NA DANAŠNJI DAN

Posljednji Ford Escort II proizveden 24. srpnja 1980. u engleskom pogonu Halewood

Foto: Charles01

Ford Escort Mk2 uveo je suvremeni polu-coupe “notchback” stil, ali naslijedio klasičnu, koncepciju prve generacije…

Osnovni Ford Escort druge generacije je s 1098 ccm i 43 KS pružao ‘light’ performanse (22,9 s, 129 km/h), a dojam su popravile snažnije i sportske inačice…

Krajem studenoga 1967. startao je Ford Escort prve generacije, zamišljen kao izravni odgovor na Opel Kadett B. Bila je to klasična trovolumenska kompakta limuzina klasične, da ne može biti klasičnije koncepcije. Uzdužno sprijeda ugrađen klasičan 4-cilindraš Kent koncepcije, s tri temeljna ležaja radilice i OHV razvodom, preko 4-stupanjskog mjenjača, kardanskog vratila i diferencijala u krutom mostu na lisnatim oprugama pokretao je stražnje kotače.

Ford Escort Mk2 (druge generacije), razvijen je ciljano za njemačko i englesko tržište pod nazivom “Brenda”. Dobio je suvremeniji dizajn, kombinaciju kompaktne limuzine i coupea, koji je nazvan “notchback”. Sve ostalo bitno, uključujući klasičnu koncepciju koja je sredinom 1970-ih već bila anakrona.zadržao je od osnovnog modela. Uz verzije s dvoja i četvera vrata, ponuđen je i karavan Turnier, koji je zadržao funkcionalan oblik prethodnika, uz novu masku s pravokutnim farovima, druge generacije.

Dimenzijama 3978 x 1596 x 1398 mm tada “pošten komad kompakta”, skladan, prostran, ali i s razmjerno kratkim međuosnim razmakom od 2407 mm, koji je otkrivao staromodnu bazičnu koncepciju. No, to se itekako uklapalo u koncepciju koncerna Ford, jednostavne, pouzdane i razmjerno jeftine izvedbe.

Performanse su bile jednake kao u modelu prve generacije (22,9 s, 129 km/h), a potrošnja je smanjena za dobrih pola litre na 100 km. Trošio je od 7 do 10 litara, za to doba korektno. Tko je tražio više, mogao je izabrati već, za to doba, solidni motoriziranu verziju s 1298 ccm i 57 KS, koja je stotku hvatala za 16,9 s i mogla potegnuti 142 km/h.

U kolovozu 1977. blago je redizajniran, kako bi mogao pratiti korak sa sve suvremenijim konkurentima – Volkswagen Golf & Co. Bio je to i jedan od najuspješnijih rally automobila 70-ih, u izvedenici Ford Escort RS1800. Vrhunac karijere bio je 1979. kada su osvojene i konstruktorska i vozačka kruna – švedski as Björn Waldegård postao je prvi službeni vozački prvak svijeta.

Ford Escort Mk2 je između 1975. i 1981.  ostvario čak 20 WRC pobjeda, te je najuspješnija generacija Escorta na velikoj sceni. Premda konvencionalan i, ako se zaključuje po dizajnu “lažno suvremen”, bio je omiljen na tržištu, pouzdan, komforan i funkcionalan, za one, a nije ih malo, kojima je to važnije od performansi.

Do ljeta 1980. (proizvodnja je u Velikoj Britaniji zaključena u kolovozu, a u Njemačkoj u rujnu) proizvedeno je blizu tri milijuna modela Ford Escort druge generacije.

Bio je to dobar uvod za model treće generacije, suvremene koncepcije, s poprečno ugrađenim OHC motorom i prednjim pogonom, koji je osvojio titulu “Europskog automobila 1981. godine” te ozbiljnije krenuo tragom modela Volkswagen Golf I, ali i Opel Kadett D.

Autor