NA DANAŠNJI DAN

BMW Serije 3 (E21, 1975. – 1982.): konkurente pretvorio u sljedbenike

BMW Serije 3 (E21), nasljednik serije ’02, fantastično uspješan model nadogradio je temelje naslijeđene od prethodnika i pretvorio BMW u vodeću svjetsku automobilsku tvrtku – a danas je sve cjenjeniji klasik…

Danas u automobilskoj industriji svi žele biti BMW. To je, možda, malo pojednostavljeno gledanje na stvari, no nema nikakve sumnje kako upravo ta bavarska tvrtka u posljednjih nekoliko desetljeća diktira osnovne trendove u svijetu automobila te da većina drugih proizvođača pokušava vozna obilježja, ali i imidž svojih proizvoda približiti modelima iz Münchena.

Sjajan uspjeh za tvrtku koja je potkraj 1950-ih bila na rubu postojanja, a automobili joj ni nisu bili osnovni proizvod. Pod čvrstom rukom Herberta Quandta i, kasnije, nedavno preminule udovice Johanne, nevjerojatan napredak BMW-a trebao bi se učiti na poslovnim školama.

Dvostruki farovi ugrađivali su se na modele 320, 320i i 323i, koji su u prednjoj maski imali i oznaku modela

Za stjecanje dobrog glasa najzaslužnija je bila legendarna serija 02, tako da je 1970-ih bilo vrlo jasno kako će upravo njen nasljednik biti onaj ključni uteg na vagi koja će odrediti budućnost tvrtke. Nova je nomenklatura predstavljena već prvom serijom 5 1972., pa je za oznaku najvažnijeg modela bavarskog proizvođača odabrana manja brojka 3, koju nasljednici nose i danas.

Od većeg je brata preuzet i osnovni dizajnerski izričaj, premda sada Marcello Gandini i studio za kojeg je radio, Bertone, više nisu bili upleteni, nego je oblik definirao šef dizajna BMW-a Paul Bracq. Wilhelm Hofmeister dizajner je zadužen za prepoznatljivu liniju kojom se stražnji prozor pri dnu naglo spušta.

Crna traka straga među svjetlima naknadni je dizajnerski dodatak, hitra reakcija nakon negativnih kritika na previsok rep na predstavljanju u srpnju 1975., na olimpijskom stadionu u Münchenu. Izrazito klinasti oblik s niskim motornim prostorom i visokim prtljažnikom bio je posve u duhu 1970-ih, a iz današnje perspektive pomalo iznenađuje što je u ponudi bio samo jedan karoserijski oblik, dvovratna limuzina, pogrešno danas zvana coupe.

Limuzina (tadašnje) srednje klase, duga 4355, široka 1610 i visoka 1380 mm, razmjerno kratkog međuosnog razmaka (2565 mm), dakle s velikim prevjesima, proizvodila se samo s dvoja vrata. I limuzina s 4 vrata i karavan i puni kabriolet stići će tek na nasljedniku E30.

Najzanimljiviji je dizajnerski detalj bio u kabini, središnji dio komandne ploče okrenut prema vozaču, naglašavajući dojam kako je automobil napravljen prvenstveno za njegov, a ne za užitak ostalih putnika. Uz nedvojbeno odlične vozne osobine, reklamu koju su donijeli uspjesi trkaćih inačica i dobar glas o kvaliteti izrade prva je generacija Serije 3 na tržištu ‘rasturila’, upravo pomevši konkurenciju.

Ranih 1970-ih tržištem je vladala raznolikost, porodične automobile sa sportskim štihom nudili su i Fiat, Alfa Romeo, Lancia, NSU, Triumph, MG… a na kraju životnog vijeka modela, početkom 1980-ih, dobar dio konkurenata je ili propao ili se povukao u neke druge tržišne niše.

Ne može se reći da je E21 bio tehnološki superioran, osnovni modeli sa samo četiri brzine i stražnjim bubanj kočnicama kaskali su za specifikacijom mnogih suparnika, ali ‘paket’ je bio tako dobro pogođen da su Bavarci čvrsto prigrabili vodeću poziciju i zadržali je sve do danas.

Zanimljivo, BMW 316 se pokretao motor slavne serije M10, obujma 1573 ccm i snage 90 KS, što mu je omogućavalo ubrzanje do stotke za 12,5 sekundi i najveću brzinu od 167 km/h. Iznad su bili rangirani BMW 318 s 1766 ccm i 98 KS (11,9, 165 km/h), BMW 320 s 1990 109 KS (11,2 s, 170 km/h) i BMW 320i, s elektroničkim ubrizgavanjem prve generacije (Bosch K-Jetronic) sa 125 KS (9,9, 183 km/h).

Modeli 316 i 318 bili su s jednostrukim farovima, a 320 s udvojenim. Ponuda je krajem 1979. obogaćena modelom 318i sa 105 KS (11,5 s, 179 km/h). Na jesen 1977 stiže 6-cilindarski model 320 (interno označen sa 320/6, za razliku od prvog 320/4) sa 122 KS (10,7 s, 181 km/h).

Najuzbudljiviji model u seriji, koji se sprijeda prepoznavao po oznaci 323i, a straga s dvije ispušne cijevi. To je, s ubrzanjem do stotke za 9,5 sekundi i najvećom brzinom od 190 km/h bio ‘ozbiljan sportski automobil. I kod nas je prva ‘Trica’ bila popularan model, usprkos visokoj cijeni i još višim carinama već je od 1970-ih bila redovan prizor na našim cestama. I danas ih se zna sresti u svakodnevnom prometu, no ipak pomalo prelaze onamo kamo sada već punopravno spadaju, na susrete oldtimera.

BMW 316 bio je bazni model većim dijelom proizvodnog vijeka, sve do 1981., kad predstavljanja ‘janjeta u vučjoj koži’, modela 315. BMW Serije 3 (E21) je danas kod nas poznat kao ‘ajkula’, zbog agresivnog klinastog oblika i grabežljive ‘njuške’, neovisno o tome što je ranije i Citroën DS nosio isti nadimak

Respektabilnih je 1.364.039 primjeraka našlo kupce, pola milijuna više nego također iznimno uspješni prethodnik BMW 1502/1602/2002. Najštedljiviji model, koji je zbog razmjerno povoljne cijene bio zapažen i na našim cestama bio je BMW 315, s 1573 ccm i 75 KS. Imo je korektne performanse za tadašnje pojmove (14,8 s i 154 km/h).

Kakvi su tada bili standardi potrošnje ‘govori’ podatak o 8,8 litara na 100 km. Najviše je trošio BMW 320 – 9,9 l/100 km. BMW Serije 3 E21 zamijenila je krajem 1982. slavna ‘Kockica’, E30.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo