OVO NISTE ZNALI

Ford Model TT (1917. – 1927.): prvi 1-tonski kamion na svijetu!

Ford Model TT, višenamjensko dostavno vozilo sa samo 20 KS, na bazi legendarnog Ford Model T, pokrenuo je revoluciju u malom poduzetništvu, u SAD-u još ih je 200 u funkciji…

TT je kratica od Tourist Trophy, naziva slavne utrke na britanskom otoku Man, gdje su se natjecanja sportskih automobila, RAC Tourist Trophy, održavala od 1905. do 1922. Poznatija je The International Isle of Man TT (Tourist Trophy) Race, moto utrka koja se održa od 1907. do danas.

Poznavateljima automobilizma ta je oznaka poznata po malenoj nabrijanoj limuzini sa zrakom hlađenim 4-cilindrašem ugrađenim poprečno straga NSU TT (1965. – 1972.). A poznatiji je Audi TT, koji je u segment sportskih coupea uveo dizelski motor. No, malo je poznato da je oznaka TT među tržišnim automobilima prvi put zaživjela prije točno 100 godina, u dostavnom Fordu TT.

NSU i Audi su se okoristili činjenicom da Ford nije zaštitio tu modelsku oznaku. Krajem srpnja 1917. službeno je predstavljen TT, a na današnji dan detroitskom građevinaru isporučena je prva kamionska izvedenicalegendarnog Ford Model T (1908. – 1927.), nakon Volkswagen Bube i Fiata 124/Lade/Žigulija trećeg najprodavanijeg automobila na svijetu, s više od 15 milijuna prodanih.

Te ih je godine proizvedeno samo tri, jer se pripremala proizvodnja, a prvi su prodani primjerci služili za dodatna testiranja. Sljedeće ih je godine proizvedeno 41.105, po cijeni od 600 dolara, da bi cijena krajem 1926., kad ih je prodano čak 306.434 pala na samo 325 dolara. Od 1917. do 1927. proizvedeno ih je blizu milijun i pol.

Ford je racionalno iskoristio robusnu izvedbu Modela T, kojem je ojačao šasiju i ovjes, posebice stražnji pa je mogao nositi tonu tereta. Da budemo precizniji, riječ je bila o ‘kraktoj toni’ (Short ton), odnosno 2000 lb (libri ili funti) što je 907,2 kg. Amerikanci poznaju i pojam ‘metrička tona’ (Metric ton, koja iznosi točno 1000 kg, ali i ‘dugu’, ‘imperijalnu’ ili ‘volumensku’ tonu od 2240 lb ili 1016 kg.

Međuosni je razmak, u usporedbi s Modelom T povećan s 250 na 320 cm. Isporučivao se kao osnovna, ‘gola’ izvedba, na koju su kupci sami nadograđivali izvedbu transportnog prostora ili kao tvornička izvedenica, osnovne izvedbe bile su laki kamion i furgon, mali autobus, a najčešće su prerade bile u poštarsko, pekarsko vozilo, cisternu, školski autobus, pogrebno vozilo…

Kako bi prerada bila što jednostavnija i jeftinija, zadržan je serijski redni 4-cilindraš obujma dugohodne izvedbe (95 x 102), koji je iz 2878 cm razvijao 20 KS pri 1600/min i najveći okretni moment od 113 Nm pri 900/min. Kako bi ista, razmjerno mala snaga zadovoljila za prijevoz znatno većeg tereta, redukcija pužnog prijenosa u sklopu diferencijala povećana je na 7,25:1, pa je najveća brzina bila samo 24 km/h.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo