BELLA MACCHINA

Lancia Aprilia (1937. – 1949.): posljednje remek-djelo koje je stvorio veliki Vincenzo Lancia, omiljena za utrke

Foto: Lancia

Lancia Aprilia izniman model u svoje vrijeme, bila je ono što i Lancia Lambda iz 1922. – uzor s kojim su se trebali uspoređivati svi ostali automobili…

Lancia Aprilia, premda nije bila inovativna poput prethodnog modela Lambda, postavila je nove standarde u praktički svim relevantnim kategorijama, od upravljanja do kočenja. Uz, možda, Citroën Traction Avant jedini je predratni visokoserijski automobil razmjerno podesan za svakodnevni promet i dan danas. Lancia Aprilia bila je svojevrsne hatchback forme, tada uobičajene, s dugim nosom i skraćenim repom, dugačak 3995 mm, širok 1500 i visok 1530 mm, uz razmjerno veliki međuosni razmak od 2750 mm.

Pogonska je koncepcija bila klasična – motor uzdužno sprijeda, pogon straga. Prva serija modela, do 1939., imala je V4 motor od 1352 ccm i 47 KS, dok su u drugoj brojke narasle na 1486 ccm i 48 KS. S pomoću 4-stupanjskog mjenjača (treći i četvrti stupanj sinkronizirani, do stotke je mogao ubrzati za 27.8 sekundi i potegnuti 126 km/h. Lancia Aprilia je bila, za to doba, aerodinamična (koeficijent otpora zraka 0,47). Bio je to posljednji model kojeg je stvorio veliki Vincenzo Lancia, osnivač tvrtke, umro početkom 1937.

Suvremen dizajn bio je toliko dobro prihvaćen da ga je Lancia doslovce prekopirala na manjem modelu Ardea. Bez B-nosača otvaranjem prednjih i zadnjih vrata dobivao se posve otvoren ulazak u kabinu. Volan je, za to doba trendovski u sportskim automobilima, bio s desne strane. Ovo je jedan od prvih modela u čijem je razvoju korišten zračni tunel, uz koeficijent otpora zraku od tada jako dobrih 0.47. Serijska je izvedba proizvedena u 30.082 primjerka, a još je 7.554 šasija isporučeno raznim karoseristima.

U Francuskoj je proizvedeno još oko 700 primjeraka pod nazivom Ardennes, a zanimljivo je da je samo ondje prodaja počela već potkraj 1936. Mnogi onovremeni trkači, posebice Nuvolari, preferirali su Apriliju kao cestovni automobil, zbog izvrsnog ležanja na cesti i osjećaja u upravljanju, bližem trkaćim modelima nego drugim suvremenicima.

Kabriolet nije tvornički model, baš kao ni druge inačice, osim obične i produžene limuzine; posebno vrijedi spomenuti jedan od najneobičnijih koncepata s kraja 30-ih. Battista Farina na ovom je fascinantnom coupeu još poboljšao aerodinamiku, na izvrsnih 0.39. Nekoliko primjeraka običnog modela Lancia Aprilia postoji i kod nas, no nažalost niti jedan u voznom stanju, a koliko nam je poznato niti na jednom se ni planirane restauracije baš ne privode kraju.

Autor