Ferdinand Porsche, najveći automobilski konstruktor u povijesti, 5. kolovoza 1947. pušten iz francuskog zatvora

Ferdinand Porsche, slavni njemački konstruktor, ‘otac’ Narodnog automobila Volkswagen Buba, s kontroverznom ulogom u II. svjetskom ratu, uhićen je nakon neuspješnih pregovora o uključivanju u razvoj modela Renault 4CV te 22 mjeseca proveo u zatvoru…

Tijekom II. svjetskog rata francuski proizvođač automobila Renault nalazio se pod njemačkom okupacijom i svi su resursi tvornice morali biti usmjereni na vojnu proizvodnju. Bilo kakav razvoj civilnih vozila bio je strogo zabranjen, no skupina tehničara ipak je već 1941. počela raditi na projektu malog automobila po uzoru na njemački Volkswagen.

Upravitelj tvrtke u to vrijeme bio je njemački inženjer Wilhelm von Urach, poznati frankofil, koji je spretno okretao pogled na drugu stranu kada god bi se dalo naslutiti da se razvija nekakav novi automobil u Renaultu.

No s krajem rata tvornica je prisilno nacionalizirana, Louis Renault preminuo pod ne baš jasnim okolnostima, a Francuzi u sklopu određivanja ratne odštete bacili oko na mogućnost preuzimanja projekta Volkswagen te je u tom cilju u studenom 1945. u Francusku pozvan Ferdinand Porsche.

Francuske vlasti su zaključile kako bi Porscheovo iskustvo i savjeti mogli pomoći u dovršetku prototipa malog Renaulta, te je organizirano nekoliko sastanaka slavnog konstruktora s razvojnim timom.

No to se nije svidjelo upravitelju Renaulta. Pierre Lefaucheux bio je heroj Pokreta otpora, proveo je neko vrijeme i u logoru, te je javno inzistirao da novi model nema apsolutno nikakve veze s Volkswagenom.

Odmah nakon sastanaka, Ferdinand Porsche, njegov sin Ferry Porsche i nećak Ferdinand Piëch su, vjerojatno zbog Lefaucheuxove intervencije, uhićeni i sprovedeni u zatvor pod optužbom za korištenje ratnih zarobljenika za prisilni rad u Volkswagenu.

Nakon plaćanja jamčevine sin je pušten, a otac i nećak su 22 mjeseca zadržani u zatvoru bez ikakve optužnice ili suđenja. Pušten je prije 73 godine. Renault 4CV je upravo ulazio u proizvodnju, s Porscheovim utjecajem ili bez njega, a u Austriji su u međuvremenu već uspostavljeni temelji tvornice Porsche.

Mali Renault s motorom straga postat će prvi francuski automobil proizveden u više od milijun primjeraka.


Komentari

loading...