CLAY REGAZZONI

15. prosinca 2006. poginuo legendarni švicarski vozač Clay Regazzoni

Gianclaudio Giuseppe ‘Clay’ Regazzoni (1939. – 2006.), legendarni švicarski vozač, koji je posljednji dio života proveo u invalidskim kolicima, poginuo je na današnji dan prije 14 godina…

Foto: Onbekend / Anefo

Claya Regazzoni je 30. ožujka 1980., na gradskoj utrci u Long Beachu, stazi bez zona izlijetanja, betonskim ogradama odvojenom od publike, teško stradao. Regazzonijev je Ensign, na kraju najduže ravnine, pri 300 km/h, ostao posve bez kočnica…

Udario je u Zuninov parkirani Brabham, a potom, velikom brzinom, u betonski zid. Nesreću kakvu gotovo nije moguće preživjeti Regga je preživio, ostvarivši pritom najveći potajni strah, traumu, generacija pilota: po prvi je put jedan vrhunski F1 vozač, nakon teške nesreće, ostao paraliziran od struka naniže.

Počela je njegova borba za oporavak, podjednako fascinantna, s nizom operacija i oprečnih prognoza sljedećih godina. Clay Regazzoni će životni put završiti 15. prosinca 2006., udarom njegovog na ručne komande prerađenog monovolumena Chrysler Voyager (u SAD-u se prodavao kao Plymouth Voyager i Dodge Caravan) u kamion.

Otprilike 1983. postalo je jasno da Clay više nikada neće prohodati, nego da će do kraja života ostati vezan za kolica. Pomirivši se s tom činjenicom, Regazzoni nije mirovao: on sam je počeo redovno nastupati na utrkama sportskih automobila, Paris-Dakar Rally i u maratonskim relijima oldtimera u posebno za njega na ručne komande prerađenim automobilima.

No, mnogo značajnija od toga bila je njegova kampanja za podučavanje teških invalida vožnji, ostvarena kroz školu sportske vožnje za paraplegičare i čak posebnu seriju utrka u kojima su sudjelovali samo invalidi.

Uvijek vedrog i poduzetnog duha, nebrojenim je ljudima čiju je sudbinu podijelio u Long Beachu vratio dobar dio volje za životom i povjerenja u vlastite sposobnosti ovim programom. Upravo time nesreća u kojoj je poginuo postaje još više zbunjujuća: na dijelu auto-ceste u rekonstrukciji, gdje se vozilo samo jednom trakom, prešao je u suprotni smjer i frontalno se sudario s kamionom.

Neki su čak sumnjali na srčani udar, no izvjesnije je da ga je pretjerana srčanost navela da još jednom pokuša izvesti neki suludi manevar pretjecanja, na mjestu gdje to nije bilo ni primjereno, niti moguće.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin