53. ROĐENDAN

Ford Pinto, najpoznatiji ‘automobil-buktinja’ u povijesti, predstavljen 11. rujna 1970.

Foto: slideshare.net

Ford Pinto (1970. – 1980.) startao je kao genijalni kompakt, američka ‘anti-Buba’, a završio u središtu jednog od najvećih skandala u autoindustriji ikada, zbog konstrukcijske greške koja je pri naletu straga izazivala požar

Malo je automobila ikada proizvedenih koji su na tako lošem glasu kao Ford Pinto, predstavljen 11. rujna 1970., svega dan nakon modela Chevrolet Vega, a šest mjeseci nakon što je stigao AMC Gremlin, glavnih američkih konkurenata u bespoštednoj borbi s malim uvoznim modelima ranih 1970-ih, prvenstveno modelom Volkswagen Buba.

Danas nema gotovo niti jedne liste najgorih automobila ikada proizvedenih a da je bez Pinta, premda je taj automobil izvorno prihvaćen bolje od rivala, a čitavim tijekom proizvodnje nadmašivao ih je i prodajom. Bio je pomalo nezgrapan, jer su na dužinu i visinu jednaku onoj uvoznih modela u tvrtki Ford napravili dosta širu karoseriju za američke gabarite, premda ne tako izraženo kao kod Gremlina.

U gabaritima 410 x 176 x 130 cm bio je minijaturan za američke standarde, ali istodobno vrlo prostran. Pokretao se provjerenim benzincem 1.6  Kent sa 76 KS iz modela Escort (1972. je prigušen na 55 KS) i 2.0 Pinto OHC sa 101 KS iz modela Ford Taunus, a 1975. dobio je 2.8 V6 iz Granade.

Startao je cijenom od 2769 dolara i, za tamošnje pojmove senzacionalnom potrošnjom od 34 mpg (milja po galonu), što u ‘prijevodu’ znači 6,6 l/100 km. Do 1980. prodan je 3.173.491 primjerak, no loša reputacija stigla je iz sigurnosnih razloga. Otkriveno je da pri udarcu straga spremnik goriva može biti nabijen na diferencijal i probušen, uzrokujući požar i eksploziju.

Najmanje 27 smrtnih slučajeva pripisuje se toj konstrukcijskoj grešci, a Ford je 1978. bio prisiljen opozvati sve preživjele primjerke (i vlasnike) i ugraditi dodatnu plastičnu zaštitu. Pravi je skandal izbio jer se pokazalo kako su u Fordu znali za problem još tijekom razvoja Pinta, ali su ga ignorirali,jer je računica pokazala da je isplativije plaćanje odštetnih zahtjeva rodbini poginulih od nužnih konstrukcijskih modifikacija. Preračunali su se…

Analitičari hladnije glave odavno su dokazali da je ta ‘greška’ bila uobičajen dio konstrukcije mnogih onovremenih modela, a da ni smrtnost u automobilu Ford Pinto nije bila veća nego u konkurentskim modelima, no smrtonosni udarac imidžu je već zadan. Pinto neosporno nije na ponos Fordu i američkoj auto industriji, no niti takva katastrofa kakvom ga danas smatraju.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo