Graham Hill (1929. – 1975.): svjetski prvak Formule 1 (1962., 1968.), otac Damona Hilla, svjetskog prvaka 1996.

U karijeri (1958. – 1975.) osvojio je 14 pobjeda, 36 podija i 13 prvih startnih mjesta, poginuo je 29. studenoga 1975. u padu zrakoplova Piper Aztec, pri slijetanju na aerodrom blizu staze Paul Ricard, u južnoj Francuskoj, s cijelim timom Embassy-Hill…

Svakako, sezona 1975. je trebala biti prijelomna za karijeru Grahama Hilla, dvostrukog svjetskog prvaka na zalasku karijere, i njegove momčadi Formule 1 Embassy-Hill.

Nakon dvije godine nastupanja s kupljenim bolidima drugih proizvođača, napokon su imali vlastitu šasiju. U tim danima, kada su gotovo svi timovi koristili motore Ford Cosworth, nije bilo nimalo neobično da neka posve nova momčad konstrukcijskom genijalnošću od samog početka postane konkurentna, ili čak pobjednička.

Embasy-Hill se nije pokazao takvim, no nisu bili ni beznadežni, osvojit će tri boda, no sezonu će nažalost obilježiti samo loše stvari, uključujući i tragedije.

Prva se dogodila kada je na stazi Montjuic pukao držač stražnjeg krila na bolidu Rolfa Stommelena, te je bolid izletio u publiku, usmrtivši četvero gledatelja.

Kad se utrku kasnije, na VN Monaka koju je osvajao pet puta, Graham Hill nije uspio kvalificirati, donio je odluku o kraju vozačke karijere.

Ostavši tako bez obojice vozača, Hill je dao priliku mladim nadama, Tonyju Briseu i Alanu Jonesu. Jones će mnogo kasnije doći i do titule prvaka, a Briseu će nažalost ta prilika ostati uskraćena.

Do kraja sezone Brise je osvojio jedan, a Jones dva boda, Stommelen se oporavio i vratio na stazu i u momčadi je vladao veliki optimizam pred sezonu 1976.

Odletjeli su na jug Francuske na jednodnevno testiranje na stazi Paul Ricard i Hillovim privatnim avionom poletjeli natrag prema Engleskoj.

Ondje je vladalo pravo englesko jesensko vrijeme, gusta magla je okruživala aerodrom Elstree i Hill je upozoren da se spušta na vlastitu odgovornost.

Piper Aztec je nad šumom pored golf igrališta, nekoliko kilometara od piste, udario u krošnje drveća, pao i zapalio se. Svi su na mjestu poginuli: Hill, Brise, konstruktor Andy Smallman, menadžer Ray Brimble i mehaničari Terry Richards i Tony Alcock.

Mala momčad nije se, dakako, mogla oporaviti od takvog udarca i to je bio kraj puta za Embassy-Hill. Nema gotovo nikakve sumnje da je greška pilota bila razlog nesreće, no kasniji događaji ostavljaju gorak okus.

Hill je imao važeću britansku pilotsku dozvolu, no nije obnovio neke druge dokumente neophodne za legalno pilotiranje. Zbog toga su u sudskim tužbama za naknadu štete udovica Bette i djeca ostali bez gotovo cjelokupnog imetka.

Sin Damon Hill morao je raditi fizičke i dostavljačke poslove kako bi plaćao školovanje, no probio se kroz sve to do osvajanja titule prvaka svijeta u Formuli 1 1995.


Komentari

loading...