Alfa Romeo GTA, legendarni trkaći coupe, predstavljen 18. veljače 1965.

Alfa Romeo GTA, GTAaa, GTA je auto koji sam kupio jaaaaa…, stariji će se ljubitelji YU-rocka sjetiti, početkom 1970-ih pjevao je slavni Adolf ‘Dado’ Topić, frontmen zagrebačke grupe Time, tada, pred dolazak legendarnog Bijelog dugmeta, ‘najjačeg’ rock benda s ovih prostora…

A ljubitelji sportske automobilske scene pamte: tih je godina na domaćim kružnim utrkama u klasi 785, u nabrijanim Fićom, vladao Zagrepčanin Veco Holjevac, klasom 850 Zagrepčanin Damir Štimac u Fiat Abarthu 850 (izvedenom iz Fiata 600 – Fiće), klasa 1000 bila je ‘rezervirana’ za Buzećanina Đanija Šverka u Fiat Abarthu 1000 i Mladena Gluhaka u NSU TTS, konkurirali su im, ne baš uspješno, Mini Cooperi 1000.

U klasi 1300 ‘zakon’, a i najbolji na cijeloj trkaćoj YU-sceni, bio je Karlovčanin Jovica Paliković, u Renaultu 8 Gordini. A klasa 1600 bila je rezervirana za Alfa Romeo GTA, kultni trkaći automobil o kojem je riječ, izvedenicu, za čijim su upravljačem bili Zagrepčanin Drago Regvart i Sarajlija Sead Alihodžić. Klasa 2000 bila je rezervirana za Zagrepčanina Gorana Štroka i BMW 2002 Alpina.

Alfa Romeo Giulia Sprint GT, serije 105, predstavljen 1963., baza za stvaranje trkaćeg modela GTA, bio je coupe izvedenica (tada) sportske limuzine limuzina Alfa Romeo Giulia, koja je startala 1962.

Dizajnirao ga je, pod Bertoneovom ‘kapom’ mlađahni Giorgetto Giugiaro. No ono što čini pravu legendu o nekom sportskom modelu, trkaće uspjehe na stazama, donijele su posebne izvedenice, poznate pod nazivom GTA.

Znamenitoj sintagmi Gran Turismo dodana je i talijanska riječ ‘Allegerita’, ‘olakšana’, a predstavljanje legende dogodilo se na amsterdamskom salonu automobila.

Bio je to prvi javno obznanjeni projekt Autodelte, nešto ranije osnovane trkaće podružnice milanske tvrtke. Izvana, nije se primjećivalo mnogo razlika, tek neki detalji upućivali su na brutalnu narav ovog automobila, odnosno na razlike spram serijskih modela.

Dakako, posjetitelji nisu mogli znati da ne gledaju u čelik, nego u Peraluman 25, slitinu aluminija, mangana, bakra i cinka, dok su im detalj da je motor malkice pojačan sa 106 na 170 KS vjerojatno izlagači ipak napomenuli.

GTA modeli odmah su počeli dominirati utrkama, recimo na 4 sata Monze iste je godine sedam primjeraka završilo na sedam prvih mjesta. Osim originala s motorom 1.6, kasnije su rađeni i GTA Junior 1300, te snažniji 1750 GTAm i 2000 GTAm.

Na svjetskoj su razini GTA inačice do ranih 1970-ih bile dominantni, a do kraja tog desetljeća kompetitivni automobili u raznim serijama utrka. Dominirale su i našim stazama, gdje su dobile i neočekivanu posvetu u pjesmom Dade Topića i grupe Time.

Danas su originalni primjerci vrlo vrijedni, a replike vrlo rasprostranjene.

Autoportal No.1


Komentari

loading...