1897. odvezena je prva brdska utrka u povijesti, pored Nice na Azurnoj obali

17 km dugačak uspon do mjesta La Turbie, koje se nadvija nad Azurnom obalom, zapravo je bio zadnja etapa utrke od Marseillea do Nice…

Bila je to tek četvrta utrka u povijesti automobilizma, a prva kojoj start nije bio u Parizu. Možda upravo u toj činjenici, odnosno nedostatku medijske pompe koja je vezana za događanja u metropolama, imamo prilično šarolike podatke o toj utrci u različitim izvorima. Nema velike dileme da je ukupni pobjednik utrke bio grof Gaston de Chasseloup-Laubat, jedan od najvećih vozača najranijih dana automobilizma.

No kada govorimo o pobjedi na usponu do La Turbiea, cestom dobro poznatom ljubiteljima filma Ronin, neki izvori pripisuju pobjedu M. Paryu, a drugi čak poznatom gumaru Andréu Michelinu, kojeg uopće ne nalazimo na popisu sudionika kod ozbiljnijih izvora.

Prevagu ipak odnosi teorija po kojoj je i u usponu, baš kao i u dvije prethodne etape, pobjedu odnio grof de Chasseloup Laubat, a zabilježeno je čak i vrijeme uspona od 37 minuta i 55 sekunda, uz prosječnu brzinu od 26.90 km/h. Pobjednički automobil je, po sve tri teorije, bio marke De Dion.

Brdske su utrke ubrzo postale jedan od najpopularnijih vidova automobilizma i ostale to do danas. Ljudi su shvatili kako je sjajno utrkivati se protiv gravitacije po zavojitim cesticama, gdje majstorstvo vozača daje prevagu nad sirovom snagom vozila.

I kod nas je ova grana automobilizma jako popularna, no manje se zna o legendarnim stazama poput britanskog Shelsley Walsha, na kojem se vozi još od 1905. (noseća slika ove teme, ljubaznošću MAC Archive, predstavlja upravo nastup Hansa Stucka, možda i najboljeg vozača u povijesti brdskih utrka, na toj legendarnoj stazi 1936.), ili američkog Pikes Peaka, na kojem je prva utrka održana još 1916.

Ni tradicija u našim krajevima nije mnogo mlađa, prva je utrka na Sljeme odvezena početkom dvadesetih godina prošlog stoljeća, a pobjedu je odnio ugledni mesni industrijalac Gjuro Gavrilović, doduše ne u automobilu, nego na motociklu marke Indian.

daDanas na Buzetu imamo jednu od uglednijih europskih utrka i ljepših staza, tako da tradicija brdskih utrka diše punim plućima.


Komentari

loading...