TESTIRALI SMO

Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid Premiere, japanska savršenost i slavonski šarm za gradskog odlikaša

Toyota Yaris četvrte generacije stigla je na domaće tržište, a uz novi hibridni motor 1.5 VVT-i sa 116 KS ima što za reći…

Toyota Yaris prve generacije na europsko je tržište stigao 1999., a nedugo nakon je uvjerljivo osvojio titulu ‘Europskog automobila 2000. godine’. Dugačak 3615 mm, širok 1660 i visok 1500 mm, stizao je uz izdržljive 4-cilindarske benzince 1.0 VVT-i sa 68 KS i 1.3 VVT-i s 86 KS.

Prethodnik je bio puno smirenijih linija, a gradski segment danas traži puno vrckaviji, odvažniji nastup… (foto: Hrvoje Grguljaš)

Dizajnom interijera i eksterijera razlikovao se od ostatka konkurenata u toj klasi, a zahvaljujući dobrim prodajnim rezultatima, osigurao je poziciju najprodavanijeg Toyota modela u Europi.  Šest godina nakon, 2005., stigla je druga generacija koja je samo potvrdila filozofiju gradskog mališana s modernijim motorima (1.0 VVT-i trocilindraš koji je bio poslužio kao okosnica za modele Aygo, ali i Peugeot 107 te Citroen C1).

Yaris u dvobojnoj, crveno-crnoj kombinaciji itekako ‘vuče’ na model GR kojeg svi željno iščekujemo… (foto: Hrvoje Grguljaš)

Treća generacija stigla je 2011. te je prvi put bilo u mogućnosti odabrati hibridnu inačicu (1.5 benzinski motor s elektromotorom ispucavao je 99 KS). Potonja je varijanta Yarisa osvježena dva puta, 2014. i 2017., pa su mnogi nestrpljivo iščekivali novu, četvrtu generaciju koja je predstavljena krajem prošle godine.

Velika, karakteristična prednja maska i LED svjetla upotpunjuju ovu zanimljivu dizajnersku priču iz Japana… (foto: Hrvoje Grguljaš)

Četvrta generacija najprodavanijeg Toyotinog modela u Europi je prvi kompaktni automobil izgrađen na platformi nove globalne arhitekture marke (Toyota New Global Architecture – TNGA) GA-B, koja predstavlja temelj za unapređenje dinamičkih performansi, poboljšanu voznost, upravljivost i sigurnost, kao i privlačan izgled. Osim toga, hrvatski dizajner Mario Majdandžić, stvorio je automobil snažnijeg izgleda, privlačnog identiteta i dinamičnog karaktera. U odnosu na prethodnika, dužina se smanjila za pet milimetara, na 3940 mm, uz zadržanu širinu od 1695 mm. Visina je smanjena na 1470 mm, dok je međuosni razmak rastegnut na 2560 mm. Upravo je to pomoglo prilikom povećavanja komfora kojim se ne mogu pohvaliti auti u toj klasi.

Što se dizajnerskog dijela tiče, Toyota je s modelom Yaris ovdje napravila pun pogodak; zavodljive linije te veliki otvor za zrak sprijeda čine Yaris agresivnijim no što on zapravo jest. Glavna LED svjetla se pružaju prema prednjim kotačima i tako daju snažan pečat, istovremeno vizualno smanjujući dužinu prednjeg prevjesa. Straga, novi dizajn LED svjetala te karakteristična, horizontalna crta koja spaja svjetlosna tijela, stavke su koje pridonose ukupnom sportskom dojmu. Dodatno, dvobojna crveno-crna karoserija (4800 kuna) te 17″ dvobojni aluminijski naplatci laičko oko mogu lako zavarati, pa će brojni prolaznici misliti kako je riječ o paprenom GR modelu, što je itekakav kompliment za hibridnog Yarisa.

Dobra sportska sjedala, kvalitetan interijer i veliki infotainment sustav, za svakoga ponešto… (foto: Hrvoje Grguljaš)

Unutrašnjost za Toyotu Yaris priča zanimljivu, modernu priču; vozačko mjesto je oblikovano po konceptu „pogled na cesti, ruke na upravljaču“ uz raspored pokazivača i upravljačkih sklopki koji osigurava da se vozač može usredotočiti na cestu i očitavati sve ključne podatke za automobil uz minimalno skretanje pažnje s vožnje i vrhunsku preglednost u svim smjerovima. Tom najviše pomaže kombinacija dva okrugla i jednog četvrtastog digitalnog zaslona na kojem se nalaze sve važne informacije o vozilu.

