Škoda Fabia (2007. 2014.): solidna i pouzdana, isplativa za 20.000 do 40.000 kn

Solidnija od Volkswagen Pola, pogotovo Seat Ibize, može se reći – dosadno pouzdana Škoda Fabia jedan od najzanimljivijih automobila na tržištu, za kojeg se s pravom kaže da se kupuje razumom…

Nije najljepši, ali je jedan od najfunkcionalnijih i najkvalitetnijih i svakako model koji nudi najviše za uloženi novac. Prvi je model predstavljen 1999. i proizvodio se do 2007., kad je stigao model druge generacije.

Većeg iznenađenja nije bilo, jer je napravljen model koji je zadržao duh prethodnog modela, a donio je solidniju izvedbu i veću prostranost. Škoda Fabia je tehnološki blizanac s Volkswagen Polom i Seat Ibizom, a kvalitetom je u samom vrhu koncerna iz Wolfsburga.
Razlog nije samo u dugogodišnjoj tradiciji Škode (bolje upućeni znaju da je 1930-ih ta marka bila u rangu Mercedesa).

Više od toga je u činjenici da je tvrtka iz Mlade Boleslave, bez obzira što je od 1991. u vlasništvu Volkswagena, nacionalni ponos Češke. Zbog toga je visoka kvaliteta ne samo pitanje poslovne politike i prestiža. Možda niste znali, ali prema statistikama Centra za vozila Hrvatske Škoda Fabia, uz Octaviju i Volkswagen Golf najbolje zadržava vrijednost na tržištu rabljenih.

To dovoljno govori koliko naši kupci i vlasnici automobila cijene češku proizvodnju i njemačku tehnologiju. Čvrsta i provjerena Volkswagenova mehanika unaprijeđena češkom tradicijom rezultirala je boljim plasmanom na statistikama pouzdanosti od C3, Pola, Clija, 207, Punta i Ibize.

Dobar glas daleko se čuje, a Fabia druge generacije itekako ga je zaslužila. Za to ima i opravdanje u izreci da su Škode ‘dosadno pouzdane’. Ako se ovaj auto normalno vozi i održava, nema šanse da se na njemu što pokvari. Dakle, premda nije popularna kao Octavia, Fabija II. generacije jedan je od najpoželjnijih malih rabljenih auta.

Tehnološki je, u osnovi, jednaka aktualnim modelima VW Pola i Seat Ibize, jer je u koncernu iz Wolfsburga preuzela pionirsku ulogu za cijelu paletu modela. Treća je Fabia krajem 2014. stigla na MQB platformi, a takvi se novi modeli Pola i Ibize očekuju 2016.
Dizajn nije remek djelo (korak je unazad u usporedbi s prvom), ali funkcionalnost i pouzdanost bili su i ostali u prvom planu.

To su aduti Fabije, i ostalih Škoda. A osnovni 3-cilindraš obujma 1198 ccm u baznoj (najpreporučljivijoj) verziji sa 60 KS ima jedno bregasto vratilo (SOHC) i šest ventila (sa 70 KS DOHC i 12V). To povećava pouzdanost i pojeftinjuje održavanje, a snage je dovoljno. Podjednako su pouzdani benzinski i dizelski motori, a oni su i podjednako zastupljeni na tržištu.Koristi provjerenu Volkswagenovu tehnologiju i solidnu izvedbu prije vremena ‘downsizinga’ te ima masu od pune tone, 50 kg veću od modela treće generacije.

Za rabljeni auto to je vrlina Najskuplje verzije na tržištu opremljene su trocilindarskim turbodizelašem 1.4 TDI, s direktnim ubrizgavanjem po sustavu pumpa brizgaljka. Dostupan je u verzijama sa 70 i 80 KS, a slabija je verzija, kakvom je opremljen testni model prava mjera.

Osigurava bolje performanse od očekivanja, prosječnom vozaču sasvim dovoljne. Manja snaga znači i manje opterećenje, znači i nešto duži vijek (premda su obje verzije iznimno trajne) i, možda najvažnije, davanja za osiguranje i porez su za klasu manja. Na njemačkom je forumu objavljen šaljivi komentar da bi ‘selene trebalo prodavati u paketu od 12’.

