Fiat 126p, slavna Peglica, počeo se proizvoditi 6. lipnja 1973. u poljskoj tvornici FSM

Osam mjeseci nakon izvornog Fiat 126, u tvornici FSM u Bielsko-Biala (južna Poljska), od talijanskih dijelova, sastavljen prvi primjerak kultnog automobilčića Polski Fiat 126p, dugačkog 305 cm, koji je stajao 69.000 zlota (prosječna plaća bila je 3500 zlota)…

Fiat 126, nasljednik legendarnog Fiat Nuova 500, automobil dugačak 305, širok 138 i visok 130 cm, preuzeo je koncepciju i mehaniku slavnog pretka.

Pokretao se uzdužno straga ugrađenim 2-cilindarskim rednim zrakom hlađenim motorom, obujma  594 cm i snage 23 KS, koji je 4-stupanjskim motorom pokretao stražnje kotače.

Do stotke mu je trebalo 48,4 s, mogao je potegnuti 105 km/h i trošio je pet do šest litara. Tada suvremen karoserijski stil izveden je iz, za broj većeg, ali koncepcijski potpuno različitog modela Fiat 127 (motor poprečno sprijeda, 4 cilindra, hlađen vodom, prednji pogon), kojeg je dizajnirao Sergio Saltarelli, te je osvojio titulu ‘Europskog automobila 1972. godine’ (iz njega je 1980. izveden Yugo 45).

Robusna, jednostavna i jeftina, a razmjerno funkcionalna izvedba za 4 osobe postala je zanimljiva za motorizaciju Poljske.

 

Potpisan je licencni ugovor za proizvodnju (slično kao što se u SFRJ-u, u Kragujevcu, proizvodili modeli Zastava) ovog modela, po istoj ‘špranci’ po kojoj je 1968. startala proizvodnja modela Polski Fiat 125p (u nazivu se potom, iz marketinških razloga, izgubilo ‘Polski’), koji je u stvari bio izvedenica slavnog modela Fiat 1300 (kod nas poznatog kao Zastava 1300 – ‘Tristać’), u karoseriji, za svoje doba modernog Fiata 125.

Taj je model potom za naše tržište, sastavljan u Kragujevcu dobio oznaku Fiat 125 pz i postao slavni ‘Pezejac’. Model, koji danas slavi 47. rođendan, Fiat 126p, postigao je kultni status pod nadimkom ‘Peglica’.

Da nije bila riječ samo o gradskom autu, svjedočili su brojni poljski turisti, koji su, po četvero i u pravilu prtljagom na krovu, jer je prtljažnik sprijeda imao obujam jedva 100 litara. Trošio je pet do  sedam litara (deklarirano: grad 6,8, otvoreno 5,7).

Tvornica u gradu Bielsko-Biala, na jugu Poljske,  otvorena je krajem 1972., prvi je primjerak sklopljen 6. lipnja 1973.,  serijska je proizvodnja startala 22. srpnja 1973. i do kraja te godine proizvedeno je 1500 primjeraka. Zbog velikog interesa poljske ‘radničke klase’, pokrenuta je izgradnja potpuno nove tvornice u gradu Tychy.

Obujam motora je 1977. povećan na 652 ccm, a snaga na 24 KS (mogao je potegnuti 110 km/h) i takvi primjerci 126p, s oznakom 650, počeli su stizati na naše tržište. Milijunti primjerak, dokad je ‘Peglica’ već izgradila kultni status, napravljen je 1981., a 1987. uvedena je verzija 126p Bis, s vodenim hlađenjem i obujmom povećanim na 704 ccm.

Premda je bila tiša i nešto boljih performanci, bila je manje pouzdana (problematična je bila brtva glave motora)  te su mehaničari govorili ‘bolja je osnovna Peglica’. U siječnju 1997. dobiva i katalizator, a proizvodnja kultnog mališana zaključena je 22. rujna 2000., nakon 3.318.674 primjerka.

Ukupna produkcija Fiata 126 iznosila je 4.673.655 primjerka, 1.352.912 ih je proizvedeno u Italiji, 2069 u Austriji (Fiat-Steyr), a ostatak, najviše u Poljskoj. Pogledajte zanimljiv video o svim verzijama Peglice:


Komentari

loading...