NA DANAŠNJI DAN

Austin Maxi, prvi britanski hatchback s 5 vrata i 5-stupanjskim mjenjačem, predstavljen 24. travnja 1969.

British Leyland predstavio je svoj novi adut, prostrani hatchback Austin 1500, nazvanu Maxi, na prezentaciji u portugalskom gradu Porto…

Austin Maxi bio je to prvi britanski hatchback s pet vrata i pet stupnjeva prijenosa te jedan od prvih automobila koji se pojavio u BBC-jevom novom automobilskom programu Wheelbase, preteča Top Geara. Po formuli legendarnog modela Austin Mini, malog hatchbacka s motorom ugrađenim poprijeko, prednjim pogonom i razmjerno velikim međuosnim razmakom (kotači u uglovima karoserije), ponudio je velik, obiteljski komfor u razmjerno malim gabaritima.

Austin Maxi bio je dugačak 4022 mm, širok 1629 mm i visok 1404 mm, uz međuosni razmak od 2642 mm. Bio je iznimno prostran i funkcionalan, sjedala su se lako pretvarala u ležaj, a stražnja klupa preklapala te oslobađala prtljažni prostor od 1100 litara. Tada je to bila rijetkost na tržištu. Ispod praktične i prostrane karoserije modela Austin Maxi nalazila se potpuno nova šasija za prednji pogon, a pogonska koncepcija bila je napredna za to doba. Redni 4-cilindraš obujma 1485 ccm, s bregastim vratilom u glavi (OHC), pokretanim zupčastim remenom, razvijao je 69 KS pri 5500/min.

Uz pomoć ručnog mjenjača s pet stupnjeva, koji za upravljanje (vezu između ručice mjenjača i mjenjača) nije koristio polužni mehanizam nego čelične sajle, pružao je tada pristojne performanse – ubrzanje do stotke za 15,4 s i najveću brzinu od 148 km/h. Ali, taj inovativni upravljački sustav mjenjača, nužan zbog poprečne ugradnje motora, pokazao se problematičnim (zbog istezanja sajli) te je narušio pouzdanosti motora. Motor, mjenjač i diferencijal, po britanskoj koncepciji (koju su izbjegavali njemački i francuski proizvođači), koristili su zajedničku uljnu kupku. To je pojednostavilo izvedbu, ali nije bilo dobro ni za motor, niti mjenjač.  Takva je koncepcija uvelike kumovala gubitku dobre reputacije britanskih modela.

Austin 1500 Maxi nije postao tržišni hit, kako su očekivali čelnici tvrtke British Leyland, ali se prodavao korektno. Modeli 1750 i 1750 HL s dva rasplinjača, uvedeni su 1971., što je poboljšalo performanse, a najveću brzinu povećalo na 160 km/h. Za nas je zanimljiv, jer se osim u Engleskoj i Novom Zelandu, sklapao u Jugoslaviji, slovenskom Novom Mestu te se prodavao za dinare. Najveće konkurente dobio je 1974., modelom Volkswagen Passat i 1975. Simca 1307, koju je ubrzo preuzeo Chrysler.

Austin Maxi je na tržištu ipak izdržao punih 12 godina, proizvodio se do 8. srpnja 1981., kad ga je zamijenio Austin Maestro.

Autor

Preporučeni sadržaj