Albert Kahn, američki arhitekt, otac industrijskog Detroita, rođen 21. ožujka 1869.

Albert Kahn je rođen 21. ožujka 1869. u Rhaunenu, Prusija (današnja Njemačka), a već kao 20-godišnjak s obitelji se preselio u SAD…

Foto: global.britannica.com

Stjecajem okolnosti ili sudbinom, odlučili su se naseliti u Detroitu, gdje je izučio arhitekturu i otvorio vlastitu tvrtku 1895. Detroit će u sljedećih dvadesetak godina doživjeti nevjerojatan procvat i prometnuti se u veliko američko industrijsko središte, a Kahnova će tvrtka biti njegov glavni oblikovatelj.

Premda je radio i stambene građevine, specijalizirat će se za industrijsku arhitekturu, koju će znatno unaprijediti korištenjem armiranog betona na mjestima koja su u konstrukciji ranije bila mahom rađena od drva.

Tako će ne samo povećati sigurnost od požara i strukturalnu čvrstoću nego dobiti i dizajnersku slobodu, koju će ojačana struktura omogućiti. Kahnove će građevine biti značajan čimbenik razvoja američke automobilske industrije.

Veliki je proboj napravio 1903. projektiranjem tvornice Packard. Henry Ford je od njega naručio nekoliko zdanja, uključujući slavni River Rouge, nevjerojatan kompleks u kojem je tijekom Zlatnih vremena radilo 120.000 ljudi.

Isprva je Kahn eksperimentirao s višekatnim zdanjima, kojima je tekuća vrpca vrludala, uspinjući se i padajući, no kasnije se orijentirao na velike hale na jednoj ravni, poput slavnog Willow Run, koji je tijekom drugog svjetskog rata služio proizvodnji aviona, a kasnije ga je preuzeo General Motors.

Albert Kahn je umro 8. prosinca 1942., no već su ga tada počeli nazivati tvorcem Detroita zbog enormne količine tvornica, poslovnih zgrada i drugih građevina koje je izgradio u tom gradu. Ne samo ondje, njegova je tvrtka gradila po čitavom SAD-u, ali i drugdje po svijetu, uključujući SSSR.

Šezdesetak Kahnovih zdanja i danas je na popisu povijesnih mjesta u SAD, iako nažalost svakih nekoliko godina sruše neku od njegovih građevina. Takva, sudbina uskoro, čini se, slijedi i slavnoj tvornici Packard, kojom je sve počelo.

Komentari