Predstavljen u Sindelfingenu u listopadu 1971

Mercedes-Benz ESF 05 (1971.): eksperimentalno vozilo za istraživanje sigurnosti i razlog smanjenja smrtnosti na cestama

ESF 05 je bio sigurnosno test vozilo temeljeno na seriji modela W 114 srednje veličine

Mercedes-Benz uvijek iznova postavlja standarde u automobilskoj sigurnosti. Već ’70-ih, marka je izgradila više od 30 testnih vozila kao dio ESF programa “Experimental-Sicherheits-Fahrzeuge” (Eksperimentalna sigurnosna vozila, ESV) za istraživanje budućih sigurnosnih sustava, a prije 50 godina Mercedes-Benz Sigurnosno vozilo ESF 05 javnosti je predstavljeno kao prvo vozilo u ovoj seriji. Od tada su uslijedili daljnji Mercedes-Benzovi ES modeli, posljednji ESF 2019 s fokusom na električnu i autonomnu vožnju.

ESF 05 predstavljen je u sklopu 2. ESV konferencije održane u Sindelfingenu od 26. do 29. listopada 1971. Vozilo se temeljilo na seriji srednje veličine W 114 (“Stroke/8”). ESF 05 predvidio je brojne inovacije za aktivnu i pasivnu sigurnost, od kojih će neke dostići proizvodnu zrelost tek godinama kasnije. Uključuju ABS sustav protiv blokiranja kočnica, zračni jastuk i zatezač sigurnosnog pojasa.

Sigurnost je postajala sve važnija

Sredinom ’60-ih, broj prometnih nesreća naglo je rastao s povećanjem motorizacije. Tužan rekord postavljen je 1970.: samo na zapadnonjemačkim cestama život je izgubilo 19.193 ljudi. Sličan razvoj dogodio se i u drugim zemljama, što se moglo predvidjeti već u godinama prije. 1968., kao odgovor, Ministarstvo transporta SAD-a (DOT) pokrenulo je program za razvoj eksperimentalnih sigurnosnih vozila. To je dovelo do “Tehničke konferencije o poboljšanoj sigurnosti vozila”, koja se održava od 1970. godine.

Američka vlada htjela je staviti ovaj program na međunarodne temelje, pa je „Europski poboljšani odbor za sigurnost vozila“ (EEVC) također osnovan 1970. Kao pionir na području pasivne sigurnosti, Mercedes-Benz je podržao organizaciju istog. Zahtjevi za ESF vozila (ESV) definirani su 1970. godine. Oni su uključivali prednji i stražnji udar s fiksnom preprekom pri 80 km/h i bočni udar pri 20 km/h. Vozila su trebala izdržati manje nezgode pri brzinama do 16 km/h bez trajnih deformacija sprijeda i straga. Predviđen je i automatski sustav sigurnosnih pojaseva.

Mercedes-Benz je veliki fokus stavio na sigurnost. Za osobne automobile programa ESF, marka Mercedes-Benz stoga bi mogla crpiti bogato iskustvo. ESF 05 bio je opremljen brojnim posebnostima: osim sigurnosnih pojaseva u tri točke koji se sami postavljaju, imao je nekoliko zračnih jastuka. Oni su se nalazili ispred vozača i suvozača, a također i u naslonima prednjih sjedala gdje su štitili stražnje putnike.

Provedene su i mjere kako bi se zadovoljili zahtjevi prednjih i stražnjih udara: struktura karoserije istraživačkog vozila ojačana je sprijeda i sa strane. Imao je i međuosovinski razmak produžen za 100 milimetara, prednji dio produžen za 370 milimetara, eksperimentalni V6 motor dobio je dodatni prostor za deformacije, instrument ploču s limenim elementom koji apsorbira udarce u području suvozača i obloge od poliuretanske pjene u brojnim područjima udaraca.

Na vratima su također odrađene izmjene. Prednja svjetla su bila opremljena kontrolom dometa i sustavom za pranje, a vjetrobran i stražnji prozor bili su od laminiranog stakla. I na kraju, ESF 05 dobio je ABS sustav. Ukupna duljina povećala se za 655 milimetara na 5.349 milimetara u usporedbi sa standardnim limuzinom, a masa praznog vozila povećala se za 655 kilograma na 2.060 kilograma.

Nastavak programa ESF -a

Mercedes-Benz je razvio ukupno 35 vozila u okviru ESF programa, a u početku je četiri od njih predstavio javnosti između 1971. i 1974. Nakon ESF 05, prvi od njih bio je ESF 13, nasljednik ESF 05 , koji je predstavljen u Washingtonu u lipnju 1972. u povodu 3. ESV konferencije. ESF 22 temelji se na S-Klasi serije 116, a predstavljen je u ožujku 1973. tijekom 4. ESV konferencije u Kyotu. Sada se može vidjeti u Mercedes-Benz muzeju. Na 5. ESV konferenciji, marka je predstavila daljnju modificiranu S-klasu iste serije modela.

Pogled u novije doba: Kao kontinuirani igrači u području sigurnosti, marka je stavila u središte pozornosti ESF 2009 na temelju S-klase serije 221 na 21. ESV konferenciji u Stuttgartu u lipnju 2009. Dok se 2019. predstavila nova studija za električna vozila. Sve sofisticiraniji sustavi pomoći pomažu u sprječavanju sudara. Istraživački i razvojni sistem na sigurnosti vozila je stalan proces. To potvrđuju svakim danom, a n0vu viziju će otkriti 27. ESV konferenciju u Yokohami u travnju 2023., za koju se Nijemci već ozbiljno pripremaju.

Svojim sigurnosnim inovacijama, vozilo kao što je Mercedes-Benz ESF 05 odigralo je važnu ulogu u drastičnom smanjenju broja smrtnih slučajeva u cestovnom prometu. Ako pogledamo još jednom Njemačku, 2020. je broj smrtnih slučajeva iznosio 2.719. Brojka je to koja je još uvijek velika za naše pojmove, ali nema sumnje kako će proizvođači napraviti sve kako bi se dodato smanjila.

Tekst: N.J
Foto: Daimler

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin