Maria Teresa de Filippis 15. lipnja 1958. na VN Belgije postala prva vozačica Formule 1

Maria Teresa de Filippis (1926. – 2016.) u povijest se upisala prije točno 62 godine nastupom na utrci Formule 1 za VN Belgije, bolidom Maserati…

Premda su pri kraju utrke od 24 kruga vodeći pretekli za dva puna kruga, i premda je završila na posljednjem, 10. mjestu (devet natjecatelja je odustalo) ostat će trajno zapamćena kao prva vozačica u Oktanskom cirkusu.

Potječe iz bogate rimske obitelji, premda je rođena u Napulju. Odmalena se bavila sportom, ponajprije jahanjem i skijanjem, a za automobile nije pokazivala nikakvo zanimanje. Sve se promijenilo 1948. kada se zbog oklade s braćom prijavila za brdsku utrku Salerno – Cava dei Tirreni.

Nastupila je u slabašnom, ali okretnom Fiat Topolino i na opće zaprepaštenje pobijedila u klasi. Roditelji su joj dopustili da se nastavi utrkivati, uvjereni kako je riječ o prolaznom hiru, no automobilizam joj se uvukao pod kožu.

Vozeći automobil marke OSCA završila je drugoplasirana u talijanskom prvenstvu sportskih automobila 1954. Kupila je snažniji Maserati i stekla ugled brze vozačice, ali je previše riskirala (na to će je  upozoriti i Juan Manuel Fangio), pa je u nekoliko navrata gotovo čudom izbjegla smrt. Već se 1958. pokušala privatnim Maseratijem 250F kvalificirati za VN Monaca.

Nije uspjela, no među otpalima nalazimo mnogo uglednih vozačkih imena. Na papiru je 250F izgledao kao sjajna opcija, samo sezonu ranije Fangio je njime osvojio titulu, no u realnosti je to 1958. već bio zastarjeli bolid. Zapravo, samo je Maestro njime te sezone osvajao bodove, s četvrtim mjestima u obje utrke u kojima je odlučio nastupiti prije povlačenja.

Pokušala se kvalificirati 18. svibnja 1958. na VN Monaca. Nastupila je i na VN Portugala i domaćoj VN Italije, no u tim utrkama nije uspjela doći do cilja, morala je odustati zbog kvarova. Zanimljivo je da je u Oportu vozila za uglednu momčad Scuderia Centro Sud, kao i da je peto mjesto na neprvenstvenoj utrci u Sirakuzi ranije iste godine vjerojatno bio njen najveći uspjeh.

Sljedeće se godine još jednom neuspješno pokušala kvalificirati za utrku u Monacu bolidom Formule 2 momčadi kojom je rukovodio njen prijatelj i svojevrsni mentor Jean Behra. Kada je taj popularni francuski vozač iste godine poginuo na berlinskoj stazi AVUS, šok je bio velik, i Maria Teresa de Filippis napušta svijet utrka. Sljedeće se godine udala i preselila mužu u Austriju.

Tek je dvadesetak godina kasnije ponovo počela dolaziti na utrke, a postala je i ambasadorica Maseratija. Neko vrijeme je bila i potpredsjednica udruge bivših pilota Formule 1. Nažalost, samo su je još četiri dame uspjele slijediti sve do Formule 1, i danas zatvorenije prema vozačicama od drugih grana automobilističkog sporta.


Komentari

loading...