Autobianchi A112 (1969. – 1986.): pokusni kunić za Fiat 127 postao neočekivani bestseller

Do II. svjetskog rata Bianchi je proizvodio i automobile, a 1950-ih su se vratili, u partnerstvu s dva talijanska industrijska giganta – nastao je Autobianchi A112.

Modeli Autobianchija bili su bazirani na Fiatovim modelima niže klase, ali ušminkaniji, luksuzniji i bolje opremljeni – prava preteča današnje pomame za malim automobilima premium segmenta! Najpoznatiji i najuspješniji model tvrtke svakako je A112, predstavljen 1969.

Desetak godina ranije pojavila su se dva automobila koja su iz temelja promijenila svijet malih automobila: Mini i Renault 4. Izvrnuli su dotad dominantnu ideju stražnjeg motora i pogona i pokazali koliko se praktičnost unutar kompaktnih dimenzija može povećati jednostavnim idejama. Poprečno postavljenim motorom (Mini), a stražnjim utovarnim vratima (Renault 4).

Bilo je pitanje trenutka kada će se netko sjetiti spojiti te elemente, definirajući osnovni koncept malih gradskih automobila na način koji će bez većih izmjena potrajati do danas.

Autobianchi A112 bio je prvi takav automobil, ujedno i logičan nasljednik (uvjetno rečeno, direktno je zamijenio Bianchinu) jednako koncipirane, no čak pola metra dulje Primule.

Dugačak 323, širok 148 i visok 136 cm, s međuosnim razmakom od 204 cm, uz poprečno postavljen 4-cilindarski  OHV motor bio je spretan i temperamentan (pogotovo u najsnažnijoj inačici Abarth), praktičan i lijep, brzo je stekao popularnost i mjesto na tržištu, bez obzira na za klasu relativno visoku cijenu.

Postojalo je čak osam serija modela, pri čemu redizajni nisu bili osobito veliki, zanemarimo li povećanje udjela plastike i postupan nestanak kromiranih dijelova. Počevši od 1982. je na sve više tržišta prodavan kao Lancia.

Na kraju je marka Autobianchi, sad već u potpunom vlasništvu Fiata, zadržana samo u Italiji i Francuskoj, a i ondje ugašena s prestankom proizvodnje nasljednika, modela Y10. Danas je Autobianchi A112 ne osobito skup, ali ipak cijenjen oldtimer, čak i kod nas postoji klub ljubitelja modela i održavaju se susreti.

Rani su primjerci vizualno najskladniji i najšarmantniji, s kromiranim, tankim branicima i središnjim dijelovima naplataka. Ukrasi u crnom postepeno su mijenjali kromirane, takav je bio duh vremena, isto se kod nas tada događalo na ‘Stojadinima’.

Autobianchi A112 je osobito omiljen među ljepšim spolom: čak 35% kupaca bile su žene, trećina njih u dobi od 18 do 24 godine. Slično je i s duhovnim nasljednikom, Lancijom Ypsilon. Osnovni model imao je od 42 do 47 KS, ovisno o godištu, što je bilo dovoljno za bar 130 km/h.

Mehanički je blizanac Fiata 127 i Yuga 45, te dobar dio dijelova s njih paše, što olakšava održavanje. U A112 su ugrađivani motori od 903, 965, 982 i 1050 cm³, sve izvedenice dugovječnog Fiatovog motora serije 100, a najveći je ujedno bio i najsnažniji sa 70 KS.

S dvostrukim rasplinjačem, sportskim ispuhom i mjenjačem s pet brzina to je bio vrlo moćan i agilan automobil. Najveća brzina bila je tek preko 150 km/h, no sjajna upravljivost učinila ga je popularnim odabirom početnika u reliju, na utrkama i ocjenskim vožnjama. Pored Abartha u ponudi je bila i osnovna inačica Junior, te luksuznije opremljeni modeli Elegant, Elite i LX. Ukupno je sklopljeno 1.254.178 primjeraka ovog jako simpatičnog malog automobila.

Za njega su vezani i zadnji trzaji nekad moćnih talijanskih karoserista. Često se pogrešno smatra kako je Autobianchi Runabout, legendarni prototip kojeg je Marcello Gandini dizajnirao kod Bertonea 1969., baziran na A112. No ta je preteča Fiata X1/9 zapravo bila na mehanici Fiata 128, dok će sam A112, predstavljen u trenutku kada je velik dio malih talijanskih karoserista već prestao s radom, dobiti razmjerno malo dizajnerskih izvedenica.

Istina, Pininfarinin je Giovani bio u razmatranju za serijsku proizvodnju, Rayton Fissore je proizveo malu seriju coupea Gold Shadow, a Willy Felber je u Švicarskoj napravio groznu amerikaniziranu retro doradu serijskog modela.

No to su bili zadnji trzaji. Pininfarinin Giovani iz 1973. na bazi A112 Abartha pokazao je i sjajno, no nažalost unikatno rješenje maske s otvorima u obliku Autobianchijevog znaka.


Komentari

loading...