50. ROĐENDAN

Audi 80, prijelomni model iz Ingolstadta, predstavljen 10. lipnja 1972.

Audi 80 prve generacije (B1), nasljednik modela 60, kojim se Audi digao iz pepela, osvojio je titulu “Europski automobil 1973. godine”

Audi 80 je uveo koncept lake gradnje, u limuzinskom formatu tadašnje srednje klase (4175 x 1600 x 1362 mm), s prednjim pogonom i uzdužno postavljenim OHC motorom 1.3 s 55 i 60 KS te 1.5 sa 75 i 85 KS.

Početkom 70-ih Audi se već etablirao kao reinkarnirani premium brend na automobilskom tržištu, koji je uspjeh gradio na koncepciji modela s prednjim pogonom i uzdužno postavljenim motorom, po DKW tehnologiji. Izvorno razvijena krajem 30-ih zaslužna je za obnovu istočnonjemačke (Wartburg) i zapadnonjemačke (DKW, NSU, Audi) autoindustrije nakon II. svjetskog rata. Prijelomni model, Audi F103 iz 1965., izveden je  iz dvotaktnog DKW 102.

Ovisno o snazi novog 4-taktnog benzinskog motora Mercedes-Benz M118 prodavao se kao Audi 60, Audi 72, Audi 75, Audi 80 i Audi Super 90. Audi 100 iz 1968. odmah se pozicionirao uz bok njemačkih premium modela BMW 2000 i Mercedes-Benz 200, s naprednijim voznim svojstvima, zahvaljujući prednjem pogonu. Volkswagen 1964. kupuje Auto Union od koncerna Daimler-Benz, a 1969. i NSU, koji je također razvijao modele s prednjim pogonom i uzdužno postavljenim motorom, revolucionarni NSU Ro 80 (s Wankel motorom) i NSU K70.

Prvi Audi 80 bio je jedan od najnaprednijih automobila generacije, startao je u verziji s dvoja vrata

Čelnici koncerna Volkswagen su shvatili da je koncepcija modela Volkswagen Buba, i njenih izvedenica sa zračno hlađenim bokser motorom straga, istrošena te da je nužan temeljit zaokret u koncepciji, na trendovski prednji pogon, koji je osiguravao veću funkcionalnost, bolja vozna svojstva i nižu potrošnju goriva. Tako je NSU K70 u listopadu 1970. rebrendiran u prvi model iz Wolfsburga s prednjim pogonom – Volkswagen K70. No taj početak nije bio dobar, jer je imao “aerodinamiku trokrilnog ormara” i neučinkovit motor te je previše trošio (10 do 12 litara).

Volkswagenu je trebala druga opcija, ulogu nositelja nove, pionirske koncepcije preuzeo je nasljednik modela F103, Audi 80, koji je ustalio oznaku modela neovisno o snazi. Audi 80 je predstavljen 10. lipnja 1972., a u studenome 1972. osvaja titulu “Europski automobil 1973. godine”. Podsjetimo se, odabrani tim europskih automobilskih novinara ovako je odlučio: pobjednik Audi 80 (114 bodova), drugi Renault 5 (109 bodova), treći Alfa Romeo Alfetta (95 bodova).

Audi 80, bio je u formi koja je krajem 80-ih napuštena – limuzina tadašnje srednje klase, dužine 4175 mm, širine 1600 mm i visine 1362 mm, sa samo dvoja vrata! Kakvi su standardi tada vrijedili, pokazuje međuosni razmak od 2470 mm, što je danas donja granica za automobil niže klase. Audi 80 s četvera vrata stigao je u svibnju 1973., kad je iz njega izveden Volkswagen Passat, kao osnovni model fastback, s 3 i 5 vrata te karavan Variant.

Unutrašnjost, za današnje pojmove spartanska, tada je bila razmjerno bogata, pregledna i funkcionalna, servouređaj je bio na kočnicama, ne i na volanu, precizan ručni mjenjač imao je četiri stupnja (redizajn je 1977. donio kraću ručicu mjenjača u stiliziranoj konzoli)

Audi 80 je bio napredan, što mu je i donijelo titulu “Europski automobil 1973. godine”. Prvi je model iz Ingolstadta koji je od starta promoviran slavnim sloganom “Vorsprung durch Technik” (Predvođeni tehnologijom). Napravljen je tehnologijom lake gradnje, uz masu od 835 kg (100 kg manju nego kod konkurenata), uz tada povoljan koeficijent otpora zraka od 0,41 i napredan prednji ovjes.

