Kaiser-Frazer, uspješna američka automobilska tvrtka osnovana 25. srpnja 1945.

Ako jednog dana doživimo da nam Lidl, Konzum ili Interspar počnu prodavati automobile pod vlastitom značkom, što uopće nije toliko nemoguće kako vam se možda čini, prisjetit ćemo se pionirskog Allstatea, samo jedne od mnogih inovacija korporacije Kaiser-Frazer…

Mnogi su maštali o tome kako pokoriti više desetljeća najveće automobilsko tržište na svijetu, ono američko, kojim su vladale tri velike detroitske korporacije. To će na kraju uspjeti tek azijskim i europskim proizvođačima, dok će američke tvrtke redom propadati, prizivajući u mnogim slučajevima (najpoznatiji je svakako onaj tvrtke Tucker) čak i teoretičare zavjere, uvjerene da su glavni razlozi za propast svih tih pokušaja zapravo bili u korporativnom Detroitu.

Samo je jedna od niza novih tvrtki koje su osnovane u Americi nakon drugog svjetskog rata nakratko izgledala kao ozbiljan takmac Velikoj trojci, a to je korporacija Kaiser-Frazer, osnovana 25. srpnja 1945. Henry J. Kaiser bio je brodogradilišni magnat bez ikakvog iskustva u automobilskoj industriji, ali vrlo bogat i iskusan u vođenju tvrtki.

Joseph W. Frazer je pak bio vrlo cijenjen u automobilskoj industriji, a prije rata je vodio tvrtku Graham-Paige, uglednog proizvođača koji se izgubio u postrecesijskim vremenima. Od vlade je iznajmljena bivša tvornica aviona u mjestu Willow Run u saveznoj državi Michigan. Ondje su rađeni modeli dvije novoosnovane tvrtke, očekivano nazvane Kaiser i Frazer.

Inicijalno su to trebala biti dva posve različita automobila, no zbog rezanja troškova prvi su se modeli iz 1947. razlikovali samo po imenu. Tržište ih je sjajno prihvatilo, ponajprije zbog modernog dizajna, u vrijeme dok su veći proizvođači još prodavali predratne dizajne.

Kad su i oni predstavili nove modele, tržišni je udio Kaiser-Frazera počeo naglo opadati. Produkcija Frazera prestala je već 1951., kada je Joseph W. Frazer napustio tvrtku, dok je Kaiser izdržao do 1955. Nakon toga priča nije bila gotova, proizvodnja je preseljena u Argentinu, gdje su se Kaiserovi modeli još dugi niz godina prodavali.

Čitava priča ipak nije bila neuspjeh za Henry J. Kaisera, koji je kupio Willys-Overland 1953. i načinio od te tvrtke uspješnog proizvođača i u civilnim uvjetima. Kako vidimo, priča o Jeepu traje i danas. Valja se prisjetiti i nekoliko inovacija iz kratke povijesti Kaisera i Frazera. Modeli Traveller i Vagabond ponudili su peta vrata uz klasičan limuzinski oblik, koncept koji će zaživjeti tek desetljećima kasnije.

Darrin je bio prvi serijski automobil s karoserijom od stakloplastike, prije Corvette. Kaiser Manhattan iz 1954. bio je prvi poslijeratni američki model s kompresorom. Velik izbor boja, uključujući i dvobojne dizajne bio je vrlo inovativan i poslužio kao okidač za kolorističko šarenilo američkih automobila pedesetih.

I na kraju, ideja koja nikada nije zaživjela, ali svakih nekoliko godina se ponovo priča o njoj. Model Henry J je uz određene stilističke preinake brendiran kao Allstate, što je bio jedan od brendova trgovačkog lanca Sears-Roebuck, te je prodavan u njihovim supermarketima.

Ako jednog dana doživimo da nam Lidl, Konzum ili Interspar počnu prodavati automobile pod vlastitom značkom, što uopće nije toliko nemoguće kako vam se možda čini, prisjetit ćemo se pionirskog Allstatea, samo jedne od mnogih inovacija korporacije Kaiser-Frazer.


Komentari

loading...