Henry Surtees poginuo 19. srpnja 2009. i šokirao automobilistički svijet

Henry Surtees (1991. – 2009.), sin velikog Johna Surteesa, jedinog svjetskog prvaka na dva i četiri kotača, bizarno je poginuo u utrci Formule 2 na britanskoj stazi Brands Hatch, kad ga je u glavu pogodio otkinuti leteći kotač bolida…

Današnje su automobilske utrke nevjerojatno sigurne, usporedimo li ih sa situacijom kakva je vladala većim dijelom povijesti tog sporta. No i dalje se ne smije zaboraviti činjenica kako na svakoj utrci imamo nekoliko desetaka ljudi koji se kreću neprirodno velikim brzinama i kako svaki udarac nečega u njihova tijela ili njihovih tijela u nešto može biti koban.

Ako je u medijima najizloženijem natjecanju, Formuli 1, zadnja smrt na stazi (što se tiče vozača) zabilježena još 1994., u nižim kategorijama bilo je nesreća sa smrtnim slučajevima, no niti jedna nije toliko potresla svijet utrka poput pogibije 18-godišnjeg Henryja Surteesa u utrci Formule 2 na britanskoj stazi Brands Hatch 2009.

Sin velikog Johna Surteesa, jedinog čovjeka koji je postao prvak svijeta i na motociklu i u automobilu i jednog od najsimpatičnijih među velikanima Formule 1, pokazivao je nesumnjive znakove naslijeđenog talenta.

Nakon niza dobrih rezultata obreo se stepenicu od najvišeg ranga i odmah s jednim plasmanom na podij i jednim pole positionom pokazao kako brzo uči. Samo da bi u osmoj utrci sezone poginuo na nevjerojatno bizaran način: Jack Clarke je izletio sa staze i udario u ogradu. Pritom je s njegovog bolida otpao kotač i odletio na stazu, među nadolazeće bolide.

Kotač mase 29 kilograma punom je brzinom pogodio u glavu nesretnog Henryja. Riječ je o možda jedinom dijelu tijela vozača kojeg nije moguće zaštititi bitno bolje nego sada: u otvorenim bolidima glava mora biti barem djelomično izložena kako bi vozač mogao vidjeti ispred sebe.

Nesretni mladić nije imao šanse preživjeti takav izravan udarac. Samo šest dana nakon tragične smrti Henryja Surteesa sličan se scenarij odvio na jednom od treninga za Veliku nagradu Mađarske u Formuli 1.

Nije, doduše, bila riječ o kotaču, nego o vijku koji je otpao s bolida Brawn-Mercedes kojeg je vozio Rubensa Barrichello i direktno u kacigu pogodio Felipea Massu.

Brazilac je preživio tu nesreću, premda se u početku činilo da je lako sve moglo i tragično završiti, no njegova karijera nikad se nije vratila na stari kolosijek.

Dvije tako slične nesreće u kratkom roku nagnale su regulatorna tijela na donošenje dodatnih sigurnosnih propisa, poglavito po pitanju visine bočnih stranica kokpita oko vozačeve glave, ali i po pitanju osiguranja kotača od odvajanja od ostatka bolida u udesima.

Nažalost, ma koliko takvih propisa bilo izglasano, nitko ne može garantirati da se tragedije poput one u Brands Hatchu neće ponovo događati s vremena na vrijeme.


Komentari

loading...