NA DANAŠNJI DAN

20. svibnja 1961. dovršen SS-100-X, automobil u kojem je ubijen John F. Kennedy

Foto: Amazon

Na bazi luksuznog Lincoln Continental ’61, Ford odjel naprednih vozila i tvrtka Hess & Eisenhardt iz Cincinnatija, po specifikacijama američke Tajne službe, konstruirali su SS-100-X, najpoznatiju i najzloglasniju predsjedničku limuzinu u povijesti…

Jedan od najpoznatijih automobila ikada proizvedenih, premda ne iz razloga koji su mu bili namijenjeni u trenutku proizvodnje, dovršen 20. svibnja 1961., nosi pomalo čudno kodno ime SS-100-X. Automobil je bio 1,1 metar duži od standardnog, jer je dodan srednji red sjedala. Automobil je imao tri seta pokretnog krova, standardni meki, aluminijski i transparentni, od stakloplastike. Zanimljivo, stražnja su sjedala imala hidraulički podizač sjedaće plohe, kako bi predsjednik bio vidljiviji publici.

Ali, to ga je dodatno izložilo fatalnom atentatu. Fascinantno zvuči da se među tim specifikacijama nigdje nije zahtijevalo da vozilo bude blindirano, niti da pokretni krov bude otporan na metke! John Fitzgerald Kennedy (1917. – 1963.) i inače se uglavnom vozio u verziji bez krova, jer je klimatizacija bila nedovoljno učinkovita, posebice gdje su sjedjeli najugledniji putnici, pa bi sa zatvorenim krovom postajalo nesnosno vruće.

Zanimljivo je da ni nakon Kennedyjevog ubojstva, 22. studenog 1963., SS-100-X, negativnoj auri usprkos, nije umirovljen. Naprotiv, vraćen je na doradu u Hess & Eisenhardt, gdje je blindiran, ugrađena su stakla otporna na metke i gume koje u slučaju pogotka metkom i dalje obavljaju svoju funkciju. Masa mu je povećana na 4,4 tone (+25 posto), pa je snaga ručno složenog V8 benzinca povećana za 17 posto.

Kennedyjev nasljednik Lyndon B. Johnson nastavio se voziti u ovoj predsjedničkoj limuzini SS-100-X (boje iz tamno plave promijenjene u crnu) sve do 1967. Povremeno se upotrebljavala za razne ceremonijalne svrhe, manjeg kalibra, još desetak godina, a otada je izložena u Henry Ford muzeju u Dearbornu.

Autor