15. prosinca 2006. poginuo legendarni švicarski vozač Clay Regazzoni

Gianclaudio Giuseppe ‘Clay’ Regazzoni (1939. – 2006.), legendarni švicarski vozač, koji je posljednji dio života proveo u invalidskim kolicima, poginuo je na današnji dan prije 13 godina…

O trkaćoj karijeri velikog švicarskog vozača Claya Regazzonija mogli ste čitati na obljetnicu rođenja, 5. rujna, a sada se prisjećamoo tužnijeg dijela priče. Na gradskoj utrci 1980. u Long Beachu, stazi bez zona izlijetanja, samo s betonskim ogradama odvojenoj od publike,

Regazzonijev je Ensign ostao posve bez kočnica na kraju najduže ravnine, pri brzini od oko 300 km/h. Prvo je udario u Zuninov parkirani Brabham, a potom, gotovo nesmanjenom brzinom u betonski zid. Nesreća kakvu gotovo nije moguće preživjeti.

No Regga ju je preživio, ostvarivši pritom najveći potajni strah, traumu generacija pilota: po prvi je puta jedan vrhunski F1 vozač nakon teške nesreće ostao paraliziran od struka naniže.

Počela je nova borba, podjednako fascinantna, koja će završiti udarom njegovog na ručne komande prerađenog Chrysler Voyagera (u SAD-u se prodavao kao Plymouth Voyager i Dodge Caravan) u kamion, više od četvrt stoljeća kasnije.

Nekoliko godina nakon nesreće u Long Beachu pratili smo Regazzonijev oporavak, niz operacija i oprečne prognoze.

Otprilike 1983. postalo je jasno da Clay više nikada neće prohodati, nego da će do kraja života ostati vezan za kolica. Pomirivši se s tom činjenicom, Regazzoni nije mirovao: on sam je počeo redovno nastupati na utrkama sportskih automobila, reliju Pariz-Dakar i u maratonskim relijima oldtimera u posebno za njega na ručne komande prerađenim automobilima.

No, mnogo značajnija od toga bila je njegova kampanja za podučavanje teških invalida vožnji, ostvarena kroz školu sportske vožnje za paraplegičare i čak posebnu seriju utrka u kojima su sudjelovali samo invalidi.

Uvijek vedrog i poduzetnog duha, nebrojenim je ljudima čiju je sudbinu podijelio u Long Beachu vratio dobar dio volje za životom i povjerenja u vlastite sposobnosti ovim programom. Upravo time nesreća u kojoj je poginuo postaje još više zbunjujuća: na dijelu auto-ceste u rekonstrukciji, gdje se vozilo samo jednom trakom, prešao je u suprotni smjer i frontalno se sudario s kamionom.

Neki su čak sumnjali na srčani udar, no izvjesnije je da ga je pretjerana srčanost navela da još jednom pokuša izvesti neki suludi manevar pretjecanja, na mjestu gdje to nije bilo ni primjereno, niti moguće.


Komentari

loading...