Edsel, podmarka koncerna Ford, najveći fijasko u automobilskoj povijesti, predstavljena 4. rujna 1957.

Ford je 19. studenoga 1956. obznanio ime nove marke Edsel (1957. – 1959.), u počast od raka prerano preminulom sinu Henryja Forda, koja je ambiciozno krenula s proizvodnjom prije 63 godine, a pretvorila se u poslovnu katastrofu…

Za razliku od ostalih marki na tržištu, koje su nosila imena znamenitih likova iz američke povijesti ili barem porodična imena osnivača, ime Edsel prosječnom Amerikancu nije značilo ništa, a i zvučnost je bila upitna. Henry Ford II tvrtku je imenovao po ocu, jedinom sinu Henryja Forda, utemeljitelja tvrtke.

Jedan je PR-ovac proročanski upozorio kako će samo odabir imena dovesti do 200.000 manje prodanih primjeraka godišnje. To se pokazalo kao prilično točno proročanstvo, jer će Edsel ostati upamćen kao najgori tržišni podbačaj u povijesti automobilske industrije.

Edsel je najavljen predstavljen 19. studenoga 1956. kad je osnovan Edsel Division of Ford Motor Company, proizvodnja je pokrenuta 15. srpnja 1957., kako bi se pripremila dovoljna količina za prodajne salone i očekivanu veliku potražnju.

Ambiciozno je najavljen E Day (po uzoru na D Day, savezničko iskrcavanje 1944. u Normandiju, koje je pokrenulo konačnu pobjedu u II. svjetskom ratu), službeno predstavljanje 4. rujna 1957.

Na glavnom televizijskom programu CBS, 13. listopada 1957., emitiran je polusatni The Edsel Show:

No, snovi o velikom tržišnom uspjehu, usprkos milijunima dolara ulupanim u marketing (na naslovnoj je slici oglas iz 1958.) uskoro su se rasprsnuli poput mjehura od sapunice. Edsel je krenuo katastrofalno i sve se uskoro pretvorilo u noćnu moru za čelnike iz Detroita.

Svi poznavatelji američke automobilske povijesti znaju da se modeli za 1957. načelno smatraju vrhuncem epohe, dok je sljedeća godina donijela dramatičan pad stila, klasičnosti, ali i prodaje, uslijed jedne od mnogobrojnih ekonomskih kriza.

Jedan od uzroka neuspjeha je loš dizajn, a posebice prednja maska koja podsjeća na ženski spolni organ. Edsel Ranger više je puta ubrajan među deset najružnijih auta u povijesti

Proizvodila je velike i nezgrapne modele Ranger i Pacer, s motorima 5.9 V8 s 303 KS te Corsair i Citation, sa 6.7 V8 snage 345 KS. Ukupna prodaja svih Edselovih modela do kraja 1959., kad je proizvodnja ugašena, 108.001 primjerak (oko 40.000 godišnje, a planirano je 400.000).

Još 3008 prodano ih je 1960., koji su proizvedeni još 1959. i priča je završila. Mnogi traže razlog katastrofe u dizajnu prednjeg kraja, uspoređujući ga s koječime, no bio je to samo jedan od razloga neuspjeha, baš poput imena ili ne baš respektabilne kvalitete izrade.

Prodajne su brojke bile još gore od proizvodnih – do kupaca je došlo svega 64.000 primjeraka te je poslovni gubitak tada bio vrtoglavih 250 milijuna dolara, ekvivalent današnjih 2,5 milijardi dolara. Danas je upravo zbog priče o neuspjehu i razmjerne rijetkosti svaki Edsel zanimljiv i atraktivan oldtimer, čak i ne previsoke cijene.


Komentari

loading...