Digitalni instrumenti ispred vozača pokazuju najrelevantnije informacije… (foto: Hrvoje Grguljaš)

Nadalje, sredinom interijera dominira infotainment sustav Toyota Touch 2 koji broji 8″ dijagonale. On nudi Bluetooth povezivanje, Apple CarPlay i Android Auto povezivost, a tu je i solidan audiosustav sa 6 zvučnika. Noću je zanimljiv detalj plava ambijentalna rasvjeta u području kvaka i pod nogama vozača i suvozača, a pretinaca za odlaganje sitnica ne fali. Najbogatiji paket opreme Premiere kojeg je imao konkretni primjerak nudi sve osim ptičjeg mlijeka, pa su tu i stavke poput head-up displaya, grijanja prednjih sjedala i upravljača.

Toyota Yaris iznutra najbolje pokazuje japansku filozofiju kvalitete i praktičnosti… (foto: Hrvoje Grguljaš)

Ostatak interijera predstavlja izvrstan primjer kako napraviti dobro osmišljen i dobro završen interijer, bez nepotrebnog pretjerivanja i ‘kemijanja’. Materijali su dobre kvalitete – mjestimice se koristi neka oštrija plastika – ali općenito, završna obrada je na visokoj razini, bez škripanja i zveckanja. I položaj za sjedenje je dobar, s puno mogućnosti prilagodbe koja osigurava lako pronalaženje ‘pravog’ mjesta, što će itekako cijeniti i vozači viši od 180 centimetara. Sviđaju nam se i fizičke kontrole automatskog klima-uređaja, to je puno jednostavnije i zahvalnije rješenje u odnosu na ‘touch-screen’ menije koje nudi francuska konkurencija.

Prtljažnik broji skromnih 286 litara… (foto: Hrvoje Grguljaš)

Straga će se ugodno smjestiti dva putnika, dok je za trećeg ipak malo pretijesno. Prtljažnik je dovoljan usprkos činjenici što nije ponudio baš toliko prostora kao Yaris prethodne generacije. Tu je još uvijek za B-segment relativno prihvatljivih 286 litara zapremnine. a to se može dodatno povećati preklapanjem stražnjih sjedala. Konkurencija je tu negdje, premda Clio nudi rekordnih 391 litru prostora u prtljažniku.

1.5 Hybrid Dynamic Force trocilindarski benzinski motor u suradnji s elektromotorom ispucava kombiniranu snagu od 116 KS… (foto: Hrvoje Grguljaš)

Ispod poklopca motora ovog modela nalazi se 1.5 Hybrid Dynamic Force trocilindarski benzinski motor koji koristi Atkinsonov proces, kod kojeg je usisni ventil duže otvoren, čime se odgađa takt kompresije. Na taj način se poboljšava učinkovitost i smanjuje potrošnja goriva, ali se i smanjuje snaga. Unatoč tome, novi motor ima najveću snagu od 93 KS/68 kW i najveći okretni moment od 120 Nm pri manjem broju okretaja (3.600 okr/min). Također, tu je i elektromotor koji razvija 80 KS i 141 Nm. Kombinirano, Yaris razvija 116 KS. Do ‘stotke’ stiže za solidnih 9,7 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 173 km/h. Toyota Yaris u hibridnoj inačici stiže s e-CVT automatskim bezstupanjskim mjenjačem, dok je za klasičnu benzinsku inačicu rezerviran ručni šesterostupanjski mjenjač.

Sposobnosti ovog automobila u vožnji isključivo na električni pogon su značajno poboljšane: sada može postići brzinu do 130 km/h, a povećana je i njegova sposobnost vožnje na električni pogon u gradskom prometu. To znači da vozači mogu uživati u mnogim prednostima baterijskog električnog vozila. Tijekom druženja s Toyotom Yaris, putno računalo pokazivalo je prosječnu potrošnju od 4,8 litara, a uzevši u obzir dinamiku prometa grada Zagreba, to je odličan rezultat. Naravno, na otvorenoj cesti možemo pričati o potrošnji od oko 4 litre, no tad treba bit ipak malo pažljiviji s papučicom gasa.

U ovoj zanimljivoj dvobojnoj karoseriji Yaris stvarno izgleda sjajno... (foto: Hrvoje Grguljaš)

Premda Toyota Yaris najbolje diše u gradskom okruženju, gdje do izražaja dolazi (relativno) udoban ovjes (MacPherson naprijed / polukruta osovina straga) te visoka razina upravljivosti, mnogi će s oduševljenjem prihvatiti činjenicu da s lakoćom može ‘peglati’ zavoje. U prilog tomu idu i dobre kočnice, dobar odziv na gas, ali i već spomenuti 17″ kotači u dimenziji 205/45. No, ponekad, prelazak preko poprečnih neravnina zna rezultirati s neugodnom bukom koja odzvoni u interijeru. Dobro je znati, Yaris serijski stiže sa ‘mesnatim’, 15 colnim kotačima (185/65 R15), dok će optimalni izbor biti 16″ kotači (195/55 R16), što će na koncu biti i financijski prihvatljivije rješenje prilikom kupovine novog seta guma. Zvučna izolacija je poboljšana, koja tek pri višim brzinama (140-150 km/h) gubi bitku, što zbog strujanja zraka, što zbog izraženijeg zvuka motora.

Jedva čekamo što će nam imati za ponuditi ultimativna GR inačica

Naravno, budući da je riječ o Toyoti, sigurnosna oprema (Toyota Safety Sense) ponovno je na razini klase iznad; serijski od opreme Luna su tu stavke poput čitača prometnih znakova, sustav za automatsko kočenje u nuždi, praćenje traka te radarski tempomat. Doduše, tad su svjetla u halogenoj tehnologiji, pa će kupci koji žele LED svjetlosnu tehnologiju morati izabrati paket opreme Sport. 

U konačnici, Toyota Yaris četvrte generacije pokazala je da je ostala dosljedna svojoj filozofiji, a moderne stavke poput odličnog hibridnog pogona, bogate sigurnosne opreme i dobre izvedbe apsolutno joj idu u korist. No, ukoliko se odlučite na najbogatiji paket opreme s ponekom doplatom, treba računati s ‘keširanjem’ 165.700 kuna, koliko je do registracije stajao testirani primjerak. U osnovnom paketu opreme Sol, hibridna vožnja stoji prihvatljivijih 130.900 kuna. Pobornici klasične, benzinske inačice (1.0 VVT-i sa 72 KS) trebaju pripremiti 106.800 kuna, a dizelaša već odavno nema. Yaris će opet biti hit…

TEHNIČKI PODACI – Toyota Yaris Hybrid 1.5 VVT-i CVT Premiere

POGON
Motor: 3 cilindra, 12 ventila, DOHC, VVT-iE (usis), VVT-i
Obujam: 1490 ccm
Snaga: 68 kW / 92 KS pri 6.600 o/min
Moment: 120 Nm pri 3600-4800 Nm Nm/o/min
Omjer kompresije: 14.0 : 1
Električni motor: 80 KS, 141 Nm
Mjenjač: bezstupanjski, kontinuirani automatski (CVT)
Pogon: na prednje kotače

KAROSERIJA
Izvedba: kompakt, B-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 3940 mm x 1695 x 1470 mm
Međuosni razmak: 2560 mm
Cd: 0,32
Krug okretanja: 9,6 m
Masa/nosivost: 1180 /645 kg
Prtljažnik: 286 – 947 l
Spremnik: 36 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: MacPherson, polukruta osovina
Kočnice: Samoventilirajući diskovi, 2 cilindra / diskovi, 1 cilindar
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/45 R17

PERFORMANSE
Brzina: 175 km/h
0-100 km/h: 9,7 s
Potrošnja (EU): 3,2/2,7/3,6 l/100 km
Na testu: 4,8 /100 km
CO2: 73 g/km

CIJENA
Testni model: 165.700 kuna (Yaris Hybrid 1.5 VVT-i Premiere)
Osnovni model: 106.800 kuna (Yaris 1.0 VVT-i Sol, 72 KS)

foto: Hrvoje Grguljaš

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin