razina ulja. Upalite motor i pustite da se zagrije na radnu temperaturu. Postupite na sljedeći način do 5 puta: povećajte broj okretaja motora na 2000-3000/min i držite 3 minute. Pustite motor da radi na praznom hodu 15-30 sekundi. Provjerite lupa li motor. Ako se lupanje završi nakon izvršenog gornjeg postupka: povećajte broj okretaja motora na cca 2000-3000/min i držite 15 minuta.

PROBLEM
Svijetli lampica za indikaciju kvara motora (MIL). Nemiran rad i povremeno zatajenje motora pod opterećenjem.
UZROK
Neispravna(-e) brizgaljka(-e).
POPRAVAK
Testirajte brizgaljke i zamijenite ako je potrebno.

PROBLEM
Pokidan pomoćni pogonski remen.
UZROK
Remenica pumpe PAS ili pomoćni pogonski remen u kontaktu s podokvirom kad se vozi preko ležećih policajaca.
POPRAVAK
Pregledajte ima li oštećenja na remenici pumpe PAS. Zamijenite oštećene komponente (podokvir, nosač, remenicu).

PROBLEM
Svijetli lampica za indikaciju kvara motora (MIL). Propuštanje ulja motora.
UZROK
Brtva na cijevi između turbopunjača (TC) i hladnjaka tlačenog zraka.
POPRAVAK
Ugradite novu brtvu na cijevi između turbopunjača (TC) i hladnjaka stlačenog zraka.

PROBLEM
Svijetli lampica za indikaciju kvara motora (MIL). Motor radi nepravilno i povremeno gubi snagu te prelazi u prinudni radni režim
UZROK
Iznutra propala usisna cijev ventila za podešavanje zraka praznog hoda (IAC).
POPRAVAK
Testirajte komponente elektronike i mehanike (prema potrebi), kako biste eliminirali druge moguće uzroke. Provjerite da li je ventil kontrole zraka praznog hoda IAC začepljen te ga očistite ako je potrebno. Očistite krhotine iz usisnog sustava, zamijenite dijelove ako je potrebno.

U suradnji s Auto Elektrika Novak d.o.o.

Komentari