TEST RABLJENOG

Toyota Yaris 1.4 D-4D (2016.): najisplativiji dizelaš niže klase

Toyota Yaris 1.4 D-4D treće generacije, s funkcionalnom i solidnom izvedbom te štedljivim i izdržljivim dizelašem od 90 KS, povoljan rabljeni model B-segmenta

Najjači japanski adut niže klase, koji je 2020. predstavljen u trećoj generaciji te je osvojio titule Europskog i Hrvatskog automobila 2021. godine, jedan je od najcjenjenijih malih automobile na našem tržištu. Prvi je model predstavljen 1999. te je osvojio titulu ‘Europskog automobila 2000. godine’. Najbolji su bili primjerci prve serije, a nakon 2001., kad je proizvodnja iz Japana prebačena u Francusku. U Toyoti su priznali da se nakon toga broj kvarova povećao za 30 posto, no Toyota Yaris ipak je zadržao glas jednog od najpouzdanijih modela niže klase. Model druge generacije predstavljen 2005., dobio je osjetno čvršću karoseriju, koja se prepoznavala po masi od gotovo 1,1 tone.

Toyota Yaris III, o kojem je riječ, predstavljen je 2012. Od slabosti treba izdvojiti sljedeće: kod dizelaša prve generacije bilo je problema s tlačnim vodom turbopunjača, kod benzinca Toyota Yaris 1.0 VVT-i bilo je nevolja s elektroničnom blokadom motora i upravljačkim modulom, preskakanje struje s visokonaponskog voda, nepreciznošću pokazivača goriva, blokiranjem mjenjača (problemi sa sinkronima) i malom trajnošću lamele spojke.  S tim je modelom stigao novi bazni motor sličnih performansi kao prethodni 998 ccm i 69 KS, koji se ugrađivao i u Toyota Aygo te Peugeot 107 i Citroën C1. Riječ je o izvrsnom motoru Daihatsuove koncepcije, ali taj je motor, za razmjerno tešku karoseriju Yarisa za broj manji od potrebnog.

To mu povećava opterećenje, ali uz normalnu lako odvrti više od 200.000 km. Prema statistikama kvarova agencija TÜV i Dekra Yaris je među najpouzdanijim automobilima, s manje od tri ozbiljna kvara na tisuću vozila. Limarija je besprijekorna i upravo u tome je napravljen najveći napredak u usporedbi s prethodnikom. Novi dizelski junak među mališanima, s 90 KS i šminkerskim odijelom, dobro ide i malo troši. Yaris treće generacije na naše je tržište stigao krajem 2011. i odmah je postalo jasno da je jedan od najboljih modela niže klase (B-segmenta). Tada smo zaključili ono u što smo i danas potpuno sigurni.

Toyota Yaris je funkcionalna i solidna, s dobrim voznim svojstvima i na autocesti. Podvozje je kompaktno i izdržljivo te nema problema s kuglastim zglobovima i selen blokovima

Cijena može biti jedini problem ovog automobila, izvrsne koncepcije i izvedbe, te neočekivano velikog komfora u malom ‘pakiranju’. Srećom, cijene su se malo ispuhale, a nove trošarine idu na ruku dizelskoj verziji s 90 KS, koja prosječno troši 3,9 litara i ispuhuje samo 104 g CO2 po kilometru. Manje vanjštinom, koja je oplemenjena 16-colnim alu naplacima i gumama 195/50, te novim svjetlosnim elementima, a više dvobojnom izvedbom unutrašnjosti, s mekano obloženom armaturom i kompletnom elektroničkom logistikom. Uključuje i displej, koji projicira sliku kamera u stražnjem dijelu vozila. Malo luksuza u nižoj klasi dobro je došlo. U usporedbi s prethodnim modelom, Toyota Yaris III je produžen sa 378,5 na 388,5, zadržao je širinu od 169,5 cm, a visina je smanjena sa 153 na 151 centimetar.

Premda je među najkraćima u klasi, Toyota Yaris treće generacije djeluje ozbiljno, privlačno i solidno. Muške, uglaste forme naizgled ne pokazuju dobru aerodinamiku, a ona je, ne dobra, nego vrhunska. Koeficijent otpora zraka od 0,29 najbolji je među automobilima niže klase. U malenom, bucmastom automobilu znatno ga je teže postići nego u rastegnutoj limuzini te je to, svojevrsno tehnološko remek-djelo. Yaris je i iznenađujuće prostran – premda među kraćima u klasi, među najprostranijim je i najfunkcionalnijim. Ima mjesta kao u manjem kompaktu, sprijeda i straga. Niti jedan auto kraći od 390 centimetara ne pruža toliko prostora za koljena straga. Prtljažnik od 285 do 1180 litara također je OK.

