4. generacija upravo stigla

Škoda Fabia Style 1.0 TSI, najozbiljniji gradski igrač i novi vrhunski uradak Čeha

Definitivno nismo pogriješili kada smo izabarali baš ovaj automobil, za najbolji gradski automobil B-segmenta u 2022. godini. Nova Škoda Fabia osvaja svojim smirenim, a opet tako privlačnim nastupom. Naša testna izvedba predstavila nam se u iznimno popularnoj pogonskoj varijanti, 1.0 TSI je prava mjera za novi-stari adut Čeha…

Nova Fabia, model koji osvaja svojom ozbiljnošću. Slikovito rečeno, kao primjerice u vašem društvu, uvijek imate nekoga tko se ponaša malo zrelije i tko realno gleda na svaku situaciju. E, upravo je to Škoda Fabia.

Naše riječi potvrđuje i najavni sloga – Sve što je potrebno i još malo više. Ovim riječima četvrta generacija modela nastavlja pričati izvanrednu priču o uspjehu. 22 godine nakon svog debija popularni mali automobil vozi dalje i (sigurno) osvaja.

Fabia je preslika velike braće iz Mlade Boleslav 

Fabia četvrte generacije prvi se put temelji na modularnoj poprečnoj platformi MQB-A0 iz Volkswagen koncerna, a upravo joj taj dodatak donosi brojne talente, o kojima ćemo pisati u nastavku.

Škoda Fabia prodana je više od 4,5 milijuna puta u prve tri generacije. Prijašnje generacije najviše su dobivale poene na sjajnom omjeru uloženog i dobivenog, niskim troškovima korištenja vozila i zavidnom prostoru. Nova se hvali svime i još pridodaje kao nikada tako atraktivan dizajn…

Češki gradski adut upravo s tom kartom izgleda, sad još više može prijetit konkurenciji. Novi dizajn marke sad je precrtan i na Fabiju, pa s pravom možemo reći kako je (opet) Octavia u malome. Uz atraktivna LED svjetla i novu Phoenix narančastu boju, kakva je krasila testni primjerak, ovo je automobil vrijedan pažnje ostalih sudionika u prometu. Uz ovu nijasnu, kupci će na izbor imati i drugih osam boja, a nova je još i Graphite siva.

U odnosu na prethodnu generaciju, u svim dimenzijama je nadmašuje, dok je njezina težina ostala gotovo nepromijenjena. Njezina dužina porasla je za čak 111 milimetara, na ukupnih 4.108 milimetara, time je postala prva Fabia, koja je premašila granicu od četiri metra. Međuosovinski razmak produžen je za 94 milimetra na 2.564 milimetra, dok je širina u četvrtoj generaciji porasla za 48 milimetara na 1780 milimetara. Takav rasplet događaja, donio je brojne pluseve u pogledu komocije…

Škoda je marka koja odavano postavlja mjerila po pitanju prostranosti. Ni ovaj put nije razočarala. Fabia je dobila čak 50 litara veći prtljažnik (ukupno 380 litara). Jedan rekord u klasi, koji bi mogao proći pomalo ispod radara je i onaj koji ide uz aerodinamiku češkog modela. Inženjeri Škode uspjeli su ostvariti otpor zraka od svega cw 0,28 (prethodna generacija: cw 0,32). Kao dio toga, bilo je zanimljivo vidjeti na testnom primjerku plastične umetke i na 16-colnim naplatcima. Možda na prvu i nisu najatraktivniji detalj, ali ako donose računicu…

Da je Fabia stvarno model koji je napredovao u svakom segmentu, otkrivaju i detalji poput ostvarene još veće torzijske krutosti. Karoserija nove Škode sadrži gotovo 80 posto komponenti izrađenih od čelika visoke čvrstoće. Svakako pohvalno zbog sigurnosti, a dobrim djelom se to osjeti i u vozačkom pogledu…

Kvalitetno, vizualno jako dopadljivo, Fabia u kabini dobiva veliki plus…

Osim što djeluje čvrsto, u njezin ozbiljni nastup lako se uvjeriti čim se smjestite unutar automobila. Poznata forma i detalji iz većih Škoda, sada su preslikani i u Fabiji. Naša testna verzija stigla nam je u bogatom Style paketu, pa je dojam bio još izraženiji. Od izgleda i udobnosti sjedala, 9,2″ Amundsen infotainment zaslona povezivog s Wireless SmartLink i Android Auto ili Apple CarPlay sustavima. Dok početna verzija dolazi sa Swing sa zaslonom u boji veličine 6,5“, radiouređaj Bolero sa zaslonom veličine 8“. U ovoj test priči uživali smo uz virtualni kokpit veličine 10,25“ koji nudi pet različitih prikaza (serijski opremljena analognim cockpitom i informativnim zaslonom veličine 3,5“). Posebno nam se svidio i kod Fabije dostupni dvokraki volan. Stvarno je odličan i profinjen detalj. Ne zaboravite, takav koncept možete vidjeti i u jednoj S-klasi. S druge strane, sportski upravljač s tri kraka dostupan je u doplati kupca. Isto tako, Fabia je prvi put dostupna i s 2‑zonskim Climatronicom.

Dojam kvalitete materijala je vrlo dobar. Već tradicionalno, B-segment je rezerviran za vesele tonove i fino obrađenu plastiku, sa sjajnim detaljima. Upravo tako i Fabia stiže, a vrijedi istaknuti da sve izgleda zategnuto i trajno. Ono što zapravo svi i želimo, a ne nekakve zvukove i “cvrčke” nakon par godina…

Ljubitelje novog doba, zasigurno će razveseliti i spoznaja kako Fabia ima i LED ambijentalno osvjetljenje (serijska oprema u liniji opreme Style). Ambijentalno osvjetljenje također osvjetljava središnju konzolu i prednje ručice vrata te uključuje LED svjetla za čitanje sprijeda i straga.

U sedmodnevno testu, uverili smo se kako je komocija modela ipak osjetno bolja nego kod prethodne generacije. Prije svega mislimo u pogledu širine. Što se tiče pretinaca, njih je čak 108 litara ukupnog kapaciteta. I još bolje, možete jednostavno pričvrstiti čak tri dječje sjedalice.

S obzirom na to da je opremljena sustavom od čak devet zračnih jastuka, nova Fabia ubraja se među najsigurnije automobile u svojoj klasi. Zahvaljujući prelasku na modularnu poprečnu platformu MQB-A0 dodatno je optimizirana aktivna i pasivna sigurnost modela. A cijelu priču prate brojni sustavi pomoći u vožnji, poput Trave Assista…

Fabia (mk4) nudi se u izvedbi s pet modernih i učinkovitih benzinskih motora EVO generacije. Izbor je stoga znatno veći nego u prethodnom modelu i pokriva širi spektar snage od 48 kW (65 KS) do 110 kW (150 KS). Naš testni primjerak stigao je u 1.0 TSI verziji od 110 KS. Dojma smo kako će se upravo takva Fabia i najčešće birati od strane naših kupaca. Za nešto više od 9 sekundi već ste na 100 km/h, a krajnji domet je 205 km/h. Pošteno!

Trocilindrični 1.0 TSI već se dokazao proteklih godina, a sad je postao još bolji…

Osim što pokazuje prilično agilan duh, nije pretjerano žedan. Uz ručni, 6-stupanski mjenjač koji doslovno klizi iz brzine u brzinu, Fabia nam je trošila na testu u prosjeku 6,5 litara na 100 km.

