5. siječnja 1933. započela izgradnja slavnog mosta Golden Gate

U trenutku izgradnje najveći viseći most u svijetu, povezuje San Francisco s okrugom Marin. Često se pogrešno percipira kako je ime dobio zbog boje kojom je oličen, a nazvan je po tjesnacu kojeg premošćuje…

Dostupnost udaljenih mjesta i ranijim generacijama neslućene mogućnosti brze pokretljivosti među najznačajnijim su promjenama koje je široka rasprostranjenost osobnih automobila donijela ljudima. Posljedica je toga i nevjerojatno širenje prometne infrastrukture u posljednjih stotinjak godina te izgradnja fascinantnih arhitektonskih remek-djela namijenjenih prvenstveno automobilskom prometu, poput mosta Golden Gate.

Izgradnja je počela 5. siječnja 1933., a dovršen je 27. svibnja 1937. Fnancirana je putem obveznica, kasnije isplaćenih iz mostarine. Most s rasponom među nosivim stupovima od 1280 m, ukupnom dužinom 2737 m, visinom stupova 227 m i visinom kolnika od mora 67 metara bio je uvjerljivo najveći viseći most toga doba. Spojen je s 600.000 zakovica, a masa mu je 887.000 tona.

Golden Gate, u trenutku izgradnje najveći viseći most u svijetu, raspona među nosećim stupovima 1280 metara,, povezuje San Francisco s okrugom Marin, premošćujući tjesnac imena Golden Gate. Često se pogrešno percipira kako je most ime dobio zbog boje kojom je oličen, no zapravo je nazvan po tjesnacu.

Za njegovo projektiranje i izgradnju zaslužni su inženjeri Joseph Strauss, Irving Morrow i Charles Ellis, a upadljiva ‘međunarodno narančasta’ boja odabrana je zbog optimalne vidljivosti u magli, vrlo učestaloj na toj lokaciji s gustim brodskim prometom).

Njegovom je izgradnjom izbjegnuta je višesatna vožnja oko zaljeva, ali i upropašten posao trajektnim prijevoznicima, koji su godinama snažno lobirali protiv izgradnje. Premda je u području San Francisca bilo nekoliko snažnih potresa od puštanja u pogon, Golden Gate nije bio značajnije oštećen ni u jednom od njih.

To pokazuje kvalitetu projekta i izvedbe, ali i brigu o održavanju, na kojem je stalno zaposleno pedesetak ljudi. U 82 godine i sedam mjeseci preko mosta je prešlo više od dvije milijarde vozila, a mostarina se s početnih 10 centi povećala na današnjih osam dolara. U prosjeku preko mosta dnevno prijeđe oko 110.000 automobila.

Najtužniji dio priče o Golden Gateu ipak predstavlja njegova fatalna privlačnost samoubojicama: smatra se da je do sada oko 2000 ljudi nepovratno skočilo u ocean s mosta.


Komentari

loading...