Uz sve to, Toyota Yaris je napravljen čvrsto i precizno te je suvereno osvojio pet Euro-NCAP zvjezdica. Zahvaljujući “downsizingu” 60 kg je manje mase od prethodnog, što doprinosi dinamičnosti i štedljivosti. Pregledan kokpit, s velikim i okruglim instrumentima mogao bi biti uzor onima koji eksperimentiraju s elektroničkim instrumentima. Sjedi se blago povišeno, što pojačava dojam da se vozi veći auto nego što Yaris zbilja jest. Međuosni razmak je povećan s 246 na 251 cm, što nije rekordno u B-segmentu, ali je sve dobro posloženo, pomalo u monovolumenskom stilu. To je osiguralo neočekivano veliku prostranost i sprijeda i straga. Mjenjač sa šest stupnjeva lijepo ‘sjedi’ u ruci, šalta se ugodno i precizno, i da je hod za dlaku kraći, sve bi bilo za pet. A na tu ocjenu upućuje dizelaš 1.4 D-4D, koji radi mekano i uglađeno. Dugohodna koncepcija osigurava solidan moment od 205 Nm pri 1800 do 2800/min.

Pregledan i funkcionalan kokpit te razmjerno velika prostranost stvaraju dojam auta C-segmenta, a po stanju i istrošenosti obloga može se ocijeniti i stanje automobila

Radi uglađeno i razmjerno tiho, te ubrzava kontinuirano, bolje nego se može očekivati od 90 KS, koji se oslobađaju pri 3800/min. Ne treba ‘cijediti’ okretaje, jer sasvim pristojno vuče ako se u viši stupanj šalta na 3000/min. Da se radi o uvjerljivom motoru pokazuje činjenica da ne pokreće samo Auris, nego i klasu i pol veću Corollu. Sa samo jednim bregastim vratilom u glavi i osam ventila pokazuje da manje može biti više. Spremno reagira na gas u svakom stupnju, a precizna podešenost osigurava vučnu karakteristiku bez ‘turbo-rupe.
Provjereni dizelaš iz 1364 ccm razvija pristojnih 90 KS, što je za auto niže klase ‘puna šaka brade’. Vrlo je uglađen, tih i štedljiv, a povuče već od 1400/min

Stječe se dojam da japanski stručnjaci ni u čemu nisu željeli pretjerivati, pa se od motora može očekivati dugovječnost i pouzdanost. Ima i dovoljno ‘špirita’ za temperamentna ubrzanja, što pokazuje sprint do stotke u 10,8 sekundi. To je sasvim dovoljno i za temperamentnu vožnju u gradu, bez potrebe za ‘cijeđenjem’ okretaja. Performanse do izražaja dolaze i na zavojitim cestama. Yaris dobro ‘pegla’ zavoje, uz neznatnu potrebu za ‘dodavanjem’ volana kod vožnje ‘na nož’. Pomažu i snažne kočnice, napravljene po klasičnom receptu – sprijeda su diskovi promjera 278 mm, što jamči snažno kočenje i s bubnjevima straga. A oni povećavaju učinkovitost i pouzdanost ručne kočnice. Sve to vozaču olakšava vožnju, po potrebi i u visokom ritmu.

S najvećom brzinom od 175 km/h, dizelski Yaris ima i dobre adute za vožnju autocestom, što je zasluga i izvrsna aerodinamika. Dobre performanse i upravljivost zasluge su i strukture karoserije vrlo otporne na uvijanje. Uz sve to ne testu smo prosječno trošili 4,4 litre na 100 km, što potvrđuje da je lako ‘izvući’ prosjek niži od četiri litre. Kad se tome pridoda ugled najviše kvalitete I pouzdanosti, to je povoljan izbor među rabljenima. Pogotovo za model Toyota Yaris 1.4 D-4D Trend iz 2016., sa 146.000 km, koji izgleda i radi kao da se tek dobro razradio. Ali, to nije pravilo i puno ovisi o prethodnom vlasniku, dakle kako je automobil vožen I održavan. Konkretni primjerak je isplativ za 69.000 kn.

Toyota Yaris 1.4 D-4D Trend (2016.)
Motor: dizelski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprečno, blok od sivog lijeva, jedno bregasto vratila (lanac), direktno ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1364 ccm
Provrt x hod: 73,0 x 81,5 mm
Snaga: 66 kW/90 KS pri 3800/min
Moment: 205 Nm pri 1800 do 2800/min
Pogon: prednji
Mjenjač: ručni sa 6 stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisni poprečnim ramenima i opružnim nogama, straga polukrut
Kočnice: samoventilirani diskovi, sprijeda (278 mm) i straga bubnjevi, ABS, ESP
Gume: 195/50 R16
Karoserija: kombilimuzina, niže klase, 5 vrata, 5 sjedala Dimenzije: 388,5 x 169,5 x 151,5 cm
Osovinski razmak: 251 cm
Prtljažnik: 285 – 1180 L
Masa/nosivost: 1055/480 kg
Spremnik goriva: 42 l
Krug okretanja: 11 m
Najveća brzina: 175 km/h
0-100 km/h: 10,8 s
Potrošnja: 4,8/3,4/3,9 l/100 km
Realna potrošnja: 4,5 do 6  l/100 km
Cijena: 69.000 kn