60. ROENDAN

17. veljače 1960. predstavljen Saab 96, junak relija i legenda o švedskim avionima odrezanih krila

Nasljednik pionirskog modela Saab 92, pokretan 2-taktnim 3-cilindrašem DKW-ovih korijena, s 841 ccm i 38 KS, predstavljen je na tiskovnoj konferenciji u Stockholmu…

Svenska Aeroplan Aktiebolaget osnovana je godine 1937. sa svrhom proizvodnje zrakoplova za švedsku vojsku. Tijekom II. svjetskog rata Švedska je ostala neutralna, tako da Saabovi avioni nisu sudjelovali u borbama. U Saabu su, kako se bližio kraj rata, postajali sve svjesniji da će se tvornica, želi li preživjeti, morati posvetiti i civilnim projektima.

Civilni zrakoplovi nametnuli su se kao logičan odabir, te su tako nastali projekti 90 Scandia i 91 Safir. Ipak, vodstvo tvrtke zaključilo je kako trebaju ponuditi i drugi proizvod, a ne oslanjati se isključivo na zrakoplovstvo. Razmotrene su mogućnosti proizvodnje ugradivih kuhinja, motocikala i kamiona, no na kraju su odabrani osobni automobili. U Švedskoj ih je tada proizvodio još samo Volvo, ali u vrlo malim količinama, i to gotovo isključivo skupe, luksuzne automobile.

Saab je odlučio proizvesti manji, cijenom dostupniji narodni automobil. Projekt je dobio redni broj 92, a prvi je prototip dovršen 1946. Ovo je vozilo poznato kao ur-Saab, djelo inženjera Gunnara Ljungströma, čiji je dizajn dotjerao Sixten Sason, čovjek koji će desetljećima odlučivati o Saabovom dizajnu. Kapljičastu formu, vrlo aerodinamičnu i po današnjim standardima, vrlo čvrstu (od švedskog čelika) i blago povećanu, naslijedio je od modela 92 iz 1949.

Legenda kaže da je glavna Ljungströmova ideja bila presađivanje kabine zrakoplova na cestu, te da je ur-Saab nastao kao izraz tog htijenja. Prototip ima za ono doba fascinantno nisku vrijednost aerodinamičkog otpora zraku: Cd mu je svega 0,32, što bi se i danas smatralo posve prihvatljivim rezultatom.

Saab 92 pojavio se na švedskom tržištu 1949. i postao hit. Na listi čekanja je početkom 1950-ih, u doba kada je Saab mogao sastavljati najviše 2000 automobila godišnje, bilo čak 35.000 ljudi! Kasnije je nakon značajnijih konstrukcijskih zahvata preinačeni model nazvan 93, a 1960. je stigao i 96, s većim stražnjim staklom i prostranijim prtljažnikom.

I dalje je to bio automobil srednje veličine, no kvaliteta izrade i luksuzna oprema bili su na nivou visoke klase. Izdržljivost i robusnost, kao i napredni sigurnosni sustavi, pretvaraju Saab u automobil intelektualaca, liječnika, odvjetnika, sveučilišnih profesora… što će uvelike ostati i do danas.

Zahvaljujući brojnim pobjedama slavnog Erika Carlssona i drugih skandinavskih vozača, skromni Saab 96 je postao jedan od najboljih reli automobila ranih 1960-ih.

Lagan i upravljiv, s prednjim pogonom i dvotaktašem koji se rado vrtio, bio je poligon na kojem će Skandinavci razviti tehniku istovremenog stiskanja kočnice i gasa, a i kasnije će sa četverotaktnim motorom sve do 1976. povremeno osvajati WRC pobjede na snijegu, na domicilnom Švedskom reliju.

Erik Carlsson dvaput je pobijedio na Reliju Monte Carlo i triput uzastopce na britanskom RAC reliju, pronoseći glas o sjajnom malom Saabu 96. Suvozač i on tijekom relija su se brijali i mijenjali odjeću, kako bi odavali dojam da uživaju i odmaraju se vozeći: dobro za imidž tvrtke, demoralizirajuće za protivnike.

Premda je Saab 96 još uvijek nudio mnogo više od nekih znatno mlađih konkurenata, pogotovo na području sigurnosti (premijerno u industriji, pojasevi su ugrađeni još 1957 na modelu 93), tijekom 1960-ih postajalo je sve jasnije da polako gubi neminovnu utrku s vremenom, tako da je Saab odlučio razviti novi, veći model, koji se pod imenom 99 pojavio godine 1968. s motorom britanskog Triumpha.

No to nije značilo kraj za originalni Saabov dizajn, umjesto toga on će proživjeti, gotovo se može reći, još jednu mladost. Nakon eksperimenata s motorima nekoliko različitih proizvođača, Saab 96 je 1967. konačno dobio suvremeni četverotaktni V4 motor njemačkog Forda (iz Taunusa) te je pogonjen njim ostao u proizvodnji sve do 1980., premda prilično nesretno redizajniran, sa četvrtastim prednjim svjetlima i velikim sigurnosnim branicima.

Dvije godine prije toga prestala je i proizvodnja modela 95, popularne karavanske inačice klasičnog Saaba. Povijesno gledano, veseliji dio priče o Saabu baziran je na samo dva modela, kroz različite inkarnacije i varijacije. Priča o prvom od njih završava 3. siječnja 1980., kada je zadnji primjerak modela 96 sišao s trake u finskom gradu Uusikaupunki.

No dizajnerske smjernice drugog remek-djela Sixtena Sasona, modela Saab 99, ostale su primjetne sve do zadnjih modela ove švedske tvrtke danas upitne budućnosti. Podsjetimo se na kraju još i sportskih varijacija na temu te karavanske inačice. Prvi pokušaj stvaranja sportskog Saaba, plastičnog roadstera Sonett iz 1956, završio je proizvodnjom samo šest primjeraka.

Nejaki motor od 750 ccm nije bio atraktivan kupcima, no mnogo jači nije bio ni dvotaktaš coupea Sonett II iz 1966. od 60 KS, pa ni godinu mlađi V4 od 65 KS. Ipak, mali je coupe imao uspjeha na utrkama u klasi, no nije privukao kupce. Nakon samo oko 2.000 primjeraka talijanski je karoserist Sergio Coggiola 1970. kreirao redizajn, Sonett III.

Snaga i performanse ostali su isti, ne baš uzbudljivi. Do 1974. proizveli su ih 8368, što su bile i dalje prilično razočaravajuće brojke i Saab se više nije vraćao na tržište sportaša. Karavan sa sedam sjedala bio je čak i stariji, što se vidi i iz manje brojčane oznake 95. Inicijalno napravljen na bazi modela 93, prvih 40 primjeraka proizvedeno je 1959., a kasnije je pratio sve značajnije mehaničke i vizualne preinake modela 96.

Treća vrata nedvojbeno su ga činila praktičnijim u usporedbi s limuzinom, no prostor je bio ograničen. Od 1976. treći red sjedala više nije bio u ponudi. Čak 110.527 primjeraka modela 95 je prodano, premda su u našim krajevima bili rijetki. Posljednji Saab 96 proizveden je 3. siječnja 1980.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj