NA DANAŠNJI DAN

General Motors 21. siječnja 1954. predstavio Firebird XP-21, prvi konceptni automobil pokretan plinskom turbinom

Firebird XP-21, svojevrstan mlazni avion na kotačima, konstruirao je Harley J. Earl. Ime je dobio po imitaciji eksperimentalnog zrakoplova američke vojske na mlazni pogon, koji je imao kodne brojeve poput XP-59A.

Dizajn je bio potpuno nepraktičan, s avionskim kokpitom s jednim sjedalom, trupom u obliku metka, izrađenim u potpunosti od stakloplastike, kratkim krilima i vertikalnim repnim perajom. Pokretao se plinsko-turbinskim motorom Whitmire Turbo Power snage 381 KS, preko dvostupanjskog mjenjača te je izbacivao mlazni ispušni plin temperature 680°C. Firebird XP-21 je imao međuosovinski razmak od 254 cm i masu 1134 kg.

Inženjeri su ga testirali do 160 km/h, ali nakon prebacivanja u drugi stupanj prijenosa gume su izgubile trakciju, pod ekstremnim okretnim momentom motora te su odmah usporili zbog straha od nesreće. Auto je kasnije probno vozio vozač trkaćih automobila Mauri Rose na stazi Indianapolis Speedway. Firebird XP-21 zapravo nikada nije bio namijenjen testiranju snage ili brzine potencijala plinske turbine, već samo praktične izvedivosti njezine uporabe.

Sustav kočenja razlikuje se od standardni bubanj kočnica, jer su bili ugrađeni na vanjskoj strani kotača kako bi se povećao intenzitet hlađenja. Krila su imala i spojlere, u zrakoplovnom stilu, u svrhu usporavanja pri velikoj brzini. Minijaturna verzija konceptnog modela Firebird XP-21, s posvetom Harley J. Earl Trophyja, dodijeljena je pobjedniku utrke Daytona 500.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo