12. prosinca 1959. Jack Brabham, guranjem bolida preko cilja, osvojio prvu F1 titulu

Prije točno 60 godina svjetsko prvenstvo Formule 1 jedini je put posjetilo čuvenu stazu Sebring na Floridi. Ondje je održana zadnja utrka sezone, koja je dala jednu od najdramatičnijih završnica ikada i zadugo ostala upisana u knjige rekorda. Dolazeći u Ameriku, čak su trojica vozača imala realne šanse za titulu prvaka.

Jack Brabham vodio je u prvenstvu, no Stirling Moss i Tony Brooks mogli su ga preteći. Upravo je taj trojac izborio i start iz prvog reda, no pred utrku su organizatori promovirali na treće mjesto domaćeg vozača Harryja Schella, sa šest sekunda boljim kvalifikacijskim vremenom od dan ranije zabilježenog.

Kasnije je otkriveno da je Schell uistinu odvezao tako brzi krug, ali prijevarom, presijecanjem jednog dijela staze kroz sporedni servisni put! Zbog toga je Brooks, usprkos protestima Ferrarija, prebačen u drugi startni red. Kao kuriozitet valja spomenuti kako je u utrci nastupio i pobjednik utrke Indy 500 Rodger Ward u neusporedivo slabijem ‘midgetu’, trkaćem automobilu za utrke na prašnjavim ovalima.

Prvenstvo je, činilo se, riješeno brzo nakon starta, kada je vodeći Moss odustao zbog kvara. Brooksa je na startu u gužvi pogodio momčadski kolega i izgubio je dvije minute u boksu dok nisu utvrdili da nema većih oštećenja i pustili ga natrag u utrku. Brabham je vodio ispred momčadskog kolege Brucea McLarena, a onda je u zadnjem krugu došlo do neviđene drame. Brabhamov je Cooper usporio i stao bez goriva, nekoliko stotina metara prije cilja.

Zbunjeni McLaren također je usporio, dok mu Brabham nije mahnuo da nastavi. U zadnji trenutak, jer je tako mladi Novozelanđanin prošao ciljem ni sekundu ispred francuskog veterana Mauricea Trintignanta. McLaren je postao najmlađi pobjednik neke F1 utrke, i taj će rekord držati četrdesetak godina. Brabham je izašao iz bolida i počeo ga gurati prema cilju, uz dugačku startno-ciljnu uzbrdicu Sebringa.

Brooks ga je prošao i završio utrku na trećem mjestu, a uporni je Australac nastavio gurati bolid i došao do četvrtog mjesta. Zapravo, čak i da je odustao, naslov bi bio njegov, prvi za nekoga tko vozi bolid s motorom iza vozača. No bila je to dramatična završnica jedne fascinantne utrke.


Komentari

loading...