No sve drugo u podvozju, od kuglastih zglobova i spona, do amortizera i ispuha vrlo je izdržljivo. Pokazuje to i testni model, u stanju kao da se tek dobro uhodao. Drndavi dizelaš 1.4 TDI sa 80 i 90 KS iz prvih serija je pouzdan, jer je izveden iz legendarnog 1.9 TDI, ali ipak manje trajan od njega.

Kod novijih treba izbjegavati turbobenzinca s direktnim ubrizgavanjem 1.2 TSI, zbog skupih problema s faznim lancem (novi ima zupčasti remen). Jako je dobar dizelaš 1.6 TDI sa 75 KS, dok se u Polu paralelno ugrađivao jednako snažan, ali manje preporučljiv 3-cilindarski 1.2 TDI.

Premda je izvedba unutrašnjosti manje dorađena nego u Volkswagen Polu, sve je čvrsto i izdržljivo, kao da je riječ o automobilu koji se tek razradio. Česi drže ‘njemačku kvalitetu.’
Dobra svojstva osnovnog benzinca 1.2 sa 60 KS (najisplativijeg!) potvrđuje i moment o 108 Nm pri 3000/min, pa je malo tko razočaran performansama.

Potrošnja je već upitna, ali samo ako se često vrti, zbog dodatne osovine za uravnoteženje inercijskih sila I. reda, koja povećava potrošnju 4 posto. Zbog toga je novi 3-cilindraš sa 999 ccm nema. Sve je na ovom autu tip-top, osim gumenih oslonaca (selen-blokova) prednjih poprečnih ramena. Podjednako je to ‘Ahilova peta’ i Pola i Ibize te ih je preporučljivo, i preventivno, izmijeniti svakih 30.000 km.

S obzirom na klasu, materijali su solidni, sve je čvrsto i izdržljivo ništa ne klepeće. Bazna verzija (60 KS) jednostavnija je i izdržljivija od 12-ventilske DOHC sa 70 KS. Vrlo je pouzdana, a početni problemi s bobinama i svjećicama brzo su riješeni.
Kod prvih je primjeraka bilo znakova gubitka ulja.

Testni primjerak, ‘suh kao barut’, pokazuje da je to prošlost. Nerijetko ‘bez otvaranja’ odvrti više od 300.000 km. Vrlina je i dugovječnost spojke, koju uz normalnu vožnju ne treba mijenjati cijelog vijeka auta. Benzinac 1.2 HTP neusporedivo je povoljniji od često precijenjenog dizelaša 1.4 TDI.

Osnovni benzinac 1.2 sa 60 KS je najisplativiji, premda mu štedljivost nije vrlina, jer ima jedno bregasto vratilo i šest ventila te pouzdan fazni lanac za razliku od 1.2 TSISolidnost karoserije i limarije u vrhu je među malim modelima te je po tome Fabia druge generacije čak bolja od očvrsnute, ali olakšane treće.

Zaštita od korozije je za pet (prva je do 2002. imala malo problema). Podvozje je izdržljivo, manšete, ispuh i diskovi nisu mijenjani, ali problem su prednji seleni, koji su ‘žrtveno janje’, pa nikada ne odlaze kuglasti zglobovi. Po statistici TÜV-a među 122 modela starosti 6-7 godina Škoda Fabia druge generacije zauzima 42. mjesto među 112 auta. Uvjerljivo najbolja u klasi je ukupno druga Mazda 2.

Fabia je, po mišljenju mnogih mehaničara kvalitetnija od Pola, a pogotovo od Ibize, tehnoloških srodnika iz koncerna Volkswagen. Premda dojam kvari tvrda plastika i pomalo sirov izgled kokpita, sve je napravljeno vrlo solidno, što potvrđuju dobra iskustva korisnika. Time je porasla i vrijednost na tržištu rabljenih.

A ovo su problemi koji su riješeni kroz standardne servisne akcije:

PROBLEM
Ne radi motor stražnjeg brisača, jaka buka iz motora stražnjeg brisača.

UZROK
Unutarnja greška motora stražnjeg brisača.

POPRAVAK
Staviti modificirani motor stražnjeg brisača.

PROBLEM
Škripanje iz prednjeg ovjesa na neravninama i zavojima.

UZROK
Neodgovarajuća izvedba gornjeg nosača prednjeg amortizera.

POPRAVAK
Stavite nove gornje nosače prednjih amortizera.

 

PROBLEM
Zveckanje/lupkanje iz prostora motora ventilatora klima-uređaja/grijanja u vožnji na lošim cestama, cviljenje/brujanje iz prostora motora ventilatora klima-uređaja/grijanja kad se ventilator vrti malom brzinom.

UZROK
Greška proizvođača motora ventilatora klima-uređaja/grijanja.

POPRAVAK
Testirati komponenti, elektronike i mehanike te izmijeniti neispravne. Ako se ne pronađe greška, staviti modificirani motor ventilatora klima-uređaja/grijanja.

 

PROBLEM
Električni servo uređaj upravljača (EPS) ne radi, svijetli kontrolna lampica servo upravljača (EPS). Motor ne može startati, vanjska i unutarnja svjetla trepere, audio jedinica se povremeno isključuje.

UZROK
Slaba veza između negativnog voda akumulatora i priključka na šasiju zbog korozije.

POPRAVAK
Očistiti priključak na masu šasije, ugraditi modificirani vod mase akumulatora, obrisati kod greške.

 

PROBLEM
Svijetli kontrolna lampica TPMS, što se ne može resetirati.

UZROK
Tipka za reset TPMS-a pritisnuta kad je paljenje isključeno.

POPRAVAK
Testirati komponente elektronike i mehanike te po potrebi izmijeniti neispravne. Ako se ne pronađe greška, ponovno programirati kontrolni modul TPMS s nadograđenim softverom. Kalibrirati ga.

 

PROBLEM
Ne radi središnje svjetlo kočnica, greška sustava za pranje/brisanje stražnjeg stakla.

UZROK
Električne instalacije oštećene pored šarki zadnjih vratiju/prtljažnika.

POPRAVAK
Popraviti električnu instalaciju.

 

PROBLEM
Motor se povremeno ugasi te se povremeno pali kontrolna lampica instrumentne ploče svijetle. Povremeni gubitak električnog servo upravljača (eps).

UZROK
Vodovi CAN sabirnice u električnoj instalaciji motora taru se o hidraulički modulator ABS-a što uzrokuje kratki spoj.

POPRAVAK
Pregledajte ima li oštećenja kod električnih instalacija motora te po potrebi obavite nužne dorade. Odvojite vodiče od hidrauličkog modulatora ABS-a.

 

PROBLEM
Vrata prtljažnika se neće zatvoriti. Na instrumentalnoj ploči svijetli kontrolna lampica za otvorena vrata, čuje se kliktanje u vratima prtljažnika pri otvaranju.

UZROK
Neispravan mehanizam za zaključavanje vrata prtljažnika.

POPRAVAK
Ugradite modificirani mehanizam za zaključavanje prtljažnika.

 

PROBLEM
Utjecanje vode u kabinu kroz prednju i/ili stražnju gumenu zaštitnu traku na vratima tijekom vožnje.

UZROK
Neodgovarajuća izvedba gumene zaštitne trake vrata, vrata pogrešno poravnata.

POPRAVAK
Provjeriti podešenost prednjih i stražnjih vratiju i po potrebi podesite. Ako se problem i dalje pojavljuje, zamijenite sve gumene zaštitne trake vratiju.

 

PROBLEM
Kontrolna lampica grijača svijetli, gubitak snage motora pri ubrzanju.

UZROK
Neispravan davač položaja papučice gasa (APP).

POPRAVAK
Zamijeniti sklop papučice gasa/davača APP.

 

U suradnji s Auto Elektrika Novak d.o.o.


Komentari

loading...