Nova generacija Teslinih punionica donosi rekordnu snagu od 500 kW i podršku za 1000-voltnu arhitekturu, ali zasad ostaje ekskluzivna za američko tržište
Tesla je službeno pustila u rad svoju prvu V4 Supercharger punionicu nove generacije u Redwood Cityju u Kaliforniji. Riječ je o najnaprednijem Teslinom sustavu do sada, koji omogućuje punjenje snagom do 500 kW – gotovo dvostruko brže od dosadašnjeg maksimuma od 250 kW. Time Tesla ponovno pomiče granice u industriji brzog punjenja električnih vozila.
V4: nova generacija punionica
Nova V4 punionica predstavlja značajan tehnološki skok. Osim što podržava naponske arhitekture od 400 do 1000 volti, donosi i dulje kabele, što je praktično za vlasnike vozila drugih marki, čije se utičnice često ne nalaze na istom mjestu kao na Teslinim automobilima.
U praksi, to znači da će automobili s 800-voltnim sustavima, poput Tesline Cybertrucka ili nekih modela Porsche Taycana, Hyundai Ioniqa 5 i Kije EV6, moći koristiti punu snagu punjenja i skratiti vrijeme provedeno na punionici i do 30 posto.
Tesla vozila zasad bez koristi od 500 kW
Zanimljivo, trenutni Teslini modeli – Model 3, Model Y, Model S i Model X – i dalje koriste 400-voltnu arhitekturu, što znači da za njih nema povećanja brzine punjenja. Maksimalna snaga za ove automobile i dalje ostaje 250 kW, bez obzira na novu infrastrukturu.
Drugim riječima, V4 Supercharger zasad će najveću prednost donijeti vozačima drugih marki električnih vozila, kad im Tesla omogući pristup.
Otvorenost prema drugim markama
Tesla je posljednjih godina postala sve otvorenija prema drugim proizvođačima električnih automobila. Većina europskih Superchargera danas je dostupna i vlasnicima ne-Teslinih vozila putem CCS standarda.
Međutim, Tesla je potvrdila da će V4 punionice u prvoj fazi biti dostupne isključivo Teslinim vozilima. Ostali će vozači dobiti pristup u četvrtom kvartalu 2025. godine, nakon završetka tehničkih testiranja i sigurnosnih certifikacija.
Europa i Hrvatska – bez nadogradnje
Iako se mnogi europski vozači nadaju ubrzanom dolasku nove tehnologije, Tesla zasad ne planira uvođenje V4 Superchargera s 500 kW snagom u Europu, uključujući i Hrvatsku.
Postojeće V4 punionice u zemljama poput Njemačke, Norveške i Nizozemske trenutno su ograničene na 250 kW, jer su povezane s V3 energetskim kabinetima. Ipak, Tesla navodi da su svi noviji Supercharger objekti „futuristički pripremljeni“ i da će u budućnosti moći podržati punu snagu kad infrastruktura to dopusti.
Što ovo znači za tržište?
Iako Tesla više nije jedini proizvođač s ultrabrzim punjenjem – konkurenti poput IONITY-ja, NIO-a i ChargePointa već nude stotine kilovata snage – prelazak na 500 kW standard stavlja Teslu ponovno u sam vrh po tehnološkom potencijalu.
Kad se nova generacija punionica proširi na globalno tržište, mogla bi značajno smanjiti vrijeme punjenja i potaknuti veće prihvaćanje električnih vozila u masovnom prometu.
Zaključak
Tesla s novom V4 generacijom potvrđuje da i dalje diktira tempo razvoja infrastrukture za električna vozila. Iako korisnici u Europi i Hrvatskoj još moraju pričekati, jasno je da budućnost punjenja dolazi – i to brže nego ikada prije.



