19. prosinca 1967. Matra testirala prvi V12 motor za Formulu 1

Nije zabilježeno kakve su bile reakcije razvojnog tima kada je u francuskom mjestašcu Saclay prije točno 52 godine probno upaljen prvi motor francuske tvornice Matra namijenjen natjecanju u Formuli 1. Tvrtka širokog spektra interesa, Matra je 1960-ih počela proboj na automobilsko tržište, kao i u utrke.

Sjajni rezultati u manjim kategorijama naveli su ih na odluku o ulasku i u najviši rang natjecanja. Ondje su se našli 1968., ali zanimljivo je da su osim vlastite momčadi bolide ustupili i Kenu Tyrrellu, koji je u njih ugradio Ford Cosworth DFV motor i bio uspješniji od tvorničke ekipe.

Koja se zauzvrat iduće godine povukla i konstruirala poseban bolid samo za Tyrrella, koji je pogonjen Fordovim motorom osvojio konstruktorsku i vozačku titulu, u rukama Jackieja Stewarta. Nova je dominacija bila na vidiku, no Matra je na području cestovnih automobila počela surađivati sa Simcom, dok je Tyrrell bio usko vezan za Ford, pa se brak morao raspasti.

Matra se vratila u utrke s vlastitim motorom i još desetak godina što s vlastitom momčadi, što kao dobavljač motora, dosta uspješno nastupala u Formuli 1. No pravu su snagu njihovi bolidi s V12 motorom ostvarili u utrkama izdržljivosti, tri puta uzastopce pobijedivši na 24 sata Le Mansa, dvaput na Tour de Franceu i dvaput osvojivši Svjetsko prvenstvo konstruktora.

Matrin V12 ušao je u sve automobilističke legende ne samo zbog tih pobjeda, iako su i one nesumnjivo pridonijele, nego zbog svog zvuka. Postoje legende o Ferrarijevim trkaćim motorima, o nevjerojatnom BRM-u V16, no pravi ljubitelji utrka gotovo unisono se slažu da nikada u povijesti niti jedan drugi motor nije tako lijepo i moćno zvučao kao Matrin V12. Na internetu možete naći čitave sajtove sa zvučnim zapisima tog fantastičnog motora. Što reći nego: isplati se potražiti ih i odvrnuti zvučnike na najjače.


Komentari

loading...