Legendarni autobus Mercedes-Benz O 321 (1954. – 1970.) slavi 65. rođendan

Prethodnik slavnog autobusa Mercedes-Benz O 302, inovativne polu-samonoseće konstrukcije s motorom straga, u 9,2 i 10,6-metarskoj verziji, gradskoj i putničkoj, sa 6-cilindarskim dizelašima 5.1/110 KS i 5.7/126 KS te 5-stupanjskim mjenjačem, do 1970. proizveden u 29.586 primjeraka…

Slavni njemački autobus, kojeg mnogi pamte je Mercedes-Benz O 302, a njegov jednako slavni prethodnik, čak i važniji, Mercedes-Benz O 321, karijeru je počeo prije točno 65 godina.

Sjećaju ga se stariji, srećemo ga u filmovima, a još uvijek je aktivan u Africi. Prvi je primjerak proizveden 6. prosinca 1954. u Mannheimu. Do 1970. proizvedeno ih je 29.586., od toga gotovo dvije trećine u matičnom pogonu (do kraja 1964.), 11.000 u Brazilu, 116 u Grčkoj i četiri u Argentini.

Posebno je zanimljiva panoramska verzija sa šiber krovom, jer tada nije bilo klima uređaja…

Autobus za gradski i linijski promet, u osnovnoj verziji dugačak 9230 mm, a dugoj 10.600 mm, koristio je motor i mjenjač te dijelove podvozja kamiona L 32. Imao je inovativnu rešetkastu konstrukciju na koju je zavarena nadgradnja (polu-samonoseća izvedba).

Ovjes je bio ovisan, s krutim mostom na lisnatim oprugama, sprijeda i straga, a dizelski je motor ugrađen uzdužno u sami stražnji dio vozila (za razliku od kamiona).

Proizvodio se kao gradski autobus s 36 sjedaćih i 46 stojećih mjesta ili putnički autobus s 48 sjedećih mjesta, Duža verzija (10,6 metara), kao gradski autobus, imala je 36 sjedećih i 48 stajaćih mjesta, ili kao putnički, luksuznijih 45 mjesta.

Redni, usisni (atmosferski) 6-cilindraš s bregastim vratilom u bloku (OHV), iz obujma 5103 ccm razvijao je najveću snagu 110 KS pri 3000/min uz najveći okretni moment 299 Nm pri 1600/min.

Snagu je na stražnje kotače prenosio 5-stupanjskim mjenjačem, mogao je postići 95 km/h i trošio je 15,2 litre na 100 km.

Snažnija verzija OM 622, obujma povećanog na 5875 ccm, snage 126 KS pri 2800/min i okretnog momenta 353 Nm pri 1600/min, uvedena je 1962.

Autobus O 321 imao je isti motor, mjenjač i dijelove podvozja kao kamion L 321…

Zanimljivo, imao je kraći završni prijenos, što je najveću brzinu smanjilo na 86 km/h, ali i bolja vozna svojstva, pogotovo uz brijeg i pri većem opterećenju.

Ta je verzija, pogotovo duža, postigla veliku popularnost, u Europi, Latinskoj Americi i Africi, gdje mnogi posluju i danas. Proizvodnja je u Njemačkoj zaključena u prosincu 1964., a u Brazilu se nastavio proizvoditi do 1970…

Komentari