Land Rover: na salonu u Amsterdamu otkriven revolucionarni 4×4, na šasiji i podvozju terenca Jeep Willys MB, ali s aluminijskom nadgradnjom…
Land Rover jeimao je bolja svojstva od originala, desetljećima bio je pojam za urbanog terenca ‘zakon’ farmera, policija, vojski. Nakon 1945. postojao je samo jedan terenac Jeep Willys MB, proslavljen u II. svjetskom ratu. A 30. travnja 1948., na salonu u Amsterdamu, pojavio se Land Rover. I da, mnogi to ne znaju, bio je unaprijeđena izvedenica legendarnog američkog terenca.
Dizajner Maurice Wilks, inspiriran američkim Jeepom, zamislio je vozilo slične koncepcije, ali prilagođenije mirnodopskim uvjetima, kako potrebama britanskih farmera, tako i kolonijama. Koristio je šasiju i integralni pogon od terenca Jeep, a to je i najvažnije. Za ostalo, trebalo je samo ugraditi motor i izraditi nadgradnju.
Iskoristio je provjereni Roverov 4-cilindraš 1.6 s 50 KS, a nadgradnju su napravili od aluminija, koristeći zakovice. Iskorišteno je bogato britansko iskustvo iz zrakoplovne industrije II. svjetskog rata. Prvi je model bio dug 3353, širok 1549 i visok 1632 mm, s međuosnim razmakom 2032 mm, izvorno je prijenos bio na stražnje kotače, a 4×4 se uključivao na terenu, uz mogućnost uključivanja redukcije (2,89).
Bilo je to vrlo napredno, jer se takvom tehnologijom izrađuju zrakoplovi, a u tome je i bila tajna takve odluke. Nakon rata nedostajalo je čelika, a bilo je viška aluminijskih limova i zakovica. Ta je koncepcija omogućavala znatno jeftiniju izvedbu, jer nisu bile potrebne skupe preše te je za male serije, koje su se velikim dijelom izrađivale ručno, to bila bolja opcija.
Pogon 4×4 bio je bez središnjeg diferencijala, što je onemogućavalo vožnju na asfaltu (vožnja uz proklizavanje/struganje guma), ali je to istodobno poboljšavalo terenska svojstva. Najveća brzina od 98 km/h bila je za takav terenski sasvim dovoljno (Jeep Willys MB je mogao potegnuti 85 km/h).
Land Rover je uspio iznad svih očekivanja, jer je zbog manje mase i nižeg težišta (zasluga aluminijske nadgradnje) imao bolja vozna svojstva od slavnog originala. Uskoro su prepoznate njegove vrline u svim uvjetima te ga je 1954. počeo koristiti međunarodni Crveni križ, a dvije godine potom ulazi u standardnu službu britanske vojske.
Aluminijska nadgradnja olakšavala je transport, što je posebice važno u vojne svrhe, a znatno je otpornija na hrđanje. Dorađena, druga serija, predstavljena je 1958., a 1961. počinje serijska proizvodnja.
Land Rover 1967. postaje dijelom British Leylanda BL, a 1970. uvodi luksuznu seriju Range Rover. Taj je model označio prekretnicu u poimanju terenskih vozila, jer je po njemu naknadno napravljena čitava serija luksuznih terenaca…
Treća serija Land Rovera, koja se još uvijek često sreće na cestama, predstavljena je 1971, a 1976. proizveden je prvi milijun primjeraka. Četvrta generacija, 90/110/127 predstavljena je 1983., a šest godina kasnije stiže prvi Discovery. S tim je modelom Land Rover ušao u 21. stoljeće, no, već 1980-ih, zahuktala se prodaja kvalitetnih i jeftinih japanskih terenaca te Land Rover počinje poslovati s gubitkom.
Spas pronalazi 1994., kad ga preuzima BMW. No, nakon što je preuzeo najvažnija iskustva vozila 4×4, koja je iskoristio u modelu X5, bavarski proizvođač, zbog kroničkih gubitaka, prodaje englesku marku Fordu. Američki koncern, koji je i sam u velikim poslovnim problemima, s tom se transakcijom nije usrećio pa je nedavno Land Rover je 2008, prodao indijskom proizvođaču Tata.
Danas je dio koncerna Jaguar Land Rover, od 2008. u vlasništvu indijskog koncerna Tata.
KRONOLOGIJA
1947. – početak razvoja. Dok je koristio Jeep na svojoj farmi u Angleseyu, Roverov tehnički direktor Maurice Wilks, s bratom Spencerom video je tržišni potencijal izrade terenca na šasiji Jeepa, s motorom Rovera i korištenjem, praktički industrijskog aluminijskog otpada.
1948. – predstavljanje i trenutačni uspjeh na Amsterdam Motor Showu.
1949. – prvi Land Rover eksportiran na američko tržište
1950. – prvi redizajn i unapređenje sustava 4×4
1951. -ugrađen motor s 1997 ccm, 52 i 58 KS
1953. – međuosni razmak povećan na 2183 mm i povećana nosivost
1955. – uvedena duga verzija, međuosnog razmaka 2769 mm s 10 sjedala (2×6 plus 2×2 straga uzdužno)
1956. – uveden Land Rover Diesel, s 2052 ccm i 52 KS
1958. – uvedena druga serija
1959. – proizveden 250.000-ti Land Rover