KULTNA LIMUZINA

Jaguar XJ (1968. – 1973.): britanske ikona, uzor za sve kasnije S-klase, Serije 7 i A8

-

Jaguar je, uz Ferrari, Porsche i Bentley, jedno od najzvučnijih brendova sa sportskim značajkama u automobilskoj povijesti…

Kad je 1989. preuzeo Ford, to se, kako-tako moglo tolerirati, ali kad je Jaguar 2008. došao ‘pod kapu’ indijskog mega-koncerna Tata, to je za mnoge bila smrt za kultni britanski koncern. A dogodilo se suprotno. Procvat.

Priča o britanskim luksuzno-sportskim limuzinama s daškom aristokratske elegancije počela je na proljeće  1968., kultnim modelom Jaguar XJ, Serija 1.

Statusna limuzina, dugačka 4813, široka 1772 i visoka 1346 mm, mase 1680 kg, klasične koncepcije – motor uzdužno sprijeda i pogon straga.

Pokretao se rednim 6-cilindarskim motorom, dugohodne izvedbe (92 x 106 mm), s dva bregasta vratila u glavi (DOHC) i dva ventila po cilindru je iz 4235 ccm razvijao 248 KS pri 5400/min. Ta je serija nosila oznaku XJ6.

Naprednu je koncepciju potvrđivao neovisan ovjes i disk kočnice na svim kotačima, a do stotke je ubrzavao za 9,8 sekundi i postizao 202 km/h.

Bila je to izvrsna kombinacija britanske elegancije i sportskih svojstava. Lijepo se vozio, bio je statusno udoban i stabilan, tada sportski brz i dinamičan.

Jedina je mana, ako je to uopće bila je visoka potrošnja – od 14 do 20 litara na 100 km. Zbog toga je već krajem 1968. uvedena verzija 2.8 koja je razvijao 142 odnosno 180 KS ovisno o tržištu te je razvijao 180 odnosno 190 km/h.

U obje je verzije, umjesto standardnog ručnog 4-stupanjskog mjenjača dostupan bio  i 3-stupanjski automatski mjenjač Borg-Warner. Najsnažniji, ‘krovni’ model XJ12 s motorom 5.3 V12 s 269 KS s još boljim performansama (8,4 s, 225 km/h).

Bio je kralj sportskog luksuza, ali je trošio od 16 do 25 litara. Reklamirao se kao ‘najbrži četverosjed dostupan danas na svijetu’.

Zanimljivo, ovaj se model proizvodio pod britanskim brendom Daimler (ne smije se brkati s njemačkim), a od 1972. bila je dostupna i duga verzija (4913 mm). Najskuplji je model bio Daimler Double Six Vanden Plas.

Do proljeća 1973., kad je uveden model druge generacije, proizvedeno ih je 98.227, od toga 60 posto, odnosno 59.077 primjeraka XJ6 4.2 u standardnoj dužini.

SVE GENERACIJE

XJ Series I: 1968.

XJ Series II: 1973.

XJ Series II Coupé: 1973.

• XJ Series III: 1979.

XJ XJ40: 1986.

XJ X300: 1994.

XJ X308: 1997.

XJ X350: 2003.

XJ X351: 2009.

XJR575: 2017.

XJ XJ50: 2018.

Autor