Audi 80 je prvi uveo neovisan prednji MacPherson ovjes s negativnim upravljačkim radijusom, koji osigurava samostabilizirajuća svojstva u uvjetima nejednakog prianjanja, posebice važnim u slučajevima poprečno neravnomjernog prianjanja, kad je, primjerice, jedan kotač na suhom, a nasuprotni na vlažnom kolniku. Audi 80 je usto imao nisko težište, pa je bio vrlo upravljiv i stabilan, premda je straga imao kruti most. No kod prednjeg pogona to nije loše rješenje, dapače. Tu su koncepciju, uz modele Audi, potvrdili “francuzi” Renault 12 i Renault 18.

Osnovni motor, s 1297 ccm i 55 KS (60 KS izvan Njemačke), ugrađivao se u Audi 80 i Audi 80 L. Taj je motor omogućavao već solidne performanse – ubrzanje do stotke za 16,9 s (16,7 s) i najveću brzinu od 145 km/h (147 km/h). Audi 80 LS s 1471 ccm i 75 KS do stotke je ubrzavao za 13,5 s i postizao 160 km/h, a najsnažniji Audi 80 GL (prepoznavao se po udvojenim prednjim svjetlima), do stotke je ubrzavao za 11,9 s i mogao potegnuti 170 km/h. U rujnu 1973. stigao je sportski model Audi 80 GT sa 100 KS.

Sprijeda uzdužno i ukošen udesno, kako bi mogao stati ispod niske haube, bio je 4-cilindraš slavne serije EA827 (još se uvijek proizvodi), s bregastim vratilom u glavi (OHC), pokretanim zupčastim remenom i poprečnom izmjenom media (crossflow)

Iz benzinca EA827 izveden je prvi dizelaš 1.5 D s 50 KS, potom 1.6 D s 54 KS, 1.6 TD s 80 KS, 1.9 TD sa 75 KS, 1.9 TDI s 90 KS, 2.0 TDI sa 140 KS… Bio je pouzdan i izdržljiv, s iznimkom uležištenja bregastog vratila, što je riješeno nakon uvođenja dizelaša. U listopadu 1977. uveden je Audi 80 GLI, s benzincem od 1588 ccm/110 KS i mehaničkim ubrizgavanjem Bosch K-Jetronic, koji je dvije godine prije ugrađen u prvi Volkswagen Golf GTI. U kolovozu 1977. stigao je redizajn, s elegantnijom maskom i boljom antikorozivnom zaštitom.

U ožujku 1978. ponuda je proširena na prvi dizelski 1.5 D s 50 KS, koji je krajem 1976. uveden u Volkswagen Golf. Taj, prvi uspješan mali dizelaš uopće (Peugeot 204 diesel ostvario je skroman uspjeh), izveden iz benzinca obujma 1471 ccm, iz kojeg su kasnije nastali svi Volkswagenovi 4-cilindarski dizelaši (1.6, 1.7, 1.9 i 2.0), bio je umalo predmetom skandala. Pričalo se da su pretvorbu u dizelaša napravili stručnjaci tvrtke Mercedes-Benz, “u fušu” te da je sve završilo nagodbom, izvan očiju javnosti.

Audi 80 prve generacije (B1) bio je hit. Do početka 1978., kad je uveden mode druge generacije (B2), proizvedeno ih je milijun i pol. Najvažnija mu je uloga bila što je bio baza za prvi Volkswagen Passat te je zaslužan za strelovit uspjeh koncerna iz Wolfsburga. Trasirao je i put budućim serijama i prvom modelu Audi A4 iz 1994.

Audi 80 GL, najsnažniji model prve serije (1.6/85 KS), prepoznavao se po udvojenim prednjim farovima
Redizajn je stigao sredinom 1976. i tada Audi 80 dobiva otmjeniju prednju masku s pravokutnim sjedalima