Fred Agabashian, najpoznatiji dizelski trkač 20. stoljeća, rođen 21. kolovoza 1913.

Niti jedan slučaj utrkivanja dizelašem nije izazvao takvu senzaciju kao pole position kojeg je 1962. na Indy 500 osvojio Levon ‘Fred’ Agabashian (1913. – 1989.), turbodizelski motor nije bio jedina zanimljivost bolida Cummins Diesel Special…

Danas su dizelski motori na utrkama, pa i pobjedničkim postoljima, ponajprije zahvaljujući Audiju, postali posve normalna stvar. No u prošlom stoljeću trkaći nastupi naftaša bili su rijetki…

Ekstremno niska bočna linija i rad u zračnom tunelu pokazali su važnost aerodinamike i najavili buduće promjene izgleda bolida, kakve će biti polako prihvaćane tijekom pedesetih.

Agabashian je na raspolaganju imao moćnih 375 KS, ali i mnogo teži bolid od protivnika. Ostali su bolidi težili ispod tone, Agabashianov gotovo tonu i pol. Brzina i snaga nisu bili upitni, kao ni potrošnja goriva, ali potrošnja guma jest.

Pole position bio je realan domet, no za pobjedu u utrci, znali su svi u ekipi Cummins, nije bilo šanse. Pogotovo ne ako Wilbur Shaw doveze pace car do starta izrazito sporo, što je i učinio.

Ubrzanje Offya i moćnih, tajanstvenih Novija u to je vrijeme bilo daleko bolje nego kod prvog turbodizelaša, i Agabashian se nakon starta našao dobrano iza desetog mjesta.

U nastavku se utrke, gumama usprkos, uspio probiti do pete pozicije kada ga je kvar na turbo punjaču natjerao na odustajanje. Usprkos tome, nastup nije bio ništa manje nego senzacionalan i diesel tehnologija je postala najveća priča sezone.

Automobilske su utrke ozbiljan sport, mnogo je novca uloženo, i vlasnici ostalih momčadi nisu željeli ulagati u razvoj novih, dieselom pogonjenih bolida, nit se plašiti onih koji su bili voljni napraviti takvo ulaganje.

Skupina je utjecajnih vlasnika zaprijetila bojkotom, povlačenjem iz utrke ako se pravila ne promijene. Organizatori utrke su popustili jalnim konkurentima i zbog toga je uvedeno drastično ograničena dozvoljenog obujma motora s pogonom na naftu.

Clessie Cummins nije ostvario svoj san, nikada više dieselom pogonjen bolid nije nastupio na Indy 500. Dapače, može se reći da je razvoj dieselske trkaće tehnologije zaustavljen na pola stoljeća, svuda u svijetu.

Vozač tog revolucionarnog bolida, Fred Agabashian, također nikada neće ostvariti san o pobjedi na Indy 500, najveći će mu uspjesi u karijeri ostati tri uzastopne titule u kalifornijskom BCRA prvenstvu, od 1946. do 1948.

Na Indyju je pokušavao sve do 1957., najbolji plasman bilo mu je četvrto mjesto 1953. I nakon svršetka karijere ovaj je Armenac ostao vezan uz trkaću scenu i godinama bio vrlo poznat i popularan radijski komentator automobilskih utrka.

Umro je 13. listopada 1989. u rodnoj Californiji.


Komentari

loading...