11. siječnja 1923. rođen Carroll Shelby, znameniti američki vozač i konstruktor

U SAD-u gotovo svatko, čak i izvan svijeta automobila, zna tko je bio Carroll Shelby (1923. – 2012.)

U ostatku svijeta njegova je slava golema, ali ipak ograničena na krug ljubitelja automobilizma. Shelby je čovjek koji je prkosio zaprekama i opasnostima koje je život postavljao pred njega, na gotovo nevjerojatan način.

Već i to što je preživio karijeru vojnog pilota u II. svjetskom ratu i trkaću karijeru za upravljačem automobila u vrlo opasnim vremenima nakon toga vrijedno je divljenja, no ono što uistinu zadivljuje čelična je volja kojom je prelazio preko vlastitih zdravstvenih problema.

Urođena srčana mana dovela je do prvog zatajenja srca u dobi od samo sedam godina, a kasnije će voziti utrke s tabletom nitroglicerina pod jezikom i nevoljko se ipak povući iz aktivnog utrkivanja 1960. nakon izričite zabrane liječnika, samo da bi napravio još veću karijeru s druge strane ‘pitwalla’.

Početkom 1990-ih podvrgnuo se operaciji u kojoj mu je transplantirano srce, a dok je ležao u bolnici, da ne gubi vrijeme, osnovao je dobrotvornu zakladu koja je iznimno cijenjena i uspješna. Pored transplantacije srca, posljednjih  je godina živio i s tuđim bubrezima.

1950-ih bio je jedan od najboljih svjetskih vozača sportskih automobila, u Americi je poosvajao sve što se moglo, a u Europi je u mnogo navrata potvrdio kvalitetu i ugled, ponajprije znamenitom pobjedom na 24 sata Le Mansa 1959. s Aston Martinom.

Legendaran je bio i njegov stil, nastupao je u farmerskoj odori, jer jednom slučajno nije stigao presvući se između rada na vlastitoj farmi pilića i utrke.

No, prava priča o njemu ponajprije je ipak vezana za razdoblje nakon prestanka aktivnog utrkivanja, kada je kreirao možda i najpoznatiji sportsko-trkaći automobil ikada, Cobru, i osvojio svjetsko prvenstvo konstruktora ispred svih ozbiljnih i uglednih tvorničkih ekipa.

Produktivna suradnja s Fordom donijela je i uspjehe s modelom GT40, kao i čitavim nizom uspješnih cestovnih izvedenica Mustanga, toliko modificiranih da je Shelby American priznat kao zaseban proizvođač automobila. U osamdesetima je surađivao s Chryslerom, pod vodstvom starog prijatelja Lee Iaccoce, a najpoznatiji je produkt te suradnje Dodge Viper.

Od osamdesetih ponovo proizvodi Cobre, a okušao se i u modernijim automobilima modelom Series 1 Roadster. Zadnje desetljeće života obilježila je ponovna suradnja s Fordom na modelima GT i raznim sportskim izvedenicama novog Mustanga. Carroll Shelby će ostati upamćen kao jedan od najprepoznatljivijih i najznačajnijih ljudi u povijesti auto utrka i sportskih automobila uopće.


Komentari

loading...