NA DANAŠNJI DAN

Alf Francis, slavni mehaničar i konstruktor trkaćih automobila, rođen 18. lipnja 1918.

Foto: Flickr

Alf Francis, odn. Alfons Kowaleski ili Alphons Kowalewski, poljski i britanski konstruktor i mehaničar, rođen je 18. lipnja 1918. u Gdanjsku

Stirling Moss je Francisa smatrao nevjerojatnim tipom, genijalnim mehaničarom i sjajnim improvizatorom.

Alfons Kowaleski je tijekom II. svjetskog rata iz Poljske otišao u Portugal, odakle brodom stiže do Liverpoola te se pridružuje poljskoj 1. oklopnoj diviziji. Nakon II. svjetskog rata promijenio je državljanstvo u britansko, a ime i prezime u Alf Francis. Karijeru u autosportu, kao konstruktor, počinje 1946. u Alta Car and Engineering Company, čiji je vlasnik bio Geoffrey Taylor.

Alf Francis je 1948. počeo raditi za Hersham & Walton Motors (HWM), kao glavni mehaničar i menadžer. Francis i John Heath su 1949. napravili prvi bolid za ovaj tim. HWM je osvojio utrke na Frontières Grand Prixu 1950. i 1952., Winfield F2 Race te Daily Express International Trophy 1951. i 1952. Francis je karijeru u Formuli 1 započeo kad ga je angažirao slavni Stirling Moss da mu bude glavni mehaničar, za tim HWM, a potom Maserati, Cooper i Vanwall.

Za Cooper je Francis razvio F1 i F2 motore Climax, a s Valeriom Colottijem mjenjač Colotti-Francis, kojeg je Brabham ugradio u svoj prvi F1 bolid – Brabham BT3. Art Francis je 1958. napravio F2 bolid Walker T45. Rob Walker Racing Team je 1960. odlučio prvi put koristiti vlastiti bolid u Formuli 1 te su angažirali Francisa i Colottija. Nazvan je Walker Special. Rob Walker Racing Team ga je planirao koristiti u sezoni 1961., ali je na kraju izabrao Lotus 18+.

Alf Francis je Vikom Derringtonom 1964. osnovao F1 Derrington-Francis Racing Team. Bio je konstruktor, a Stirling Moss šef. Vozač je bio Portugalac Mário de Araújo Cabral, koji se kvalificirao za VN Italije 1964. Nakon 25 krugova oštetio je bolid i tim se više nikada nije natjecao. Francis je 1965. radio za Giovannija Volpija, koji je osnovao F1 tim Serenissima Automobili u Formigineu u Italiji.

Francis je 1967., s Medardom Fantuzzijem, redizajnirao i modificirao F1 bolid McLaren M2B-2, nazvan Serenissima M1AF (AF od Alf Francis) te ga je sam testirao. Sljedeće je godine predstavio 3-litreni bolid Serenissima Mk168, koji je sudjelovao u utrkama i osvojio nekoliko postolja. Projekt je 1970. napušten kad je ponestalo sredstava.

Alf Francis se 1970. preselio u SAD, gdje je radio s raznim restauratorima i kolekcionarima automobila. Umro je 28. lipnja 1983. u Oklahoma Cityju.