Upravo ovaj 1.0 TSI motor radi s izravnim ubrizgavanjem i raspolaže inovativnim plazmatskim slojem na radnim stazama cilindara. Naneseni sloj praha, koji ima debljinu od samo 150 mikrometara (0,15 milimetara), zamjenjuje radne košuljice cilindara od lijevanog željeza u kućištu koljenastog vratila, smanjujući tako unutrašnje trenje u trima cilindrima. Time se snižavaju potrošnja goriva i emisije, a zahvaljujući ravnomjernijoj raspodjeli i odvođenju topline u prostoru za izgaranje smanjuje se termičko opterećenje. K tomu motori rade u Millerovom ciklusu koji je najpovoljniji u pogledu potrošnje te s visokim tlakom ubrizgavanja od 350 bara. Kod Millerovog ciklusa ulazni ventili ostaju duže otvoreni u kompresijskom taktu, čime se smanjuju gubitci pri pumpanju i povećava termički stupanj učinkovitosti. Turbopunjač ima varijabilnu geometriju turbine, koja osigurava veći okretni moment u većem području brojeva okretaja i niže emisije štetnih tvari.

Još jedan zanimljiv mehanički detalj, svakako je žaluzina hladnjaka, koja može donijeti na uštedi do 0,2 litre benzina. O čemu je zapravo riječ, to su zapravo aktivno podesive lamele koje se zatvaraju kad je potreba za hlađenjem mala, poboljšavajući tako aerodinamiku. To rezultira uštedom goriva do 0,2 l/100 km pri konstantnoj brzini od 120 km/h. Kad je potreba za hlađenjem velika ili tijekom kraćih zaustavljanja, sustav otvara lamele kako bi mogla ući maksimalna količina zraka. Veći krovni spojler i bočni elementi u obliku peraje optimiziraju strujanje vjetra u stražnjem području radi smanjenja otpora zraka. U prednjem dijelu vozila zračna se struja usmjerava kroz otvore u prednjem braniku, takozvane zračne zavjese, te potom bočno uz samu karoseriju i kotače uz vrlo povoljnu aerodinamiku. Umjesto dosadašnjih triju obloga, sada imamo dvanaest obloga koje pokrivaju veći dio podvozja ispod vozila u aerodinamički kritičnim područjima prostora motora i osovina.

Već dugi niz godina ŠKODA svojim kupcima olakšava svakodnevno rukovanje njihovim vozilom novim i dobro osmišljenim Simply Clever idejama. S pet potpuno novih značajki i osam značajki koje su prvi put dostupne u modelu Fabia, češki proizvođač automobila nastavlja ovu tradiciju i u četvrtoj generaciji svog popularnog malog automobila. Ovisno o opremi novi model nudi ukupno čak 43 praktična detalja koji olakšavaju svakodnevicu – više nego ikada prije. Neovisno o izvedbi na koju se vi odlučite, nova Fabia sigurno će vas osvojiti i napraviti zadovoljnim vlasnikom. Samo ćete malo više morati stisnut zube, kada je cijena u pitanju. Baš kao što je slučaj s cijelim B-segmentom, i Fabia je odavno preskočila granicu od 100.000 kuna…

 

POGON
Motor: turbobenzinski, 3 cil., 12V, blok od alu lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 999 ccm
Provrt x hod: 74,5 x 76,4 mm
Kompresija: 10,5:1
Snaga: 81 kW (110 KS) pri 5.500/min
Moment: 200 Nm pri 2.000 – 3.000/min
Mjenjač: ručni, 6 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da

KAROSERIJA
Izvedba: gradski B-segment, 5V, 5 sjedala
Gabariti:  4.108 / 1,780 / 1.459 mm
Međuosni razmak: 2564 mm
Cd: 0.278 – 0.315
Krug okretanja: 10,4 m
Masa/nosivost: 1.100 kg
Prtljažnik: 380 – 1.190 l
Spremnik: 40 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: MacPherson/Multilink
Kočnice: samov. diskovi / diskovi
Ručna: mehanička
Naplaci: aluminijski
Gume: 195/65 R16

PERFORMANSE
Brzina: 205 km/h
0-100 km/h: 9,7 s
Potrošnja (EU): 6,1/5,1/4,5 l/100 km
Potrošnja na testu: 6.6 l
CO2: 124 g/km

CIJENE
Testni model: 154.799 kn
Osnovni benzinski model: 108.360 kuna (1.0 Active / 65 KS)