NA DANAŠNJI DAN

Lotus 72, revolucionarni, najuspješniji bolid Formule 1, predstavljen 6. travnja 1970.

Lotus 72, legendarni klinasti bolid Formule 1, kojeg je konstruirao Colin Chapman, predstavljen je prije 51 godinu u hangaru nekadašnje zrakoplovne baze Hethel u Engleskoj…

Foto: Lothar Spurzem

Hethel je nakon demilitarizacije postao dom tvrtke Lotus, koja je 60-ih i 70-ih svijetu Formule 1 donijela najveći broj značajnih tehnoloških inovacija. Lotus 72 je jedan od najuspješnijih i najznačajnijih bolidima u čitavoj povijesti Formule 1.

Glavna tehnološka novost, koju i današnji bolidi duguju Chapmanovom geniju, bili su bočni hladnjaci, lijevo i desno od kokpita. Taj će vizualni identitet otada pratiti gotovo svi kasniji bolidi Formule 1. Između 1970. i 1975. Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi i Ronnie Peterson donijeli su čak 20 pobjeda, uz dva vozačka i tri konstruktorska naslova.

Rindt je titulu 1970. osvojio s bolidom u bojama Gold Leaf cigareta, a upamćen je kao jedini vozač kome je titula dodijeljena posthumno. Emerson Fittipaldi je 1972. do titule došao već u legendarnoj crno-zlatnoj livreji druge marke cigareta, John Player Special.

Po mnogima je upravo ta crno-zlatna kombinacija, koju će Lotus uz kraći prekid koristiti do sredine 80-ih, najljepša u povijesti utrka. Zanimljivo, Ronnie Peterson je za mnoge najviše povezan uz Lotus 72, premda popularni Šveđanin u njemu nije uspio doći do titule prvaka.

Od ukupno devet napravljenih šasija, čak su tri završile u Južnoj Africi, gdje je Dave Charlton dominirao od 1971. do 1973. u južnoafričkom prvenstvu Formule 1. Vrijedi spomenuti i kako je McLaren M23 bio snažno inspiriran dizajnom bolida Lotus 72, a Emerson Fittipaldi je njime osvojio titulu svjetskog prvaka 1974.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin