JEDAN OD NAJLJEPŠI

Jaguar E-Type (1961.), kultni ljepotan slavi ove godine 60 godina od premijere

Na sajmu automobila u Ženevi prije 60 godina svijet je prvi put predstavljen Jaguar E-type, koji je brzo postao automobilska ikona…

Svijet se zaljubio u jedan od najljepših automobila koji su ikad napravljeni. Tom prilikom iz Velike Britanije stižu vijesti kako će ovu godinu posebno obilježiti, kroz prikazivanje najljepših i najočuvanijih modela. Ali i isto tako, pružiti novu nadu i spas za one koje treba obnoviti…

Podsjetimo se, za dizajn E-Type modela bio je zaslužan stručnjak za aerodinamiku Malcolm Sawyer, koji je sve se radio pod budnim okom osnivača tvrtke Sir Williama Lyonsa, čiji je estetski ukus nepogrešivo činio svaki model Jaguara do ’70-ih…

S mehaničke strane nije se moralo puno razmišljati, redni šestak bio je u naponu snage, a o kvaliteti tog motora najbolje svjedoči što je bio u ponudi Jaguara sve do sredine devedesetih! Neovisan ovjes, cjevasti monokok i četiri disk kočnice (pri čemu su se stražnje nalazile unutar kućišta diferencijala, a ne na samim kotačima) potjecali su iz Jaguarovog trkaćeg programa.

Britanski je časopis The Motor na testiranju prvog produkcijskog primjerka postigao fascinantne rezultate, koji su dodatno pobudili maštu: najveću brzinu od 240 km/h i ubrzanje do 100 km/h za 7,1 sekundi. U stvarnosti je bila riječ o posebno dorađenom primjerku, a produkcijske inačice su bile nešto umjerenije. Kupci su mogli birati između coupea i roadstera, u ponudi je bio Mossov četverostupanjski mjenjač, a tri su dvostruka karburatora pomagala su u ostvarenju najveće snage od 265 KS.

Snaga je ostala ista i kada je zapremina motora povećana s 3.8 na 4.2 litre 1964., što je bila samo jedna u nizu promjena. Najznačajnije su dodatak ponudi 2+2 coupea s produženim međuosovinskim razmakom, blagi redizajn zbog udovoljavanja američkim propisima, koji je donio otvorena svjetla, veću prednju masku i povišene branike, te naposljetku V12 motor.

Ovaj je motor bio Jaguarovo remek-djelo, ali bio je bolje prilagođen novijim modelima, u E-Typeu nije donio bitne prednosti: snaga i performanse bili su slični onima šesterocilindričnog modela, a gracioznost dizajna je u produženoj, mesnatijoj dvanaesterocilindričnoj inačici poprilično izblijedila.

Sedamdesete su donijele neke druge vrijednosti i vrijeme E-Typea je prošlo. Ukupno ih je proizvedeno više od sedamdeset tisuća, što je fantastična brojka za sportski automobil visoke klase.

foto: E-Type UK

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin