1. lipnja 1906. u Zagrebu osnovan 1. hrvatski automobilni klub, preteča HAK-a

Od samih početaka automobila postala je očigledna potreba udruživanja automobilista u klubove, koji su uređivali različite teme vezane za korištenje novog oblika prijevoza.

Prvi su klubovi osnovani potkraj 19. stoljeća u Francuskoj, Austriji i Belgiji, dok je Prvi hrvatski automobilski klub osnovan u Zagrebu 1. lipnja 1906. Osnivačka je skupština održana u hotelu Royal u Ilici, a na njoj je za predsjednika izabran grof Rudolf Erdödy.

Franjo Aurel pl Türk postao je potpredsjednik, Ferdinand Budicki tajnik, a Julije Rudovits blagajnik kluba. U odboru su još bili grof Janko Drašković, barun Dioniz Hellenbach, grof Milan Kulmer, grof Miroslav Kulmer, pl. Stjepan Leitner, dr. Fran Gutschy, pl. Ljudevit Reiner, E.V. Feller, grof Marko Bombelles i Hinko Goldarbeiter.

Već pri osnutku službeno je objavljena želja PHAK-a ‘da bude društveno, strukovno i znanstveno sjecište za širenje i unapređivanje automobilnog športa u Hrvatskoj’.

 

 

 

 

 

 

To je nedvojbeno i postao, već 1908. u suradnji s austrijskim klubom sudjeluje u organizaciji utrke koja je dijelom prolazila i kroz hrvatske krajeve, a do izbijanja I. svjetskog rata pokreću i prve prave nacionalne utrke, izdaju Hrvatski automobilni list, a sudjeluju i u određivanju i sprovođenju raznih regulativa.

Pokušali su smekšati javno mnijenje koje je bilo prilično neprijateljski nastrojeno prema toj vražjoj novotariji koja ide bez konja, juri demonskim brzinama, dimi, buči i plaši domaće i divlje životinje, kao i poštenu čeljad.

Kroz razne je inkarnacije tijekom 114 godina postojanja PHAK evoluirao do današnjeg HAK-a, krovne organizacije koja je izravni sljednik onoga što je 1906. utemeljeno u hotelu Royal.


Komentari

loading...