MERCEDES NA KVADRAT

Mercedes-Benz W123 (1976. -1986.): neuništivi dizelaši, izvrsni benzinci, možda i najbolji automobil ikada

Kad prođemo pokraj nekog parkiranog modela Mercedes-Benz W123 rijetko ćemo kada zastati, detaljnije ga pogledati i pomisliti ‘gle kako lijep stari automobil’

Ne zato što nije lijep, njegova linija i dan danas odiše izvanvremenskom, jednostavnom elegancijom karakterističnom za gotovo sve modele Mercedes-Benz iz epohe koju je obilježio dizajner Bruno Sacco. Još manje zato što nije star, proizvodili su ga od 1975. do 1984. (zamijenio je slavnu seriju /8) što znači da su modeli koje viđamo uglavnom već i službeno starodobnici, po svakom kriteriju.

Ne, problem modela Mercedes-Benz W123 u nečemu je drugom: upravo u tome što ga viđamo. Ne jednom u godini, poput starih modela Audi 100, BMW Serije 5, viđamo ih svakodnevno. Više ih je u prometu nego  svih onodobnih konkurenata zajedno.

Mercedes-Benz W123 proizvodio se kao karavan (prvi put u seriji) i limuzina. Foto: Mercedes-Benz

Ovaj je Mercedes-Benz preživio na upravo spektakularan način, izvevši trik kakvim se može podičiti samo još nekoliko automobila u povijesti: nikada nije prestao biti svakodnevno vozilo. Treba li ikojem automobilu veća pohvala od ove?

Posebice znamo li da ne govorimo samo o zemljama nižeg standarda, u rasponu od Hrvatske do Namibije. Ne, stanite na prometno raskršće u Berlinu, Londonu, Parizu, Los Angelesu… Nećete morati predugo čekati, neki će primjerak dostojanstveno promaknuti pored vas.

Koliko je zapravo Mercedes-Benz W123 bio dobar automobil možda najbolje može posvjedočiti anegdota iz osamdesetih, kada su se njemački taksisti, toliko razočarani padom u kvaliteti izrade koji je nastupio s predstavljanjem nasljednika W124, u protestnom konvoju dovezli do Mercedesove tvornice u Sindelfingenu.

Foto: Mercedes-Benz

One iste ispred koje su nadobudni njemački trgovci ranije sačekivali radnike koji su jeftinije, po cijenama dostupnim samo zaposlenicima koncerna, kupovali W123, nagovarajući ih da im prodaju tako kupljene automobile uz lijepu zaradu.

Zanimljivo je da je tijekom čitavog proizvodnog vijeka ovog modela postojala lista čekanja, čak i kada je bio već gotovo čitavo desetljeće star. A ni kao nov nije baš prštao revolucionarnošću, podosta je dijelova u konstrukciji preuzeto s ranijeg modela W114.

Upravo u vrijeme njegovog predstavljanja 1968. počeo je rad na nasljedniku, s idejom kreiranja automobila koji će biti sigurniji, upravljiviji, strukturalno snažniji, kvalitetniji i lakši za održavanje.

Osam godina intenzivnog razvoja urodilo je ostvarenjem svih tih ciljeva i stvaranjem automobila koji će trajati vječno. Osim ako nije riječ o ranim modelima: sredinom sedamdesetih u Europi je zavladala nestašica čelika i svi su se morali snalaziti s onim što je bilo dostupno na tržištu.

Mercedes-Benz 200 D, serije W123, najpopularniji je taksi automobil ikada. Foto: Mercedes-Benz

Ugradnja poljskog čelika niže kvalitete rezultirala je brzim prohrđavanjem prvih serija W123, no to je kasnije obilno nadoknađeno iznimno sustavnom antikorozivnom zaštitom idućih inačica modela. Sve do potkraj 1970-ih Mercedes-Benz je odbijao uvrstiti karavane u službenu ponudu, tek se s ovim iznimno uspješnim modelom posvetio i tom segmentu

Širina game tolika je da nema smisla ulaziti u detalje, automobil je nuđen sa čak sedamnaest različitih benzinskih i dvanaest dizelskih motora, u rasponu od slabašnih 60 KS (200 D do 1/79), na njemačkom tržištu 54 KS, do gotovo sportskih 185 KS (280 E od 10/1981).

Među proizvedenih 2.696.915 primjeraka (enormnost brojke u sprezi s kvalitetom izrade objašnjava zašto ih još toliko često viđamo) najčešća je inačica Mercedes-Benz 240 D sa 454.780 komada.

Devedeset posto proizvodnje otpadalo je na limuzine s četiri vrata, no serijski su rađeni i coupe bez središnjeg nosača, produžena limuzina s tri reda sjedala i, po prvi puta u Mercedes-Benzovoj povijesti, karavanska inačica.

Funkcionalan i pregledan cockpit u premium izdanju 1970-ih… Foto: Mercedes-Benz

Danas ovaj model poneki nazivaju i ‘taksističkim’ Mercedesom, upozoravajući na jednu od najčešćih uloga ovog modela, no u praksi su ovaj prilično skup automobil kao nov kupovali i mnogi pripadnici onodobnog jet seta.

Poznato je tako da je John Lennon bio ponosni vlasnik prvog primjerka modela 300 TD uvezenog u SAD, a i povezanost nogometnih zvijezda s trokrakom zvijezdom potječe još iz vremena ove serije. I dok nam je posve jasno da je Kaiser Franz Beckenbauer vozio W123, ime Kevina Keegana na listi poznatih vlasnika možda ipak nismo očekivali.

S poznatim vlasnikom ili bez njega, danas je pravo vrijeme za nabavku W123. Na tržištu je mnogo primjeraka, a čak ni najbolji među njima ne postižu visoke cijene, jer ovaj automobil još nije prešao iz sfere rabljenih vozila u oldtimere.

Naglašena udobnost i luksuz unutrašnjosti, posebno straga prepoznatljive su značajke serije W123. Foto: Mercedes-Benz

Što će se neminovno dogoditi u godinama koje dolaze, iako je vrlo vjerojatno da će W123 još jako dugo ostati prilično uobičajena pojava na našim cestama.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo