Duesenberg: američki proizvođač luksuznih automobila ugašen 30. rujna 1937.

Trenuci poput onoga prije 83 godine, kad su zauvijek zatvorena vrata uglednog američkog proizvođača Duesenberg iz Auburna (Indiana), unose u nas neku tjeskobu i donose niz pitanja o smislenosti težnje k savršenstvu…

… jer automobili braće Duesenberg bili su upravo to, izraz težnje k savršenstvu i u svoje vrijeme vjerojatno najbolji i najspektakularniji na svijetu. Braća su rođena u Njemačkoj, ali su još u ranoj mladosti doselili u SAD i ondje se počeli baviti prvo biciklima, pa trkaćim automobilima.

Za I. svjetskog rata su licencno proizvodili Bugattijeve avionske motore, a nakon njega počeli su dominirati američkom trkaćom scenom. Jimmy Murphy donio im je pobjedu i na VN Francuske 1921., no nisu nastavili natjecati se u Europi…

To je možda i jedini razlog (uz u posljednjih 50-ak godina opravdani, a ranije posve neutemeljeni podsmjeh spram američkih automobila) zašto Stari kontinent i dalje živi u zabludi da su ovdašnji automobili bili superiorni kreacijama braće Duesenberg.

Pokušaj proboja na tržište luksuznih automobila nije bio lagan, trebalo je uvjeriti profinjenu klijentelu da nije riječ o masnim i zauljenim trkaćim strojevima preuređenima za cestu. Kada je tvrtku 1926. kupio E.L. Cord, sve se poklopilo, novi je vlasnik osigurao financijsko zaleđe, a braća su imala slobodu razvoja.

Produkt toga bio je model J, dva i pol puta skuplji od ma čega što se moglo kupiti u Americi. Ogromne limuzine imale su redni osmerocilindraš s dvije bregaste osovine u glavi i četiri ventila po cilindru, uz 265 KS. Išli su skoro 200 km/h, a kompresorski model SJ (s 320 KS) i preko toga, uz rafiniranost i luksuz primijenjen milijunašima.

Dva najekstremnija roadstera na skraćenoj šasiji, SSJ, bili su namijenjeni Clarku Gableu i Garyju Cooperu. Zanimljivo je napomenuti da je jedan Duesenberg J bio i omiljeni automobil kraljice Marije Karađorđević, a taj se konkretan primjerak danas nalazi u kolekciji Jima Glickenhausa.

Smrću Freda Duesenberga u prometnoj nesreći nestao je najveći dio inženjerskog genija, a raspad Cordovog poslovnog carstva zauvijek je ugasio ovo legendarno ime, iako je kasnije bilo nekoliko neuspjelih pokušaja obnove.

Danas je svaki od nešto preko tisuću proizvedenih Duesenberga među ultimativnim kolekcionarskim automobilima.Cijene se uglavnom pišu sa sedam znamenki u svim vodećim valutama.


Komentari

loading...