Savršenstvo u karavanskoj formi

Audi RS 6 proslavlja 20 godina, model koji je postao definicija ekstrema

Jedan automobil u karavanskoj formi uzbuđuje Audi Sport i svjetsku bazu obožavatelja kao nijedan drugi već 20 godina, to je Audi RS6 kroz četiri generacije…

Audi RS 6 postao je referenca karavanima visokih performansi s impresivnim specifikacijama i izvanrednom svakodnevnom upotrebljivošću. Uspjeh svog temeljnog koncepta iz 2002. duguje svom motoru s dvostrukim punjenjem i pogonu na sve kotače. Osnovni koncept je bio isti u svakoj generaciji RS 6. Uvijek iznova postavlja nove standarde iu svom konkurentskom okruženju. Technical Vorsprung također se pojavljuje na drugim mjestima, kao što je ovjes Dynamic Ride Control. Dugo se koristi u ostalim RS modelima marke Audi.

Kako je sve krenulo?

Audi RS 6 (C5) – želja za performansama u gornjem srednjem razredu
Ubrzo nakon početka novog tisućljeća, ono što je tada bilo quattro GmbH (sada Audi Sport GmbH) suočilo se s pitanjem koji će automobil nakon RS 4, postati sportska referentna točka marke. Bio je to pravi trenutak za Audi A6 u ekstremnom izdanju. Prva generacija (C5) doživjela je premijeru 2001. godine, a Audi je također želio dodati više snage ispod haube u svojoj višoj srednjoj klasi.

Marka je bila potpuno samostalna u svojim projektima i uspjeh u moto sportu je pratio njihov rast. Audi se odvezao do pobjedničkog mjesta u prvom pokušaju na svojoj premijeri na legendarnoj 24-satnoj utrci Le Mans 1999. Tvrtka s četiri prstena ponovno je ušla u povijest 2000., 2001. i 2002. S 13 pobjeda postaje drugi najuspješniji tim svih vremena u Le Mansu nakon Porschea. Audi inženjeri tvrtke quattro GmbH uložili su mnogo truda kako bi od A6 napravili sportski automobil. To nije značilo samo prilagodbu motora, ovjesa i prijenosa. Audi je također svoj nastup, tj. izgled značajno doradio. Narastao je za četiri centimetra u dužinu i širinu. Novi širi pragovi, kotači od 18 ili 19 cola i dvije ovalne ispušne cijevi naglašavaju njegove sportske ambicije. One su kasnije će se pokazati, postali svojevrsni zaštitni znak modela.

Prva generacija vozila RS 6 (C5) izrađena su na proizvodnoj liniji i ručno. Vozljiv, ali daleko od završnog  ‘toucha’. Na primjer, nedostajao im je ovjes, komponente specifične za RS i pojedinačni ukrasni elementi u unutrašnjosti. Zbog toga su iz tvornice u Neckarsulmu otišli u susjednu halu. Tamo su radnici quattro GmbH finalizirali svaki automobil pojedinačno tijekom otprilike 15 sati na hidrauličnom dizalu.

Do danas, C5 je jedini RS 6 koji je ujedno i trkaći automobil od samog početka. RS 6 Competition, koji koristi Champion Racing, nadmašio je svoje konkurente jednakom zapreminom u SPEED GT World Challengeu 2003. s Randyjem Pobstom za upravljačem. V8 biturbo nudio je 475 KS, imao ručni mjenjač i pobijedio u prvom pokušaju.

Na kraju serije, quattro GmbH dodao je dodatnu snagu i povećao ime s “plusom” jer je otišao s 450 na 480 KS dok je okretni moment ostao na 560 Nm. Sada je moguća najveća brzina od 280 km/h, umjesto 250 km/h. Prethodna dodatna oprema postala je standardna.

Audi RS 6 (C6): povijest vrhunskog postignuća u konstrukciji motora se nastavlja
Godine 2008., šest godina nakon prvog RS 6, uslijedila je druga generacija. Audi je povećao ne samo snagu i obujam, već i broj cilindara za ukupno deset. I dalje su bila dva turbopunjača, ali sada uz pet litara obujma. Sveukupno, to je značilo 580 KS i 650 Nm okretnog momenta, dostupnih već od 1.500 o/min. U to su vrijeme te brojke čak premašile R8, koji je u R8 GT imao maksimalnih 560 KS. Audi je tri godine proizvodio najveći RS motor ikada. V10 je sila prirode. Bio je težak 278 kg. Kako bi osigurao opskrbu uljem pri vožnji kroz zavoje pri velikim brzinama, Audi se okrenuo podmazivanju sa suhim karterom – načelo posuđeno iz motosporta: odvojeni spremnik ulja omogućio je V10 motoru da bude pozicioniran u niskom položaju, dajući cijelom automobilu nisko težište.

S ovom kombinacijom motora i mjenjača, Audi je postigao najveću brzinu od preko 300 km/h, točnije 303 km/h, po prvi put s RS 6 plus. Ubrzanje u običnom RS 6 dostiže maksimalnu brzinu od 250 km/h, s 280 km/h dostupnih kao opcija uz nadoplatu. Teško da bi bilo koji drugi automobil u seriji mogao odmah dotaknuti C6. Sedanu je trebalo 4,5 sekundi da postigne 100 km/h, Avantu –  4,6 sekundi. Takvu silu od automobila kočili su po prvi put divovske keramičke kočnice  – 420 mm diskovi naprijed, 356 mm straga.

Kao i kod svog prethodnika, Audi je zadržao ovaj model vizualno prigušenim. Izbočeni blatobrani koji ga izdvajaju od osnovnog modela i veliki kotači i gume (19″ i 255/40; 20″ i 275/35 opcijski) nudili su mnogo prostora, proširujući automobil za 3,5 centimetra, ukupno na 1,89 metara. C6 je također otišao s proizvodne trake izravno u susjednu halu quattro GmbH radi opsežne dorade.

C7: od manje napraviti više
Manje cilindara? To ne može biti dobro! To je jedna od kritika koju nisu uputili samo kupci kada se Audi 2013. odmaknuo od desetocilindričnog biturbo motora i vratio na osmocilindrični dvostruki turbopunjač s četiri litre obujma – najmanji motor u povijesti RS 6. Dodatno, klasični sedan ukinut je. Audi RS 7 Sportback preuzeo je primat u SAD-u. Ipak, kritičari su ubrzo ušutkani. Audi je sastavio paket koji je ostavio prethodne modele RS 6 daleko iza sebe u pogledu dinamike vožnje i učinkovitosti. Prije svega, to je omogućilo sustavno smanjenje težine. Između ostalog, značajno veći udio aluminija, uključujući i sve pričvršćene dijelove, smanjio je masu C7 generacije za dobrih 120 kg. U isto vrijeme, Avant je bio šest centimetara širi na ulici od standardnog A6.

Audi je godinama izvlačio sve više i više snage iz svog četverolitrenog motora s osam cilindara. Izvedba RS 6 po prvi je put dosegla preko 600 KS.

Unatoč početnim kritikama o smanjenoj snazi i manjem broju cilindara u C7, upravo je ova generacija RS 6 postala bestseler i tržišni lider u segmentu karavanskih vozila visokih performansi. Bila je to vrhunska pozicija koju njegov nasljednik i danas drži. RS 6 C7 Avant odjeknuo je diljem svijeta. Jedno tržište koje je tradicionalno favoriziralo limuzine, naime Sjedinjene Američke Države, također se okrenulo i priklonilo kultnom karavanu.

C8: najbolji do sada, ali posao nikada nije završen
U 2019., tri godine prije svog 20. rođendana, četvrta generacija RS 6 (C8) pojavila se u prodajnim salonima i ostala vjerna svom nasljeđu. Četiri litre obujma, biturbo, 600 KS, uz sada 800 Nm okretnog momenta. Po prvi put u svojoj povijesti, ovaj automobil ima podršku blagog hibridnog sustava od 48 volti, čime se još više poboljšava učinkovitost. Iako je nešto teži, RS 6 Avant juri do 100 km/h za brzih 3,6 sekundi; potrebno mu je samo dvanaest sekundi da postigne 200 km/h.

A dizajn? Dok su se C5, C6 i C7 generacije izdvajale od mase, pogotovo kod poznavatelja, C8 stvara drugačiji dojam: čak i laici će odmah prepoznati da ovo nije normalan A6. Krov, prednja vrata i vrata prtljažnika jedine su stvari koje RS 6 Avant dijeli s osnovnim modelom A6 Avant. Ostale komponente su izmijenjene posebno za RS, a karoserija je proširena za primjetnih osam centimetara. Vrlo malo ljudi zna da najbrži od svih modela A6 također po prvi put ima nezavisnu haubu i da sve ove izmjene znače da može imati Matrix LED prednja svjetla s laserskim svjetlima iz RS 7. Kotači i gume također se ističu. Promjeri od 21” (275/35) su standardna oprema za seriju; 22” (285/30) su po prvi put dostupni kao opcija. Za razliku od svojih prethodnika, C8 se ne proizvodi u odvojenim halama – koje su u međuvremenu preimenovane u Audi Sport GmbH.

RS 6 priča je koja fascinira od prvog dana, a taj duh još dugo će pratiti lik i djelo ove izvedbe i marke kao takve.

Foto: Audi

 

Autor