Fiat Panda (1980.- 2020.) simpatična ‘kocka’, pojam funkcionalnosti i izdržljivosti

Fiat Panda, pionir suvremenih modela A-segmenta, zbog zanimljive izvedbe, dizajna i popularnosti ima posebno mjesto u autoindustriji…

Fiat Panda (Model 141) od 1980. do 2003.

Pomalo ‘kutijastog’ izgleda, Fiat Panda gradski je automobil koji je prvotno predstavljen 1980. godine. Dizajn su potpisali stručnjaci Giorgetto Giugiaro te Aldo Mantovani, a Giugiaro je također zaslužan za ostale Fiat modele kao što su Punto, Bravo, Uno…

Racionalna, sandučasta karoserija dužine 338, širine 146 i visine 144,5 cm, s motorom sprijeda poprečno i prednjim pogonom. Bila je iznenađujuće prostrana za četiri osobe, uz prtljažnik od lijepih 272 l.

Fiat Panda 30 ije mala rešetku za ulaz zraka za hlađenje motora s desne strane maske, za razliku od Pande 45 (plavi model, na naslovnoj slici), s rešetkom na lijevoj strani maske

Osnovni model Panda 30 pokretao se zrakom hlađenim 2-cilindrašem sa 652 ccm i 30 KS, pojačanom verzijom motora iz Fiata 126. Mogao je potegnuti 115 km/h i do stotke je ubrzavao za 31 sekundu.

Panda 45 se pokretala slavnim OHV 4-cilindrašem serije Fiat 100 sa 903 ccm i 45 KS, iz Fiata 127. Ta je verzija do stotke ubrzavala za 17,5 sekundi i mogla je potegnuti tada respektabilnih 140 km/h.

Prednje disk kočnice bile su standard za oba modela. Premda je Panda izgledala kutijasto, impresionirala je svojim prostorom i iskoristivošću, pri tom zadržavši veliku razinu komfora.

Sjedala su bila tanka ali udobna, s mogućnošću obaranja. Interijer je bio jednostavan ali dovoljan, što su cijenili i mladi i stari.

Tijekom godina, Fiat je samo dotjerivao motore, a 1983. godine predstavljena je i kultna Panda 4×4 s pogonom na sva četiri kotača koji je potpisao austrijski proizvođač traktora Steyr. Redizajn je uslijedio 1987., kad je Panda dobila snažnije motore te redizajnirani prednji i stražnji kraj.

Prvotni je izgled zadržala do 2003., kad je stigao model druge generacije.

Fiat Panda (Model 169) od 2003. do 2012.

U razvoju druge generacije, Panda je trebala dobiti novo ime “Gingo”, pri čemu se Renault uzbunio zbog prevelike sličnosti i zvučnosti s njihovim modelom Twingo. Tako je Panda i dalje zadržala svoje ime. Proizvodila se isključivo u Fiat tvornici u Poljskoj, a osvojila je titulu ‘Europskog automobila 2004. godine’.

Kutijastim dizajnom je oslonjena na drugu generaciju Fiatovog modela Multipla, a od 2005. godine dobila je serijske sigurnosne sustave (ABS, EBD, zračne jastuke). Raspon benzinskih motora serije Fire bio je od 1.1 s 55 KS do 1.4 sa 100 KS.

Ovo je ujedno i prva Panda u koju je ugrađen turbodizelski motor (1.3 JTD sa 69 KS). Prodajni rezultati govorili su dovoljno, unutar dvije godine od predstavljanja, Panda je prodana u pola milijuna primjeraka, a pri kraju proizvodnog ciklusa, 2011., ta se brojka popela na više od dva milijuna primjeraka.

Također, inačica s pogonom na sva četiri kotača također je zaživjela i u drugoj generaciji te je bila poprilično hvaljena. U interijeru, Fiat je modernizirao Pandu u skladu s tadašnjom ponudom, a najviše je u oko upadao i visoki smještaj ručice mjenjača.

Fiat Panda Mk3 – od 2012. do danas

Aktualna generacija modela Panda na tržištu je već 8 godina. Bazirana na Fiat Mini platformi s koje silazi i aktualni Fiat 500, također je velika uspješnica za talijanskog proizvođača.

Proizvodnja je iz Poljske prebačena u Italiju, a karakteristično za ovu generaciju je vraćanje dvocilindričnog motora po uzoru na prvu generaciju (ali s tekućinskim hlađenjem).

Doduše, motor obujma 875 ccm potpomognut je turbopunjačem (Twin Air), što je uvelike pomoglo za postizanje dobrih (za tu klasu) brzinskih prosjeka, a za razliku od prethodnih modela, Panda 4×4 od sada je dostupna isključivo uparena sa najsnažnijim motorima (Twin Air benzinci ili JTD dizeli). Panda se nudila u rasponu snage od 60 do 75 KS.

Interijer aktualne generacije Pande ostao je u duhu prethodnog modela, ali dosta komponenti dijeli s modelom 500 (s obzirom na platformu i veličinu automobila). Također, ova je generacija poznata po velikom pothvatu i svjetskom rekordu koji je oboren 2013. godine.

Phillip Young i Paul Brace odlučili su oboriti rekord te su na put iz Cape Towna prema Londonu krenuli u Fiat Pandi sa 0.9 Twin Air motorom. Vozeći “u komadu”, ovaj je dvojac do Londona stigao za 10 dana, 13 sati i 28 minuta, oborivši rekord kojeg je držao Land Rover Defender.

Fiat Panda nakon 40 godina ostala je kultni automobil A-segmenta čiju su koncepciju slijedili mnogi…


Komentari

loading...