IN MEMORIAM

7. lipnja 1993. na Autobahnu kod Ingolstadta poginuo Dražen Petrović, u nizu bizarnih okolnosti

Dražen Petrović, naš najbolji košarkaš i jedan od najvećih sportaša svih vremena trebao se voziti zrakoplovom, nije smio sjesti u nedovoljno siguran automobil, pogotovo s neodgovornom vozačicom, trebao se vezati, a tragičnom ishodu kumovala je njegova visina (196 cm) u vozilu kraćem od četiri metra te nevezana putnica straga, čije se tijelo pri sudaru pretvorilo u projektil…

Na današnji dan prije 27 godina Hrvatska je zanijemila, predljetno ozračje zatamnila je tragična vijest o pogibiji Dražena Petrovića, našeg najboljeg  košarkaša i jednog od najboljih sportaša svih vremena. Napustio nas je na vrhuncu karijere, u 29. godini, u jednoj od najbizarnijih i najnelogičnijih prometnih nesreća ikada, koja mu se naprosto nije trebala dogoditi.

Hrvatska je tada bila košarkaška velesila i to je prekinuto u trenu, 7. lipnja 1993. u 17:20. Izgubili smo jednog od naših velikana i idola generacije, a Hrvatska je nepovratno otišla na košarkašku periferiju.

O tome je već ‘sve’ rečeno, napisano, snimljeno, a ovo je stručna analiza prometne nesreće. Sve se zbilo ekstremno nesretno, nelogično, gotovo bizarno, da su teoretičari zavjere nagađali kako je riječ o pomno planiranom ubojstvu jednog od naših sportskih ambasadora i najjačih brendova.

Dražen Petrović je poginuo na suvozačkom sjedalu crvenog automobila Volkswagen Golf II (1983. – 1992.), kojim je upravljala njegova djevojka Klara Szalantzy, njemačka manekenka mađarskih korijena te se na njemačkoj autocesti A9, kod gradića Denkendorf, 20 km sjeverno od Ingolstadta, vozeći iz Frankfurta prema Münchenu, zabila u Mercedes-Benzov tegljač, koji se, u neodgovornom i nespretnom manevru izbjegavanja neočekivano usporenog vozila, na skliskom asfaltu zanio, probio zaštitnu barijeru i prednjim dijelom završio na pretjecajnom traku suprotnog dijela autoceste.

Tragičnom ishodu naše sportske legende kumovao je niz nesretnih i nelogičnih okolnosti te prometnih prekršaja:

1. Dražen Petrović je nakon kvalifikacijske utakmice za europsko prvenstvo avionom preko Frankfurta trebao, s ostatkom reprezentacije, putovati za Zagreb. No odlučio je nekoliko slobodnih dana provesti s Klarom Szalantzy u Münchenu, koja ga je pokupila na aerodromu u Frankfurtu.

2. Volkswagen Golf II je automobil napravljen prije uvođenja ozbiljnijih standarda pasivne sigurnosti, koje je 1993. počeo uvoditi Volkswagen Golf III, a upotpunile sljedeće serije. Konkretni je model tada vrijedio manje od 5000 DEM, zašto je, pobogu, sjeo u njega?!

3. Vozač 35-tonskog tegljača Mercedes-Benz, u uvjetima loše vidljivosti, vlažnim kolnikom, vozeći neprilagođenom brzinom (po hrvatskom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama protivno čl. 51. st 1.), naletio je na vozilo, čiji je stari vozač pretjerano usporio (kršeći naš čl. 51. st.2.) te ga pokušavajući izbjeći, nakon udara, oštro skrenuo ulijevo te preko pretjecajnog traka probio zaštitnu ogradu i završio na suprotnom pretjecajnom traku.

4. Klara Szalantzy je vozila previsokom, neprilagođenom brzinom (protivno našem čl. 51. st. 1), usto pretjecajnim trakom, pretječući više vozila (protivno našem čl. 70. st. 1/1). Ostala su vozila zaobišla tegljač i usporila, a niti jedno nije naletjelo na crveni Volkswagen Golf nakon što se zabio u tegljač.

5. Pri nailasku na tegljač koji je probio zaštitnu barijeru, Klara Szalantzy je reagirala prometno-tehnički pogrešno. Umjesto da je, uz kontrolirano kočenje, pokušala izbjeći tegljač skretanjem udesno, panično je kočila, vozilom bez ABS-a. Usto je, trenutak prije sraza, instinktivno, kako bi sebe zaštitila, zakrenula ulijevo, dodatno izlažući suvozača pogibelji.

6. Pogibeljnost nesreće povećala je činjenica da Dražen Petrović nije bio vezan i usto je spavao, pa ga nije štitio ni sigurnosni pojas, niti se sam mogao rukama štititi. A to vozilo nije imalo suvozačev zračni jastuk

7. Tragičnom je ishodu kumovao nepovoljan omjer unutrašnjih dimenzija vozila tadašnje kompaktne klase (vanjskih mjera 398,5 x 166,5 x 141,5 cm, danas niža klasa) i visine suvozača (196 cm), što je povećalo rizik udara glave o strop. Da je suvozač bio niskog rasta, imao bi veće izglede za preživljavanje i to je jedan od razloga što su vozači bolida u pravilu nižeg rasta.

8. Pogibeljnost nesreće povećala je nevezana putnica straga, mlada turska košarkašica Hilal Edebal, čije se tijelo pri sudaru, inercijom, pretvorilo u projektil te je glavom dodatno ozlijedila suvozača i sebe, završivši u komi (preživjela je, ali nikada se nije potpuno oporavila).

Na kraju bizarna, šokantna podudarnost, koju praznovjerni tumače kako je to ‘sve to bila sudbina’: Dražen Petrović je poginuo 7. lipnja 1993., točno na dan kad mu je istjecala osobna iskaznica izdata 7. lipnja 1983. u Šibeniku.

Premda je iskaznica izdata u Jugoslaviji već stvarno bila nevažeća, a Dražen Petrović je imao hrvatsku, ta činjenica djeluje jezivo…

Foto: Cavic = Steve Lipofsky

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj