VRHUNSKI USPJEH

Mercedes-Benz 280 GE prije 30 godina slavio je na slavnoj Pariz-Dakar reli utrci

Prije 40 godina Mercedes-Benz je trijumfirao u najtežem reliju na svijetu: vozač utrka Jacky Ickx i njegov suvozač, glumac Claude Brasseur, pobijedili su na reliju Pariz–Dakar 1983. 

Mercedes-Benz 280 GE pojavio se na reli utric Pariz-Dakar 1983., u projektu koje je vodio Mercedes-Benz France. Iz Njemačke, inženjeri tvrtke pomogli su s znanjem oko motora i aerodinamikom terenskog vozila.

U to je vrijeme reli Pariz–Dakar imao veliku svjetsku privlačnost. Bio je to peti put. Nekoliko stotina avanturista krenulo je iz francuske metropole u glavni grad Senegala prvi put 1978. godine. Start je održan rano ujutro 1. siječnja 1983. na Place de la Concorde u Parizu. Nakon oko 20 iznimno zahtjevnih dnevnih etapa kroz pustinje kao što su Ténéré na jugu Sahare i na sjeveru Nigera, jako prorijeđeno polje sudionika stiglo je do grada Dakara na obali Atlantika. Sudionici u razvrstavanju automobila, kamiona i motocikala do cilja su prevalili između 10.000 i 12.000 kilometara.

Od svojih ranih godina, “Pariz–Dakar” je privlačio renomirane proizvođače automobila da se natječu u afričkoj pustinji. Bivši auto i moto trkač Thierry Sabine osnovao je i organizirao spektakularnu avanturu. U siječnju 1986. poginuo je u padu helikoptera. Događaj traje do danas; sada se zove “Dakar Rally” i trenutno se održava u pustinjskim regijama Saudijske Arabije. Prethodno je održan u Južnoj Americi od 2009. do 2019. godine.

Mercedes-Benz France predvodio je pripremu pobjedničkog Mercedes-Benza 280 GE iz serije modela 460. Voditelj službe za korisnike Gunter Latour održavao je dobre kontakte s Mercedes-Benzom u Untertürkheimu. Projektu je dodijeljen Georg Berkmann, diplomirani inženjer čije su glavno područje odgovornosti bili motori. Za tešku reli upotrebu 280 GE, preradio je šestocilindrični M 110 motor. Još 1977. Mercedes-Benz 280 E iz serije modela 123 osvojio je vjerojatno najduži reli u povijesti motosporta s ovom sportskom pogonskom jedinicom: Andrew Cowan, Colin Malkin i Mike Broad zauzeli su prvo mjesto na reli maratonu London–Sydney nakon više od šest tjedana i odrađenih 30.000 kilometara.

Georg Berkmann je kao osnovu odabrao standardnu verziju M 110 sa 136 kW (185 KS). Želio je izvući još više snage za reli Pariz–Dakar 1982. i 1983. Za usporedbu, M 110 u Mercedes-Benzu 280 GE lansiranom 1979. razvijao je 115 kW (156 KS). Inženjer je pribjegao bregastim osovinama koje su izvorno bile namijenjene poboljšanju performansi modela 280 SL (R 107). Tako je motor “Pariz–Dakar” postizao oko 145 kW (197 KS). Jedno od neobičnih rješenja bila je hidraulička pumpa iz karavan serije modela 123 za kontrolu razine: u G modelu za moto sport, korištena je za hlađenje ručnog mjenjača.

Glavni problemi pri radu u pustinjama afričkog kontinenta su ekstremne temperature, prašina i loša kvaliteta goriva. Prvo je Berkmann premjestio usis zraka motora u unutrašnjost. Tamo su temperature obično niže i sadržaj prašine u zraku je manji. Odabrao je jednostavan, ali učinkovit lijek za lošu kvalitetu benzina. Četiri desetljeća kasnije pripovijeda: “Stavio sam žute i crvene oznake na razvodnik paljenja. Tako su vozači mogli brzo prilagoditi vrijeme paljenja ako motor ne reargira zbog loše kvalitete goriva.” Kako bi to učinio brzim i izbjegao traženje pravog alata, domišljati inženjer pričvrstio imbus ključ od četiri milimetra na lanac u blizini razvodnika paljenja. Jacky Ickx također je imao svoje metode. U svojoj je pripremi označio svaki relej kako bi brzo ušao u trag nedostacima.

S unaprijeđenim motorom, 280 GE postigao je najveću brzinu od 175 km/h. To je bilo 25 km/h brže od standardne varijante. Nakon prošlogodišnjeg iskustva, međutim, Berkmann je bio siguran da taj tempo neće biti dovoljan za pobjedu koju su ciljali 1983.
Mercedes-Benz 280 GE završio je treći (Jean-Pierre Jaussaud/Michel Brière) i peti (Jacky Ickx/Claude Brasseur) na reliju Pariz–Dakar. Ali radikalno povećanje snage motora nije dolazilo u obzir zbog pouzdanosti. Berkmann se obratio kolegi inženjeru Rüdigeru Faulu, koji je razvio aerodinamiku raznih trkaćih sportskih automobila i C 111-IV. Ovaj rekordni automobil postigao je više od 400 km/h tijekom svjetskih rekordnih vožnji u Nardòu 1979. godine.

Kako bi optimizirao aerodinamiku 280 GE, Faul je zauzeo pragmatičan pristup. “Nabavio sam nekoliko plastičnih kanalizacijskih cijevi promjera 70 milimetara u građevinskom odjelu tvornice u Sindelfingenu”, opisuje retrospektivno. Pričvrstio je segmente cijevi oko vjetrobranskog stakla i na taj način značajno optimizirao uzorak strujanja u tom području. Straga je Faul odabrao upečatljiva proširenja krova i stražnjih bočnih stijenki. Unutar tvrtke, ova značajna promjena linije karoserije dobila je naziv “mala autobusna nadstrešnica”. Mjere su drastično optimizirale otpor zraka. Mjerenja u zračnom tunelu Untertürkheim pokazala su da cd vrijednost pada s izvornih 0,52 na 0,41 – što je smanjenje od 20,5 posto. Georg Berkmann sažima: “Zbog aerodinamičkih promjena maksimalna brzina porasla je za dobrih 20 km/h na gotovo 200 km/h, dok je potrošnja goriva manja za pet litara na 100 kilometara.”

Uključivanje Mercedes-Benz France u reli Pariz–Dakar urodilo je plodom trećim i petim mjestom već 1982. Među prvih deset vozila koja su prošla kroz cilj bila su još dva 280 GE i prototip Mercedes-Benza. Godine 1983. 193 automobila, kamiona, kao i 111 motocikala jurilo je 12.000 kilometara od Francuske preko Alžira, Nigera, Burkine Faso, Obale Bjelokosti, Malija i Mauritanije do Senegala. Najvažnije pomagalo u navigaciji bio je kompas.

Foto: Mercedes-Benz

Mnogi su sudionici odustali zbog napora ovog relija s 20 dnevnih etapa od 300 do 1000 kilometara dnevno: otkazala tehnička oprema; nesreće ili sudari u kojima su sudjelovali motociklisti desetkovali su sudionike. Neki su odustali iz čiste iscrpljenosti – ili zato što nakon višesatnog lutanja pustinjom više nisu stigli na vrijeme na cilj etape. Samo 61 automobil i kamiona te 28 motocikala stigli su do cilja. Ickx i Brasseur bili su iscrpljeni, ali proslavljeni pobjednici na plaži Dakar. Ostali Mercedes-Benz G modeli završili su na petom, šestom i osmom mjestu. Njemačka marka jeslavila dvostruku pobjedu: Georges Groine, Thierry de Saulieu i Bernard Malfériol stigli su do Dakara u kategoriji kamiona (Mercedes-Benz 1936 AK), kamion s pogonom na sve kotače (261 kW/355 KS).

Mercedes-Benz 1936 AK (foto: Mercedes-Benz)

Dakar je iz godine u godine sve više rastao i kod publike dobivao poštovanje…

Foto: Mercedes-Benz

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo